Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-08, 10:33
  #121
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Finns det nå bra kokböcker på vad som gäller för tillagningsmetod för råvaror för olika typer av maträtter eller smaker

Egentligen vetenskapsböcker för matlagning
Som ex att du har ämnet LÖK och hur du använder den rätt i olika kända maträtter och varför
Varför man använder vissa kryddor örter till vissa rätter eller kanel, lakrits, choklad, rotselleri, ingefära tex udda inslag i en gryta tex och vad som då händer med smaken

Tex ifall du river upp, hackar upp löken, mixar, kör den hel, för vissa uppräknade generella rätter
Sen går man in på djupet att beroende på vad man tillagar, varför man bara svettar löken, eller smälter den helt i rätten, eller låter den bara ligga med i stekpannan för att sen ta bort den till grytan färssåsen osv eller bryner den helt i den generella rätten eller specifika

Sen vad syftet är med det är och vilken smak samt smakupplevelse det ger för rätten och hur länge man ska tillaga löken i minuter sekunder osv

Hoppas nån förstår vad jag menar på för typ av kokböcker, typ "kokkonst med matkemi" samt såklart glosor

Det är väl dom enda kokböcker jag skulle tänka mig vara intresserad av
Dvs inga receptböcker direkt för det finns det tonvis med överallt på nätet tex.
Utan hur man använder råvarorna rätt beroende på vad man avser att laga för typ av rätt och varför man gör så och vilken smak det levererar (rent kemiskt) enskilt eller blandat med andra varor och kött

Finns det nån sån kokbok ?

”Koka soppa på fysik” av Hans-Uno Bengtsson och Jan-Boris Möller är en bok på svenska i den stilen du söker.

På engelska finns nuytgivna ”science and cooking”, den gillar jsg som fan, rätt avancerad engelska, men grejar man språket är den riktigt givande.
Den är ny så finns på Akademibokhandeln.
Citera
2021-02-08, 10:49
  #122
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Heston Blumenthal har funderat mycket i just de banorna du beskriver.
I nån av hans böcker så gör han hamburgare som han testar olika köttblandningar och saltmängder i för att ta reda på hur köttet kan bli så bra som möjligt.

Det är oklart om Heston har experimenterat med lök men det du påpekar är ju jäkligt intressant, för lök, är nåt av det mest intressanta som finns!

Kanske är det så att du får testa själv med riven, mortlad, fint hackad lök själv och använda dig av den metodiken som Heston använder sig av.

[b]Om du hittar nån som skriver om lök så får du gärna höra av dig![b]
Marco Pierre White tänkte så här:https://www.youtube.com/watch?v=UBj9H6z6Uxw

Charlie Trotters ”more kitchen sessions” är uppdelad i kaptel efter huvudråvara typ ”corn”, ”artichokes”, ”mushroms” osv”.
Ett kapitel ”onions” innehåller recept där löken är det centrala i rätten. Inte särskilt vetenskapligt, men Trotter skriver kort men ingående om vad en vald löksort och tillagningsättet av densamma gör för rätten och övriga råvaror.

Från 2004, så kanske inte helt lätt att få tag på, men tror jag har en i princip obläddrad till salu.

From Publishers Weekly
Building on flavor themes with the precision of an architect or musician, Trotter is back with his second book of "Kitchen Sessions," after the resounding success of his first, which won a James Beard Book Award in 2000. Recipes combine the exotic with the ordinary (Beef and Barley Soup with Roasted Red Kuri Squash) or the exotic with the extraordinary (Salmon Roe-Potato Blini with Tobiko Wasabi Crème Fraiche and Osetra Caviar)—but all of them are quite amazing. Trotter organizes his recipes by the foundation layers that form each dish’s base flavor and main ingredient (onions, potatoes, fennel, corn, etc.). Some dishes, like Halibut with Red Wine-Corn Sauce and Yellow Corn Grits, fit into this structure successfully. Others, like Garlic Confit and Morel Ravioli with Red Wine-Olive Sauce, could easily fit into several sections. But even with the occasional recipe misfit, the book’s organization encourages cooks to think conceptually about food and flavors, a goal that few cookbooks achieve. The recipes are long and complex, often with five or more parts that are assembled on the plate: this is restaurant food, not ordinary home cooking. (Though Trotter gives an occasional substitution suggestion, he never explains exactly how to prepare the alternatives, nor does he make any suggestions on how to streamline dishes for home use.) A few techniques, like poaching salmon and tomatoes in olive oil, will delight advanced home cooks. And Jason Smith’s wine notes, included at the end of each recipe, are spot-on. All in all, Trotter has put together a difficult but alluring cookbook, one which fans of his restaurants (including a New York location scheduled to open in spring 2005) and his television show will relish.
__________________
Senast redigerad av cdec 2021-02-08 kl. 10:54.
Citera
2021-02-08, 20:51
  #123
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
”Koka soppa på fysik” av Hans-Uno Bengtsson och Jan-Boris Möller är en bok på svenska i den stilen du söker.

På engelska finns nuytgivna ”science and cooking”, den gillar jsg som fan, rätt avancerad engelska, men grejar man språket är den riktigt givande.
Den är ny så finns på Akademibokhandeln.

Ja jag tackar så mycket för råden, det svepte förbi att du ev säljer en hel del kokböcker pvt, det kan vara bra att känna till iaf. Jag ska till att börja med snåla och fjärrlåna "Koka soppa på fysik" först och bokar den nu

https://www.minabibliotek.se/sv/cont...3%A4rrl%C3%A5n
http://libris.kb.se/bib/7797746 på bibblan

Den andra boken skulle man ju vilja ha på svenska..eftersom det är avancerad engelska på ev kemiska termer och engelska matglosor som jag kommer nog att ha svårt att ta till mig så här i början ;-)
Citera
2021-02-08, 21:19
  #124
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Heston Blumenthal har funderat mycket i just de banorna du beskriver.
I nån av hans böcker så gör han hamburgare som han testar olika köttblandningar och saltmängder i för att ta reda på hur köttet kan bli så bra som möjligt.

Det är oklart om Heston har experimenterat med lök men det du påpekar är ju jäkligt intressant, för lök, är nåt av det mest intressanta som finns!

Kanske är det så att du får testa själv med riven, mortlad, fint hackad lök själv och använda dig av den metodiken som Heston använder sig av.

Om du hittar nån som skriver om lök så får du gärna höra av dig!
Marco Pierre White tänkte så här:https://www.youtube.com/watch?v=UBj9H6z6Uxw

Ja absolut intressant
Jag är inte så insatt som du ev tror hehe, utan vill bli det, lära mig det, och förstå råvaror, kryddor, örter, och andra umami upphöjare livsmedel på ett djupare plan och hur man kan förstärka dess egna smaker eller vissa andra enstaka smaker, eller i stor kombination med mycket uppblandade smaker eller helt förändra dom. Men där man ev kan referera till vissa recept men där man utgår ifrån 1 råvara i taget som utgångspunkt liksom.

I tex indisk matkultur har dom i "hundra ingredienser" och vad varje ingrediens gör med smaken på ett djupare plan för kompletta rätten rent kemiskt och smaklökmässigt. Det måste ha tagit lång tid för dem att förfina en mycket uppskattad rätt (se länk nedan) Sen när man ev förstår det så kan man förstå att den kryddan eller annan råvaran syfte smak kemiska stuktur och arom kan lyfta den rätten eller helt andra rätter eller man fattar snabbt varför den varan ska vara med. Blir lite som att ta på smaker utan att känna dom är syftet jag söker med böckerna

https://recipes.timesofindia.com/art...picid=64125464
__________________
Senast redigerad av Sladdaren 2021-02-08 kl. 21:21.
Citera
2021-02-13, 22:11
  #125
Medlem
Marinens kokbok.

Sök på nätet, finns i PDF. Inte bara en kokbok utan en kockskola för intendenturtjänsten i flottan. Där finns det mesta inkl hygien, näringslära, olika dukningar och allt annat. Skitbra och gratis. 800 sidor kompetens.
Citera
2021-02-28, 20:43
  #126
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Marinens kokbok.

Sök på nätet, finns i PDF. Inte bara en kokbok utan en kockskola för intendenturtjänsten i flottan. Där finns det mesta inkl hygien, näringslära, olika dukningar och allt annat. Skitbra och gratis. 800 sidor kompetens.
Väldigt bra, ja, en riktigt grundlig bok som dessutom visar pedagogiskt i färgbilder hur man t ex binder kyckling eller styckar den.
MEN; ALLA recept är för ett helt kompani - nämligen för 10 pers!!! Och alla vi vet att man inte bara kan halvera recept hur som helst utan att proportionerna på kryddor kan bli fel.

Lärde mig dock något ur den som jag inte visste ☺️:
Spenat bör inte återanvändas. Vid uppvärmning av spenat omvandlas nitrat till nitrit och nitrosaminer, vilka är giftiga (cancerogena ämnen) 😬. Då går ju min kycklinglasagne med soltorkad tomat och spenat bort ☹️
Citera
2021-02-28, 22:33
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
”Koka soppa på fysik” av Hans-Uno Bengtsson och Jan-Boris Möller är en bok på svenska i den stilen du söker.

På engelska finns nuytgivna ”science and cooking”, den gillar jsg som fan, rätt avancerad engelska, men grejar man språket är den riktigt givande.
Den är ny så finns på Akademibokhandeln.


Koka soppa på fysik. -Låter oerhört intressant. Klickar hem en sådan! Tack för tipset.
Citera
2021-03-01, 19:41
  #128
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
”Koka soppa på fysik” av Hans-Uno Bengtsson och Jan-Boris Möller är en bok på svenska i den stilen du söker.

På engelska finns nuytgivna ”science and cooking”, den gillar jsg som fan, rätt avancerad engelska, men grejar man språket är den riktigt givande.
Den är ny så finns på Akademibokhandeln.

Är Jan-Boris Möller ännu aktiv inom restaurangbranschen? Tänkte mig honom som en chefskemist inom stort kemi-mat-industriföretag.
Mycket är ju ren kemi inom färdigmat.
Men någon som vet mer?
Var har han varit?
Känner ju mycket väl till honom och hur angriper matlagning. Men det är ju på TV. Minns ingen krog.
Han var ju frilansare och då var han ju flitig inom t ex media? Det har han lämnat iskallt.
Jag minns en julkalender i 24 dgr (antar jag?) åt Citygross. Jag lagar mat från detta, vid jul, än idag.
Riktigt bra.



Utan Vår Kokbok är du naken!!
Nästan 900 sidor bra mat med allt från A-Ö. Husmanskost - Fine Dining.
Väcker upp idéer du inte visste att du hade?
Allt du tänker på eller funderar över. Det finns i Vår Kokbok. (Annas Kokböcker är också goda grundböcker)

Sen söker du spetskompetens i nischade kokkonst inom genres, länders kulturmat, Italien. Asien. Marocko. Allt!
Mina böcker är biblar, i synnerhet, Vår Kokbok och Systrarna Eisenman. Då har du hela grunden. Grunden som måste finnas för allt det du ska toppa denna måltid med får vara briljanter. Också.

Men det gör inte Vår Kokbok eller Annas på samma. Inte sådär gammeldags genuint äkta från grunden som imponerar på den/de gäst du tänkt dig.

Har du sedan också Systrarna Eisensman Mingelmat, då har du en riktig bibel över snittar, förrätter tilltugg och sideordrar med tips på små saker som gör att middagsbordet ser otroligt omfattande och generöst ut. Allt av maträtter du aldrig hade kommit fram till.
Råvaror du inte tänker.

En prick över matens i.
Förätter, bjud in-mat, mellanrätter, mingel mat, sidorder, snacks från hela världen på ca 600 sidor.

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback