20 856 besökare online
856 155 medlemmar • 45 784 203 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Aktuella brott och kriminalfall
Svara på ämne
Ämnesverktyg
EZS0N
Medlem
EZS0Ns avatar
Läste denna artikel på GP.se http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....ter-misshandel och det nämns bara lite snabbt i förbi farten att en ordningsvakt ska ha slagit en person i huvudet med batong.
Vakten ska ha gripits av polis på plats och anhölls sedan av åklagare.

Någon som var där som kan klargöra vad som hänt?
Vilken krog rör det sig om?

radarpar
Medlem
Chez Amis. Jag såg folk springa från platsen med vakter efter sig. Sedan såg jag killen som låg ute i gatan med massa folk runt sig. Trodde det var killarna som sprang som stod för misshandeln men det var tydligen vakten!

smugglarkungen
Medlem
Göteborgs ordningsvakter har ju inte det bästa ryktet, dom verkar ha alla bokstavskombinationer utom IQ

BaalZeBub
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag tror inte jag förstår... får ordningsvakter använda batong eller inte? Är inte syftet med en batong att den inte ska skada folk (lika mycket som ett vapen utan gummi)?

Livsmissbrukare
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag tror inte jag förstår... får ordningsvakter använda batong eller inte? Är inte syftet med en batong att den inte ska skada folk (lika mycket som ett vapen utan gummi)?
Jag har för mig att batong får användas men inte handfängsel. Våld men ingen frihetsberövning. Dock är det väl rejält reglerat så tillfällena när de får använda dem knappast finns i verkligheten. Jaga ut på gatan och banka låter som utanför ramen enligt mitt lekmannaperspektiv.

zetalof
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Jag har för mig att batong får användas men inte handfängsel. Våld men ingen frihetsberövning. Dock är det väl rejält reglerat så tillfällena när de får använda dem knappast finns i verkligheten. Jaga ut på gatan och banka låter som utanför ramen enligt mitt lekmannaperspektiv.
Varför tror du de har handfängsel om de inte får användas?

R.B.Scott
Medlem
R.B.Scotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare

De ordningsvakter som är "utbildade" (minns inte rätt term) har liknande befogenheter som polisen och får således handfängsla den dumme individen. De flesta krogar med vettigt anseende har dessa vakter men det kanske är olika krav från län till län? Har sett med egna ögon flera som blivit handfängslade i väntan på att polisen ska komma och ta hand om dem. Batongen har jag sett i vakternas hand men aldrig användas utan mer som ett försvar utifallatt när det hettat till.

spit123
Medlem
batong får väl användas som nödvärn men inte slås mot huvudet då de är storrisk för att skallbenet ska gå sönder, endast mot mjukdelar så som lår skall den användas.

senhackaren
Avstängd
senhackarens avatar
Sånt där händer var och varannan vecka. Inget man förvånas över precis.

EZS0N
Medlem
EZS0Ns avatar
Vad jag vet så får batongen även användas - inte bara i nödvärn, utan också när en person vägrar följa anvisningarnfrån polisen och ordningsvakten och sätter sog i motvärn vid tex. ett avlägsnande.
Vad jag har hört så ligger batongen tillochmed under pepparsprayen i våldstrappan.

Nån som vet vem vakten är, nån av chez amis 'jugge' vakter?
Sitter vakten fortfarande anhållen eller? 3 dagar efter gripet kan man sitta anhållen innan beslut om häktning ska fattas va?

Konstigt att media inte skrivit mer om detta. Förmodligen var det en 'hobby-huligan' som gjort sig mer eller mindre förtjänt av lite godtyckligt övervåld.

Berrabingo
Medlem
Någon som var där och såg om det var en svensk eller invadrare (vakten) ?

Bara för att klargöra vem det var, inte pga av rasistiska skäl
Senast redigerad av Berrabingo 2012-07-02 kl. 14:54.

Mongofil
Medlem
Några vittnesmål på vad som föranledde händelsen?
Slog vakten uppsåtligt pojkspolingen i huvudet eller var det bara en lyckoträff?
Senast redigerad av Mongofil 2012-07-02 kl. 15:31.

Svara på ämne
Topp Dela »