Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-03-10, 10:57
  #1
Medlem
Pjäxs avatar
Som jag förklarat tidigare så älskar jag att laga mat. Dessutom tycker jag det är riktigt trevligt med bra kokböcker, både att laga efter och att bara sitta och bläddra i för att få nya uppslag.

Jag tänkte att jag nu skulle investera i några nya och undrar om det är nån som har några förslag. Jag äger redan "husmorsvarianten", dvs en tjock lunta som förklarar allt inom köket från att koka tevatten till att anrätta leveraladob. Nu söker jag istället lite fler böcker som kan ge inspiration, gärna nischade åt något håll och helst med trevliga bilder.

Idéer och tankar, någon? Har ni egna favoriter? Jag är idel öra.
Citera
2005-03-10, 12:13
  #2
Medlem
Bråkmakarns avatar
Kockarnas kalender tycker jag absolut är inspirerande! Fina rejäla bilder som man ser vad det föreställer och inga extrema närbilder så man knappt ser vad det är.
Bra råd och tips med i regel svenska råvaror!

Jag tycker absolut du ska införskaffa den boken, det exemplar jag har är tjockt, runt 650 sidor, och kul och intressant att läsa om man är intresserad vill säga.

Bokens recept är från dom som blivit årets kock genom åren, bla Rikard Nilsson, Christer Lingström, Anders Dahlbom, Gert Klötzke.
Citera
2005-03-10, 12:44
  #3
Medlem
"Annas mat" och "Kärlek, oliver och timjan" av Anna Bergenström tycker jag är rätt bra.
Den första är lite mer av en grundkokbok, den senare har lite mer fokus på mat från sydeuropa och Asien, och lite mer på hälsosam mat.
Citera
2005-03-10, 15:53
  #4
Medlem
Jag rekommenderar bl.a. någon bok som endast har vitlöksrecept, om du gillar vitlök vill säga. Där får du bl.a tips på att odla vitlök, lägga in, matrecept osv.
Odla vitlök är pissenkelt.

Om du har egen täppa att odla på så rekommenderar jag en bok med Squach/pumpa-recept.

Finns - nu på bokrean - två olika böcker som behandlar "örter", hur man odlar, recept, samt medicinska aspekter. Rekommenderas.

Själv så har jag även köpt upp mej på böcker ifrån "länder". En med recept från Asien: Thailand, Kina, Japan, Indien, Vietnamn osv. Dessa är även roliga att läsa, som skönlitteratur, för de skriver även om landets kultur.

Om du vill ha titlarna på böckerna så får du hojta till.
Citera
2005-03-17, 10:57
  #5
Medlem
esses avatar
En snabb genomsökning av bokhyllan ger tipset, vilken kokbok som helst i storformat med en titel som verkar spännande, spanien, asien, afrika, indien, vilt, tina, heta köket osv, bläddra lite i en bokhandel så hittar du nog någon spännande.
Citera
2005-03-17, 11:03
  #6
Moderator
tobess avatar
Tinas matböcker har faktiskt en del intressanta recept.. ganska blandad kompott också..

Sen tycker jag personligen att Carl Butlers böcker är väldigt bra, dock aningen dyra. Men har sällan (aldrig?) ätit ett recept ur hans böcker som skulle ha varit dåligt.
Citera
2005-03-17, 11:03
  #7
Medlem
Pjäxs avatar
Jag tackar för tipsen!!

Jag är redan ägare till flertalet kokböcker, men det är alltid kul att få tips från andra och höra vad som inspirerat dom. Fler förslag mottas tacksamt!

Bomble: Ja - jag är vitlöksfanatiker så det där får jag nog kika lite på. Om du vill får du gärna PM:a titlarna.
Citera
2005-03-18, 19:34
  #8
Medlem
Jag skulle vilja säga att ju äldre de är ju bättre är dom. Jag har ett större antal gamla kokböcker som jag använder flitigt. Ofta finns det bra reservmetoder i dem då de inte förutsätter att man har ett med våra mått mätt modernt kök. Är ganska negativ till moderna kokböcker som ges ut av exempelvis tv-profiler. Tycker det är mer flashiga bilder än nyttiga recept och tips i dem. När såg ni en populärutgiven kokbok som både innehåller recept på njurmos, glassbomb, gurkinläggning och kålpudding? Inte nyligen antar jag.

Har en liten kokbok som heter "bullens kokbok", utgiven av skaparna av den klassiska bullens pilsnerkorv någongång på 40-50 talet. Den är avsedd för det lilla köket (dvs ungkarlar). Antagligen en av de saker jag skulle rädda först vid en eventuell brand i mitt hem.
Citera
2005-03-18, 23:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaizer
Jag skulle vilja säga att ju äldre de är ju bättre är dom. Jag har ett större antal gamla kokböcker som jag använder flitigt. Ofta finns det bra reservmetoder i dem då de inte förutsätter att man har ett med våra mått mätt modernt kök. Är ganska negativ till moderna kokböcker som ges ut av exempelvis tv-profiler. Tycker det är mer flashiga bilder än nyttiga recept och tips i dem. När såg ni en populärutgiven kokbok som både innehåller recept på njurmos, glassbomb, gurkinläggning och kålpudding? Inte nyligen antar jag.

Har en liten kokbok som heter "bullens kokbok", utgiven av skaparna av den klassiska bullens pilsnerkorv någongång på 40-50 talet. Den är avsedd för det lilla köket (dvs ungkarlar). Antagligen en av de saker jag skulle rädda först vid en eventuell brand i mitt hem.

Detta uttalande tar jag i hand på!
Ska man ha "riktig" mat ska man skaffa sej ett par äldre kokböcker.
Vill man bygga små pyramider till förrätter samt tillaga allehanda rätter innehållande pesto och soltorkade tomater så köper man en sprillans ny kokbok.
Citera
2005-03-19, 12:34
  #10
Medlem
Mysonoxens avatar
Culinaria Europa är min favorit. Massvis med recept från hela Europa en bok stor som en häst och tjock som en bibel och förutom de fina recepten späckad med färgbilder och information om allt: teframställnig i England, skotsk whisky, Europas viner, olivolja mm, mm, mm.

Köpte den för futtiga 200 kr på en bokhandel. Könemann heter förlget som ger ut den.
Citera
2005-03-19, 12:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Culinaria Europa är min favorit. Massvis med recept från hela Europa en bok stor som en häst och tjock som en bibel och förutom de fina recepten späckad med färgbilder och information om allt: teframställnig i England, skotsk whisky, Europas viner, olivolja mm, mm, mm.

Köpte den för futtiga 200 kr på en bokhandel. Könemann heter förlget som ger ut den.

Skulle du vilja skriva ner bokens "ISBN-nummer"?
Tackar och bockar!
Citera
2005-03-19, 15:45
  #12
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomble
Skulle du vilja skriva ner bokens "ISBN-nummer"?
Tackar och bockar!

Varsågod

3-8290 2409-6

Culinaria Europeiska specialiteter är det fullständiga namnet på boken - my mistake...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback