Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-03, 17:10
  #1
Medlem
Jolls avatar
Hej

Det här problemet har jag haft i kanske 5 år då och då.
Det händer när jag gäspar och försöker stänga munnen innan gäspen är färdig så att säga.
När jag stänger munnen så är det som att något slår tillbaka neråt, en bit under tungan. Och jag känner att det blir en liten bula som sticker ut. Gör riktigt ont och jag måste sitta med öppen mun nån minut innan det släpper.

Om några månader ska jag göra en käkoperation och då undrar jag om det här problemet kanske förvärras på nått sätt.

Är det någon annan som detta händer för också eller nån som vet vad det kan bero på?
Citera
2012-07-03, 17:34
  #2
Medlem
Både min pappa & min bror har samma problem, inte jag dock. De gäspar väldigt "stort" medan jag har i princip stängd mun när jag gör det. Jag vet inte riktigt vad det kan bero på, men testa till exempel att gäspa med stängd mun istället för att öppna den väldigt mycket, eller bara öppna munnen utan att gäspa och se om det kanske beror på hur du öppnar munnen osv.
Citera
2012-07-03, 18:29
  #3
Medlem
Jolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexeatworld
Både min pappa & min bror har samma problem, inte jag dock. De gäspar väldigt "stort" medan jag har i princip stängd mun när jag gör det. Jag vet inte riktigt vad det kan bero på, men testa till exempel att gäspa med stängd mun istället för att öppna den väldigt mycket, eller bara öppna munnen utan att gäspa och se om det kanske beror på hur du öppnar munnen osv.

Okej, skönt att höra att de var nån annan som har det med, även om det är tråkigt att dom har det.

Ja ska testa att försöka ha munnen halvstängd ialla fall, helt stängd går inte. Kanske är nått med att man spänner hela mun/käkpartiet konstigt. Tack för svaret.
Citera
2012-07-06, 22:55
  #4
Medlem
Jolls avatar
Bump jao. Ingen annan som har nån tanke angående ämnet?
Citera
2012-07-06, 23:15
  #5
Medlem
OverkoktBlomkals avatar
Kramp?

Citat:
Ursprungligen postat av Joll
Om några månader ska jag göra en käkoperation och då undrar jag om det här problemet kanske förvärras på nått sätt.
Varför ska du genomgå en käkoperation? Varför frågade du inte någon läkare om det i samband med det?
Citera
2012-07-06, 23:31
  #6
Medlem
Jolls avatar
Kramp.. Aee tror inte det. Det blir som en rund punkt på 1 cm som man kan känna stå ut under hakan. Men kramp kanske kan visa sig så med. Käkoperationen görs pga mina tänder, kunna bita rakt/rätt och sånt. Ska såklart höra med dom också, men aldrig fel att dubbelkolla här med.
Citera
2012-07-07, 03:13
  #7
Medlem
MTDs avatar
Kan också uppleva det.
Det känns som munnen låser sig i en runt stort O (bokstaven).
Väldigt obehagligt! Men som tur är så släpper det ju ganska precis
Jag tror det är överansträngning! Antingen är det kramp eller så är det någon nerv som låser sig för man gäspar så stort och andas in/ut.
Kan vara någon nerv som hamnar i kläm kanske?
Citera
2012-07-07, 14:52
  #8
Medlem
Jolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MTD
Kan också uppleva det.
Det känns som munnen låser sig i en runt stort O (bokstaven).
Väldigt obehagligt! Men som tur är så släpper det ju ganska precis
Jag tror det är överansträngning! Antingen är det kramp eller så är det någon nerv som låser sig för man gäspar så stort och andas in/ut.
Kan vara någon nerv som hamnar i kläm kanske?

Ja det känns riktigt skumt. Tur att det slutar rätt fort ja, gör ju en del ont. Att en nerv kläms skulle det kunna vara, för det händer när jag stänger munnen innan gäspen är färdig, då jobbar man kanske mot sig själv och klämmer nått. Ska fråga det nästa läkarbesök. Tack för hjälpen.
Citera
2016-07-29, 07:54
  #9
Medlem
MortalDiseases avatar
Återupplivar en 4 år gammal tråd, jag brukar ha samma besvär, tror det är sendrag, känns precis som det i alla fall då jag brukar ha samma i vaden ibland.
Citera
2018-08-14, 02:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MortalDisease
Återupplivar en 4 år gammal tråd, jag brukar ha samma besvär, tror det är sendrag, känns precis som det i alla fall då jag brukar ha samma i vaden ibland.
Väcker denna tråd, har exakt samma besvär i hakan och vaden ibland
Citera
2018-08-16, 06:25
  #11
Medlem
jag gäspar väldigt mycket ibland och ibland så känns det som att jag sträcker något under tungan så jag stänger snabbt munnen och håller för hakan med handen tills det går över, det är väldigt plötsligt och obehagligt men jag har aldrig tänkt på att söka hjälp för det.
kanske liknande
Citera
2018-08-16, 06:53
  #12
Medlem
Jag brukade få detta problem tidigare, för mig så berodde det på kramp i muskeln digastric. Fick detta lätt tidigare pga att jag var mycket spänd i käkarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback