Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-07-02, 12:51
  #1
Medlem
BengtZzs avatar
Hejsan!

Jag kommer att lära mig mer om linjär algebra i sommar och därmed repetera lite grand men även antagligen bekanta mig med definitioner och satser som jag aldrig sett förut. Då kommer jag att behöva er hjälp.

Som litteratur använder jag:
http://www2.math.uu.se/~lal/kompendier/Linalg1.pdf

Mvh
Citera
2012-07-02, 12:54
  #2
Medlem
BengtZzs avatar
Rang 1.5
Jag förstår inte definitionen av antalet ledande kolonner. Jag vet vad en kolonn är men jag vet inte när exakt en kolonn är ledande? Kan någon hjälpa mig med definitionen.

Jag har sökt på wikipedia också men de använder linjärt oberoende istället för att bestämma rangen. Det här med ledande kolonner verkar vara mycket bättre då man tydligen med hjälp av gausselimination kan bestämma rangen enkelt.

Helt enkelt:
Hur definierar man en ledande kolonn?
samt
Hur definieras matrisen
Kod:
[A]
[0]
?
Om A är en matris.

Mvh
Citera
2012-07-02, 13:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Rang 1.5
Jag förstår inte definitionen av antalet ledande kolonner. Jag vet vad en kolonn är men jag vet inte när exakt en kolonn är ledande? Kan någon hjälpa mig med definitionen.

Jag har sökt på wikipedia också men de använder linjärt oberoende istället för att bestämma rangen. Det här med ledande kolonner verkar vara mycket bättre då man tydligen med hjälp av gausselimination kan bestämma rangen enkelt.

Helt enkelt:
Hur definierar man en ledande kolonn?
samt
Hur definieras matrisen
Kod:
[A]
[0]
?
Om A är en matris.

Mvh

Jag ansåg mig själv förstå linjäralgebra för ett tag sedan så jag gör gärna ett försök i den här tråden då jag också gillar repitition.
Jag lärde mig just Rang definitionen m.h a Gausselmination då den visar hur många oberoende radvektorer som du har i matrisen => Vilken dimension n som n oberoende vektorer spänns upp i. Just uttrycket med ledande kolonn har jag alltid sett som ekvivalent med oberoende radvektor.

Sammanfattat: Antalet oberoende radvektorer är ekvivalent med antalet ledande kolonn vektorer


Huruvida oberoende radvektor är ekvivalen med ledande kolonn kan jag tyvärr inte säkert säga dock, då vi inte hade definitionen i vår lärobok!


Till den andra delen så har du iofs inte definierat 0 matrisen men med avseende på hur du skriver den så bör det antas att dim(0)=dim(A) varför om A är en mxn matris så är

Kod:
[A]
[0]

en mxnx2 matris vill jag påstå. Se det som som att du lägger ett tvådimensionellt rutnät över ett annat så får det ju logisk en extra variabel i höjdled för varje ruta.
Citera
2012-07-02, 13:24
  #4
Medlem
hurfans avatar
Du är inte klok!
Citera
2012-07-02, 13:24
  #5
Medlem
Smurfgenerals avatar
Läs definition 1.2.5 ! Gällande matrisen så har jag sett lite olika användningar av sådana beteckningar, var i texten används den?
Citera
2012-07-02, 13:34
  #6
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfgeneral
Läs definition 1.2.5 !
Okey skall göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Smurfgeneral
Gällande matrisen så har jag sett lite olika användningar av sådana beteckningar, var i texten används den?
Sidan 29 övning 1.10. Jag kan inte lösa uppgiften om jag inte förstår definitionen, aldrig sett sådan beteckning innan.
Citera
2012-07-02, 13:36
  #7
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hurfan
Du är inte klok!
Haha, tjenare mannen! Det var fan inte igår. Skriv på fejjan om du vill snacka ett tag. Blir lite OT här annars. Har ju fått en del varningar för OT genom tiderna så vill ju inte åka dit igen. ^^
Citera
2012-07-02, 13:37
  #8
Medlem
BengtZzs avatar
Så matrisen i exemplet 1.2.3 har alltså rang 4?
Citera
2012-07-02, 13:38
  #9
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forsistagangen
Jag ansåg mig själv förstå linjäralgebra för ett tag sedan så jag gör gärna ett försök i den här tråden då jag också gillar repitition.
Jag lärde mig just Rang definitionen m.h a Gausselmination då den visar hur många oberoende radvektorer som du har i matrisen => Vilken dimension n som n oberoende vektorer spänns upp i. Just uttrycket med ledande kolonn har jag alltid sett som ekvivalent med oberoende radvektor.

Sammanfattat: Antalet oberoende radvektorer är ekvivalent med antalet ledande kolonn vektorer


Huruvida oberoende radvektor är ekvivalen med ledande kolonn kan jag tyvärr inte säkert säga dock, då vi inte hade definitionen i vår lärobok!

Jag läste innan vill jag minnas att antalet oberoende radvektorer är lika många som antalet oberoende kolonnvektorer. Så det är ju nice isf.


Citat:
Ursprungligen postat av Forsistagangen
Till den andra delen så har du iofs inte definierat 0 matrisen men med avseende på hur du skriver den så bör det antas att dim(0)=dim(A) varför om A är en mxn matris så är

Kod:
[A]
[0]

en mxnx2 matris vill jag påstå. Se det som som att du lägger ett tvådimensionellt rutnät över ett annat så får det ju logisk en extra variabel i höjdled för varje ruta.
Det är inte säkert att 0 är en matris. Det verkar vara ett tal.

Titta på sida 29 exempel 1.10. Där är själva uppgiften. jag vill gärna lösa uppgiften helt själv men först måste jag förstå definitionen av en sådan matris. Jag har aldrig sett en matris i en matris förut.
Citera
2012-07-02, 17:37
  #10
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Det är inte säkert att 0 är en matris. Det verkar vara ett tal.

Titta på sida 29 exempel 1.10. Där är själva uppgiften. jag vill gärna lösa uppgiften helt själv men först måste jag förstå definitionen av en sådan matris. Jag har aldrig sett en matris i en matris förut.

Jag skulle tolka 0 som en radvektor som är lika bred som A. Så om du exempelvis har att A = [1 2 3; 4 5 6] och sedan skriver [A; 0] så är [A; 0] = [1 2 3; 4 5 6; 0 0 0].
Skriver man en nolla på det där sättet så betyder det att du ska fylla ut med nollor, på lämpligt sätt.
Citera
2012-07-02, 20:46
  #11
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Det är inte säkert att 0 är en matris. Det verkar vara ett tal.
Det är inte så att nollan är fetad eller skriven med ett annat typsnitt på något sätt? Det är nog http://en.wikipedia.org/wiki/Block_matrix som avses.
Citera
2012-07-02, 20:52
  #12
Medlem
BengtZzs avatar
Har läst båda era inlägg nu.

Det ser ut såhär:
http://i48.tinypic.com/2s1ua7s.png

Har aldrig någonsin sett detta innan. Men om ni nu ser uppgiften så kanske ni vet vad det är. Helst vill jag inte ha hjälp med uppgiften utan bara definitionen. Jag har slöläst häftet lite och ställde någon fråga så jag kan börja med det lite smått. Funktionen Rang har jag nämligen aldrig jobbat med innan direkt men enligt wikipedia verkar det ju onekligen vara väldigt användbart.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback