Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-07-01, 17:04
  #1
Avstängd
Plaguetongues avatar
Tjenare jag har ett mystiskt problem, min dator startar om sig ibland helt utan förvarning...

har nyligen bytt moderkort med tillhörande processor minnen och nätverkskort

Temperaturer i bilden

http://img72.imageshack.us/img72/6854/tempms.jpg

verkar ju inte vara så varm att det skulle bero på överhettning?

några ideer?
Citera
2012-07-01, 17:28
  #2
Medlem
Thains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
Tjenare jag har ett mystiskt problem, min dator startar om sig ibland helt utan förvarning...

har nyligen bytt moderkort med tillhörande processor minnen och nätverkskort

Temperaturer i bilden

http://img72.imageshack.us/img72/6854/tempms.jpg

verkar ju inte vara så varm att det skulle bero på överhettning?

några ideer?

Överhettning. Dina fläktar är förmodligen slitna/dammiga.

Damma ut hela datorn. Funkar det inte, byt dina fläktar.
Citera
2012-07-01, 17:31
  #3
Medlem
alrajts avatar
Damsug datorn och fyll på kylpasta.
Citera
2012-07-01, 17:52
  #4
Medlem
Drapåtrissors avatar
Installerade du om operativsystemet efter uppgraderingen? Annars ber man om problem.
Citera
2012-07-01, 18:13
  #5
Medlem
x12s avatar
Inaktivera "automatisk omstart" i systemegenskaperna. Efter detta får du istället för omstart en blåskärm som förhoppningsvis kan ge en och annan informativ felkod. Fotografera av bilden eller skriv ner felkod mm och googla sedan på det.
Citera
2012-07-01, 22:21
  #6
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alrajt
Damsug datorn och fyll på kylpasta.

Pajas, troligen jag tänker vara i datorn med nån damsug

ja jag formaterade och installerade OS efter jag bytt hårdvara givetvis.


det verkar inte vara värmerelaterat då det händer när jag startar ett spel typ, ibland när jag kollar youtube
Citera
2012-07-02, 12:51
  #7
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
Tjenare jag har ett mystiskt problem, min dator startar om sig ibland helt utan förvarning...

har nyligen bytt moderkort med tillhörande processor minnen och nätverkskort

Temperaturer i bilden

http://img72.imageshack.us/img72/6854/tempms.jpg

verkar ju inte vara så varm att det skulle bero på överhettning?

några ideer?

Tråd -> Hårdvara

//Mod
Citera
2012-07-02, 23:20
  #8
Medlem
Hjälp någon!


Min dator har betett sig väldigt underligt dem senaste veckorna ! 2 fel uppstår.

Till en början så gör min dator några ljud ifrån sig vid starten.
Alltså, när jag start datorn så börjar den Pipa, 4 snabba pip och 2 andra i mellanrum.

(Pip , pip , pip , pip........pip pip) 6 pip totalt. Jäkligt konstigt och skärmen är helt svart. kan inte göra något annat än att försöka starta om datorn och det är sällan jag får igång den igen.


Det andra problemet är att min dator kan från ingenstans Slå av allt och så kommer jag till en blå / vit text varning som säger att ett fel uppstod och windows måste starts om , felsäkert läge , rensa bla bla bla OSV.

ett fel meddelande kommer också upp och det står

" IVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL "

och teknisk information

****STOP: 0x000000D1 (0x00000004, 0x0000002, 0x00000001, 0xf665a1f)

Vad menas med detta??
Citera
2012-07-03, 16:02
  #9
Medlem
x12s avatar
I första hand kan misstänkas fel på minnena, men kan vara mycket annat också.

Felkoderna (pipen) borde finnas förklaringar till i moderkortsmanualen, i annat fall behövs fabrikat och modellbeteckning på moderkortet så det går söka fram den infon på nätet eller tillverkarens supportsidor.

Stop error 0x000000D1 går att söka på också, då kommer man till sidor som denna: http://ezinearticles.com/?0X000000d1...Fix&id=5665424
Citera
2012-07-10, 04:07
  #10
Avstängd
Plaguetongues avatar
problemet fixat!

var nätagget som började bli dåligt och när jag drog på ett multiplayer spel så åt datorn lite mer ström och det lilla extra fick agget att svikta
Citera
2012-07-14, 12:03
  #11
Medlem
Pinkmans avatar
Hoppas att jag kan få hjälp här. Annars startar jag en ny tråd inom något dygn.


Jag har precis uppgraderat min dator. Har till och med installerat om operativsystemet då jag trodde att det blev konflikt med gamla, gömda drivrutiner. Men min dator startar ändå om sig när jag försöker prestandapressa datorn med spel. Har hittills testat spel som Portal 2 och Dirt Showdown och då startar den om sig. Utan förvarning om att något är fel. Inte ens en blå ruta kommer upp. Är medveten om att jag fick en blå ruta igår när jag gjorde något. Men då var det inte relaterat till spel.

Min dator ser ut som följande:
Nätagg 600w
Mobbo: Gigabyte GA-970A-UD3
Ramminne: Crucial DDR3 1333MHz 8gb + 2gb andra stickor (omstarten sker även utan dessa 2gb)
Grafikkort: PowerColor Radeon HD 7850
Hårrdisk: WD 500gb 7.2k rpm
Windows 7, directX 11, etc.

Jag ser verkligen inte hur jag har kunnat kopplat fel, etc. Och spel som D3, 1.6, Blacklight RB, etc fungerar utan några större problem. Och alla fläktar snurrar i datorn. Och temperaturen är knappt vid 40c in general.

Blir ganska elak när detta händer då det inte ska behöva hända då vi lever i 2012. Så snälla. Vad kan problemet vara?
Citera
2012-07-14, 22:43
  #12
Medlem
x12s avatar
Blåskärm får man som regel bara om man sagt åt windows att inte starta om automatiskt, annars gör den just precis det; startar om, och det kan vara av tusentals olika anledningar.

Prova ta ur ena eller andra 8gb-stickan också. Om den strular med ena, testa med den andra, och om det fortsatt strular, ta ur båda 8'orna och prova med enbart 2gb-stickorna.

Är nätagget fabriksnytt? Om inte, testa med annat nätagg. Det -kan- vara så att nätagget börjar svikta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback