Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-30, 15:34
  #1
Medlem
king_ozzelotts avatar
Hej där!

Jag undrar väll mest hur Ni andra gör med detta.

Jag är inte direkt världens bästa kock om man så säger, inte heller har jag varit bra på att sköta mina räkningar eller så, så jag har plockat på mig ett antal betalningsanmärkningar genom åren som jag håller på att betalar av via utmätning på lönen.

Den här månaden var det extremt mycket räkningar, och därför undrar jag hur Ni gör med Er matbudget.

Denna månad har jag 2.200:- SEK i matpengar, det borde räcka va?, det blir 74:- SEK Om dagen.

Jag vet inte men burkmat är ju billigt, men kanske inte så nyttigt dessvärre.

Jag är grymmt dålig på att hushålla ekonomiskt. Däremot så röker eller snusar jag inte.

Jag har även styrt upp alla räkningar, och katalogiserat dem. Så det borde ordna sig innom ett par år åtminstonde.


Tacksam för svar, och svar som "-Ja jag har 8000:- i matbudget" undanbedes, tack!


//Ozzelott
Citera
2012-06-30, 15:39
  #2
Medlem
2200 kr per månad och person är lugnt. Jag, frugan och vårt barn har en matbudget på 4500 (inklusive annat icke-mat-relaterat som handlas på ICA). Förvisso lagar vi nästan allt från grunden. Även om du köper mycket halvfabrikat, så bara att laga ihop en större mängd köttfärssås och frysa in i portioner sänker din matkostnad rejält.
Citera
2012-06-30, 16:10
  #3
Medlem
Tänk dig köttfärssås, storpack blandfärs kostar typ 50kr kilot och med spagetti och allt annat då har du lätt 6portioner för ca 200kr. Det klarar du dig på i 3 dagar och ger dig ett snitt på ca 70kr per dag. Säkert ännu mindre om du gör fler portioner men kanske då lite mindre.

Köttbullar och makaroner är eg. Samma sak. Ett kg köttbullar kostar väl ca 40-50kr och räcker till 4portioner+. Med makaroner så har du ett snitt på kanske 30kr per dag.

Som du ser räcker 70kr per dag långt om man ger fan i allt onödigt . Speciellt att äta ute, det drar riktigt mycket pengar.

Kan även tillägga som tidigare talare var inne på, finduslådor kostar ca 25kr styck och två av dessa per dag är 50kr per dag. Då har du 20kr över till bra frukost
Citera
2012-06-30, 17:07
  #4
Medlem
Olympiuss avatar
Fixa ett jobb där du inte behöver tänka på mat så löser det sig. Jag betalar inte ett öre för mat, lagar inte mat och handlar inte mat. Perfekt!
Citera
2012-06-30, 17:18
  #5
Medlem
Olympiuss avatar
Fixa ett jobb där du inte behöver tänka på mat så löser det sig. Jag betalar inte ett öre för mat, lagar inte mat och handlar inte mat. Perfekt!
Citera
2012-06-30, 18:04
  #6
Moderator
v50s avatar
Enligt konsumentverkets riktlinjer så bör maten för en man kosta ca 1600-1800 kr per månad så du bör klara dig bra på drygt 2000 kr. Nyckeln för att få det att fungera är att storhandla så du har ett basförråd av mat hemma sedan behöver du bara komplettera med småsaker allt eftersom.

Börja med att läsa igenom alla reklamblad som kommer från olika matbutiker och köp hem sådant som säljs billigt för tillfället och som har bra hållbarhet såsom torrvaror, konserver kött och kyckling m.m som du kan frysa osv. Då köper du på dig matvaror så du klarar dig ett par veckor eller längre tills nästa erbjudande kommer så du kan fylla på förråden igen.

Det finns en tråd i matlagningsforumet som kan vara intressant för dig, "realistiska matlagningstips för ungkarlar och studenter" där tipsas det om enkel och billig mat.

https://www.flashback.org/t194024

Om du har en tendens att slösa iväg pengarna snabbt kan det vara ide att du har fyra kuvert som du lägger 500 kr i varje, respektive kuvert skall sedan räcka för din mat under en veckas tid och får endast användas till detta ändamål samt möjligen hygienartiklar som man brukar lägga in under matkontot. Ett annat alternativ är att du skaffar ett ica eller coop-kort med konto då kan du föra över t.ex. 2000 kr varje månad på det kontot och sedan betalar du med ica/coop-kortet.
Citera
2012-07-02, 00:11
  #7
Medlem
king_ozzelotts avatar
Stort tack allihop! Det var riktigt bra och schyssta tips Ni kom med allihopa!

Skall tänka lite mer på det här med kuponger och kuvert. Men visst jag har faktiskt blivit lite bättre på det här med hushållsekonomi, för det är ju rätt "pinsamt" att man i min ålder, 28 som jag är nu, inte kan hålla rätt på sig själv. Men definitivt, jag ska ta ut 2000 och lägga i fyra kuvert, det är definitivt värt att testa!

Nästa månad blir nog bättre, men jag vill ha mer koll, har även tänkt mig auto-giro på de saker som är stående, som hyra tex.

Ni får ju självklart fylla på mer i tråden om Ni tycker det behövs! Jag tar tacksamt emot alla tips, stora som små, men jag riktar även ett stort tack som sagt till alla trevliga människor där ute som bistår med tips!

Ha en fin sommar allihopa!

Nu ska jag läsa om ungkarlsmat!


M.v.h.

//Ozzelott
Citera
2012-07-02, 07:10
  #8
Moderator
v50s avatar
Om du vill få stenkoll på vart dina pengar tar vägen så skulle jag föreslå att du sparar alla kvitton och skriver ner alla utgifter (helst varje pryl för sig om du tex handlar inte bara klumpsumman så du har full koll) i ett excel-dokument. Då kan du varje vecka och månad sedan gå in och titta exakt vad du har lagt pengarna på och ser snabbt vilka onödiga kostnader du har som är möjliga att dra ner på utan att din livskvalitet för den skull blir lidande.

Ofta är det många småköp som görs varje dag eller vecka som man inte ens reflekterar över som gör att man slösar bort mycket pengar på helt onödiga saker såsom en läsk, tidning, cafebesök eller godis osv för 20-50 kr eller mer dagligen det blir en hel del pengar i slutändan.

Sedan är det en bra ide att göra en budget som sträcker sig ett år fram i tiden där du lägger in inkomster samt utgifter som du har såsom hyra, el, telefon, bredband, försäkringar, transportkostnader med bil eller buss, sparande, lån och matpengar osv.

Vissa räkningar som hyran är konstant varje månad medan andra kan variera såsom telefon- och elräkningen så med dessa får man köra ett schablonbelopp (kolla på dina gamla räkningar så ser du snabbt ungefär vad de brukar ligga på, lägg på lite extra så kan du sedan justera ner kostnaden när räkningen kommer). Matkostnader är också något som kan variera från månad till månad beroende på vad man köper och vilka matvanor man har, vissa har en matkostnad på 3000-4000 kr i månaden medan andra klarar sig på 1000-1500 kr i snitt men testa lägg upp en snittkostnad på 2000 kr så kan du justera den senare.

Du får gå tillbaka och kolla på din internetbank eller på gamla räkningar så du ser hur mycket de brukar ligga på samt med vilken intervall de brukar komma (varje månad, varannan, kvartals-/halvårsvis eller en gång per år) och sedan lägger du in dem i budgeten. Om du lägger ner några timmar på detta så får du väldigt bra koll på vilka utgifter du har varje månad och när olika räkningar kommer vilket är bra då kan man lättare planera sin ekonomi utifrån det.
Citera
2012-07-02, 11:00
  #9
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Om du vill få stenkoll på vart dina pengar tar vägen så skulle jag föreslå att du sparar alla kvitton och skriver ner alla utgifter (helst varje pryl för sig om du tex handlar inte bara klumpsumman så du har full koll) i ett excel-dokument. Då kan du varje vecka och månad sedan gå in och titta exakt vad du har lagt pengarna på och ser snabbt vilka onödiga kostnader du har som är möjliga att dra ner på utan att din livskvalitet för den skull blir lidande.

Ofta är det många småköp som görs varje dag eller vecka som man inte ens reflekterar över som gör att man slösar bort mycket pengar på helt onödiga saker såsom en läsk, tidning, cafebesök eller godis osv för 20-50 kr eller mer dagligen det blir en hel del pengar i slutändan.
Det finns en bra app till iPhone som heter "Mina utgifter" (MyWallet) där man skapar kategorier och kan lägga in alla sina inkomster och utgifter, något jag tycker är ganska smidigt jämfört med att spara kvitton och mata in i efterhand. Med appen knappar du in allting direkt vid köp och det hela tar inte mer än ett par sekunder, välj bara kategori, belopp och spara inmatningen så är det klart.

Om jag inte minns helt fel går det dessutom att exportera uppgifterna till Excel och liknande program.
Citera
2012-07-07, 16:49
  #10
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Billig mat är traditionell svensk husmanskost. Kålpudding, blodpudding, köttbullar och potatis. En matbudget på 2000 kr är mycket. Vill du läsa mer om hur du äter billigt så kan du prata med studenter.
Citera
2012-07-07, 17:53
  #11
Medlem
klinger75s avatar
Man kan käka helt ok för 30kr dag . 2000kr äter man sig fet på

Burkmat ska man undvika av många anledningar

Bra Bas att komponera billig kost utifrån

*Rotfrukter , potatis , morötter kålrötter etc kan köpas billigt i lösvikt och håller sig länge
*ris tyvärr lite dyrt i sverige men helt ok
*Havre/råggryn , utmärkt som frukost krydda med olika kryddor så får man variation
*Ägg kan ätas i alla möjlig former kostar under 2kr st
*Kyckling (fryst hel kostar 30-40kr ) räcker till 4-5 måltider
*Köttfärs
*Inälvsmat typ , njure lever grymmt billigt och rätt tillagat väldigt gott
*bänor, kik ärter etc (ej från burk)


Baka själv om du ska äta bröd , jag avstår bröd helt ,

Kolla efter det som ör billigt för säsongen , priset varierar stor under året


nu på sommaren finns det gott om gratis mat i naturen , (som alternativ till salladen i butiken ) Kisch , ´maskros etc kan plockas gratis http://www.naturskyddsforeningen.se/...pp-ditt-ogras/

Bär och frukter och svamp plockas med fördel på sensommar höst och fryses in


Storkok är ett bra sätt att spar pengar , jag brukar göra köttfärsröror som jag fryser in med ris i fryspåsar och som man kan tina . Man kan lätt göra 10 portioner för under 100kr ,

Gör jag sås brukar ja frysa in det som blir i lagom portioner

Personligen tror jag att jag skulle kunna leva på under 150kr i veckan lyckligtvis behöver jag inte göra det (numera) och köper det som faller mig in .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback