2005-03-10, 15:54
Medlem
Hejsan jag har just nu en Avant S3 kamera 3.0 megapixel, visst ingen höjdare men jag är nöjd med den.. drar inte så mycket batterier och är väldig liten och lätt men jag stör på mig på en sak och det är att på vissa bilder så blir bilderna mycket pixliga, synligt alltså och vissa kanter osv blir inte runda såsom andra kameror, även fast jag har hög upplösning. Här kommer några bilder så ni fattar vad jag menar:
Om man kollar tex. på grenarna på träden eller

http://upl.silentwhisper.net/uplfold...load3/pano.jpg

ja ni förstår väl själva..
Citera
2005-03-10, 16:37
Medlem
phreakdentas avatar
Den är väl inte bättre än så...
Citera
2005-03-10, 16:45
Moderator
impieteers avatar
Avant är det här märket som säljs extremt, misstänkt billigt på Netonnet, väl? Jag tror nog phreakdenta har rätt, du har fått vad du betalat för helt enkelt. Det är skillnad på pixlar och pixlar.
Citera
2005-03-10, 17:43
Medlem
Plt Comdrs avatar
Så hemskt pixligt såg det inte ut. Däremot såg bilden ut att ha jpg-komprimerats väldigt hårt och det är ju i så fall en inställningsfråga på kameran.
Citera
2005-03-10, 19:36
Medlem
och hur menar du? går det att ändra?
Citera
2005-03-10, 23:23
Medlem
Plt Comdrs avatar
Jag känner ju inte till just din kameras inställningsmöjligheter, men man brukar kunna välja kvalitetsläge på bilderna. Högre kvalitet - lägre komprimeringsgrad - större filstorlek. Och tvärtom.

Konturerna mellan det skymtande kyrktornet och stuprännan på huset till höger tycker jag är ett tecken på stygg jpg-komprimering.

För övrigt är din testbild tagen i extremt tråkigt, grått väder då det nästan inte går att lyckas.

Å andra sidan - jag är inget proffs.
Citera
2005-03-11, 00:43
Bannlyst
helt klart sjukt hårt komprimerad bild - inge roligt att jobba med. Försök att ändra kvaliteten - vilket gör att du får rejält större bilder - men bättre kvalitet. 3Mpixel räcker långt, men det är surt när jpg-kompressionen förstör
Citera
2005-03-11, 10:37
Medlem
Hemlige Mannens avatar
Det verkar som att du sparat om bilden med något panoramaprogram. Skicka upp en bild direkt från kameran istället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in