Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-03, 15:55
  #1
Medlem
NoTruces avatar
Vad tycker Flashback om det nya formatet för pocketböcker? Är det roligare att läsa på tvären? Pungar ni hellre ut över en hundring än 70-90 spänn för vanlig pocket så att ni kan kassera in hipsterpoäng?

http://www.excess.nu/

Jag tycker det verkar vara en kul idé. Grymt med en pocketbok som faktiskt får plats i fickan också. Det som avskräcker, än så länge, är utbudet och priset. Ska de överleva måste de ju lägga sig under vanligt pocketpris, eller i alla fall inte över.
Citera
2012-07-03, 16:14
  #2
Medlem
lampross avatar
Ganska fränt faktiskt. Kan funka.

Pappersboken har nio liv, den lever vidare trots alla e-format. Det visar oss nu även Excess. Rätt genialiskt att sätta texten på tvären; då får man lagom bred satsyta men boken blir enklare att hålla. För just pocketar upp till ett visst sidantal (jag vet, tunt papper men det finns en gräns ändå) kan det bli aktuellt.
Citera
2012-07-03, 17:54
  #3
Medlem
K9Devils avatar
Tycker de ligger skönt i handen, och efter ett tag lär man sig hålla och bläddra med samma hand. Extremt praktiska att packa med på resa. Fett minus dock för att de är så dyra.
Citera
2012-07-10, 03:51
  #4
Medlem
nagelbands avatar
Förutom det redan påpekade, priset och utbudet, känns inte excess som ett trevligt format att ha i bokhyllan. I alla fall inte för en boksamlare som mig. Skulle boken kosta 30-40 kronor skulle man kunna låta den vandra vidare till en vän och sedan köpa boken i vettigt format till hyllan.

Sen tror jag inte man får några hipster-poäng med excess, känns mer hipster att gå med skinnband under armen.
Citera
2012-07-10, 04:01
  #5
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Jag kan tänka mig att många i målgruppen för detta format lika gärna kan läsa boken på telefonen.
Själv har jag alltid gillat pocketböcker (även om "storpocket" varit favoritformatet på senare år), men idag läser jag nästan uteslutande på telefonen. Så om jag köper en bok i pappersutgåva så vill jag att det ska erbjuda mer än vad en digital kopia gör (det kan vara illustrationer, något som inte funkar riktigt för mig i telefonen pga den lilla skärmen, referenslitteratur, som inte riktigt heller gör sig bra i på telefon. eller kanske bara för känslan av att ha en "hardcopy" i bokhyllan), något det känns som detta format inte gör.
Citera
2014-04-13, 20:57
  #6
Medlem
Hur har det gått med detta. Är på väg att beställa en bok i detta format, men har aldrig hållit en i handen själv.

Har ni fått känna på böckerna ett tag nu och vad är betyget i så fall? Står de sig som fullgoda alternativ till pocketböckerna?
Citera
2014-04-13, 23:00
  #7
Medlem
Bentungskris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Hur har det gått med detta. Är på väg att beställa en bok i detta format, men har aldrig hållit en i handen själv.

Har ni fått känna på böckerna ett tag nu och vad är betyget i så fall? Står de sig som fullgoda alternativ till pocketböckerna?

Läser den bok jag nämnde i min tidigare tråd (Hundra år av ensamhet) i just excess-format. Det är en bok på knappt 600 sidor som inte är tjockare än 2cm. För att åstadkomma detta format har den just bibeltunna sidor, vilket är det enda som kan upplevas som ett smärre irritationsmoment i mitt tycke.

Den får lätt plats i jack/byxfickor och är extremt händig att ha med sig. Dessutom är det faktiskt trevligare att läsa i excess-formatet då den, till skillnad från en pocket, ensamstående kan vila öppet. (I vilken mån det går varierar på var i boken du befinner dig. Det kanske inte riktigt gäller början och slutet, men i det mellersta partiet går det utmärkt)

Den går dessutom att böja mer än 180 grader, näst intill 270 faktiskt, vilket är extremt tillfredsställande då det öppnar för alla möjliga handpositioner.

I min erfarenhet hittills skulle jag vilja ersätta alla mina pocketar med det här formatet. Prismässigt var den inte så farligt mycket värre än jämspelta pocketar, den gick precis på en hundring.

Ryggen och bindningen känns gedigna, papperskvalitén är utmärkt och likaså är typsnittet. Det skriker kvalité, tycker jag. Bindningen är rätt intressant också, det är inte som en pocket där alla blad viks i samma bunt, istället är bindningen uppbyggd av ett flertal buntar (8st för att vara exakt i det här fallet), vilket jag misstänker är en del av varför sidorna tillåter sig böja sig så pass långt bak.

Se även: http://www.flipbackbooks.com/

Storleksmässigt när den är utfälld fyller texten lika mycket plats som en pocketsida skulle göra. Det är alltså som en halv pocket när den är utfälld, och en tredjedels pocket hopfälld.
__________________
Senast redigerad av Bentungskri 2014-04-13 kl. 23:10.
Citera
2014-04-13, 23:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bentungskri
Läser den bok jag nämnde i min tidigare tråd (Hundra år av ensamhet) i just excess-format. Det är en bok på knappt 600 sidor som inte är tjockare än 2cm. För att åstadkomma detta format har den just bibeltunna sidor, vilket är det enda som kan upplevas som ett smärre irritationsmoment i mitt tycke.

Den får lätt plats i jack/byxfickor och är extremt händig att ha med sig. Dessutom är det faktiskt trevligare att läsa i excess-formatet då den, till skillnad från en pocket, ensamstående kan vila öppet. (I vilken mån det går varierar på var i boken du befinner dig. Det kanske inte riktigt gäller början och slutet, men i det mellersta partiet går det utmärkt)

Den går dessutom att böja mer än 180 grader, näst intill 270 faktiskt, vilket är extremt tillfredsställande då det öppnar för alla möjliga handpositioner.

I min erfarenhet hittills skulle jag vilja ersätta alla mina pocketar med det här formatet. Prismässigt var den inte så farligt mycket värre än jämspelta pocketar, den gick precis på en hundring.

Ryggen och bindningen känns gedigna, papperskvalitén är utmärkt och likaså är typsnittet. Det skriker kvalité, tycker jag. Bindningen är rätt intressant också, det är inte som en pocket där alla blad viks i samma bunt, istället är bindningen uppbyggd av ett flertal buntar (8st för att vara exakt i det här fallet), vilket jag misstänker är en del av varför sidorna tillåter sig böja sig så pass långt bak.

Se även: http://www.flipbackbooks.com/

Storleksmässigt när den är utfälld fyller texten lika mycket plats som en pocketsida skulle göra. Det är alltså som en halv pocket när den är utfälld, och en tredjedels pocket hopfälld.

Tack för genomgången! Det var detta jag eftersökte. Jag ska ta och beställa en sådan och se själv, men just nu låter det bra i alla fall.
Citera
2014-04-14, 13:45
  #9
Medlem
Lightnights avatar
Kan väl säkert funka, men att hålla och bläddra i en bok med bara en hand går ju med vanliga pocketar också.
Citera
2014-04-14, 14:59
  #10
Medlem
EggByEggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Kan väl säkert funka, men att hålla och bläddra i en bok med bara en hand går ju med vanliga pocketar också.

Om man har händer som dasslock, ja, som något slags grotesk jävla MUTANT!!!!
Citera
2014-04-14, 17:27
  #11
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EggByEgg
Om man har händer som dasslock, ja, som något slags grotesk jävla MUTANT!!!!

Vet många med normalstora händer som kan det.
Citera
2014-04-15, 08:44
  #12
Medlem
Bentungskris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Vet många med normalstora händer som kan det.

Kan, kan nog många. Men inte är det särskilt bekvämt att läsa en pocket med enhandsgrepp, vilket det däremot är med excess/flipback. Det går med tunnare pocketar, men med tjocka lägger det rätt stor belastning på tumme och lillfinger.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback