Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-05-20, 20:54
  #37
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deslan
http://modernsurvivalblog.com/surviv...hydrated-food/

Frystorkning tar bort 98% av allt vatten. Värmetorkning tar bara bort 95% (eller så lite som 80% för frukt).

Eftersom många vandrare är ute efter att spara vikt, så måste det ju vara så att frystorkning är det som är optimalt för vandring; inte värmetorkning som du säger.

Men det är ju lite småknöligt att frystorka hemma, inte så många som har utrustning för det.
Värmetorkning går galant att göra i en vanlig hushållsugn, vilket de flesta har tillgång till.

Ska man köpa färdigt regerar frystorkat.

On Topic: Vill man göra det enkelt, vikteffektivt och billigt för sig kör man varma koppen och en näve CousCous till varje måltid.
Citera
2017-07-05, 23:37
  #38
Medlem
nollans avatar
Är det någon som provat att torka t.ex. köttfärssås hemma? Ska inmundiga hela två luncher i terrängen senare i sommar och vill göra något kul av det utan att för den sakens skull ta med mig en Gooh.
Citera
2017-07-06, 23:06
  #39
Medlem
Jag tycker att frystorkad mat för 90-100 kr är alldeles för dyrt, finns det något ställe som säljer frystorkad mat kring 30-35 kr? Travellunch har påsar som man vid rabatter kan få för ett billigare pris men det kanske finns fler ställen?
Citera
2017-09-21, 15:09
  #40
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Är det någon som provat att torka t.ex. köttfärssås hemma? Ska inmundiga hela två luncher i terrängen senare i sommar och vill göra något kul av det utan att för den sakens skull ta med mig en Gooh.
Nå, hur gick det?
Citera
2017-09-25, 22:27
  #41
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Nå, hur gick det?
Verkligheten kom ikapp och det blev helt vanlig köpemat från Naturkompaniet direkt ur påse.
Citera
2017-09-26, 07:49
  #42
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Verkligheten kom ikapp och det blev helt vanlig köpemat från Naturkompaniet direkt ur påse.
Ok, men då vet man ju att man får med sig sånt som funkar. Tänk så mycket frystorkad mat det blev över i det militära. En öppnad storpack måste konsumeras eller slängas. Jag hade i flera år men nu är de tiderna förbi.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback