• 17 199 online
  • 1 134 498 medlemmar
  • 58 816 813 inlägg
2010-03-14, 11:50
Medlem
ColdAsIces avatar
Tjena
Är just nu inne på min 8e termin i Wroclaw
Om det är någon som har frågor eller funderar över något så är det bara och fråga

MVH

ColdAsIce
Citera
2010-03-14, 12:06
Medlem
Africants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColdAsIce
Tjena
Är just nu inne på min 8e termin i Wroclaw
Om det är någon som har frågor eller funderar över något så är det bara och fråga

MVH

ColdAsIce

Hej!

Jag har alltid undrat om Csn räcker på en utbildning som kostar cirka £12k/år. Klarar ni er enbart på
Csn eller får ni lite cash från era föräldrar/sparande? Vilka betyg kräver man och hur högt tempo håller utbildningen?

Tacksam för svar
Citera
2010-03-14, 14:29
Medlem
ColdAsIces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africant
Hej!

Jag har alltid undrat om Csn räcker på en utbildning som kostar cirka £12k/år. Klarar ni er enbart på
Csn eller får ni lite cash från era föräldrar/sparande? Vilka betyg kräver man och hur högt tempo håller utbildningen?

Tacksam för svar
Svar på din första fråga:
Första årets skolavgift= 12k euro/ år
Resterande år = 8k euro/år

Max lån från csn= 139 000kr/år

Extra lån:
Lån+ bidrag för 4 veckors praktik= 9000kr(6000+3000)
Lån för resa varje termin= 4000 kr

Allt beror på en sj. om man snålar och inte festar och sånt så räcker pengarna till

Första året försvann mina csn pengar rätt så fort och jag fick låna en hel del från mina föräldrar, dels för att skolavgiften var högre, handlade på fel ställen, köpte nya saker och jag hade inte en aning om extra lånen.

Resten av åren har faktist csn räckt ganska precis då jag lärde mig mer vart jag skulle handla och så. Jag är inte den personen som snålar mycket alls, jag bor inte i studentlgh och jag går ut o festar.

Jobbar du varje sommar så behöver du inte låna något alls från dina föräldrar

Svar på din andra fråga:
När jag började här så krävde de nästan ingenting, möjligtvis att du gick natur och hade godkänt i alla ämnen. Vissa i min klass gick samhälle också. Jag hade 16 i snitt

Med åren har kraven höjts, nu måste man göra ett prov när man ansöker (men jag vet inte hur mycket vikt de lägger på detta) och alla måste ha 15-16 i snitt.

Tempot beror på dig sj, jag strävar efter höga betyg och att jag ska kunna det mesta i mina ämnen andra vill bara ha godkänt. Jag pluggar minst 4 timmar varje dag för att kunna hinna med till proven. Men det finns de som pluggar mindre och de som pluggar mer. Personer här som har gått i svenska universitet säger att tempot är betydligt mycket högre och att proven är detaljerade. Studierna är mestadels egenstudier, lärarnas lektioner lär dig ingenting om du inte är förberred till lektionen liksom, inte så att de förklarar för dig.

Tror tempot också beror på hur lätt du har och lära dig och hur pass intresserad du är av ämnet. Engelskan är ingen som helst problem med man kommer in i det liksom

Hoppas du är nöjd med mina svar
Citera
2010-03-14, 16:22
Medlem
Vad är den främsta fördelen med Polen, respektive främsta nackdelen?

Ångrar du någonsin att du valt att studera där?

Känner du dig accepterad som läkarstudent av svenskar när du åker hem över semestern osv?
Citera
2010-03-14, 16:58
Medlem
rejmans avatar
Kan du prata/skriva på polska? Hur funkar det med kurser och sånt, är allting på engelska eller?
Citera
2010-03-14, 17:09
Medlem
black-swans avatar
Citat:
HAHA behöver inte bekräfta mig framför åsnor som dig, så det är lugnt. Systemet i sverige funkar inte därför alla flyr från landet och pluggar utomlands. Efter att ha varit här i 4 år så kommer jag aldrig mer gå till en svensk läkare. Polska läkare kan mycket mer och är mer noggranna.

Hur stor andel tror du väljer att betala sin egen utbildning i Polen framför att få den gratis på KI?

Det sker en viss sållning då det faktiskt krävs betydligt mer för att komma in på i Sverige än i Polen. Jag tror att det är en vettigare sållning än att basera den på tillgången på pengar.

Vad har du för belägg för att svenska läkare än sämre än polska diton?

Enligt Academic Ranking of World Universities (2009) är KI det universitet som är högst rankat inom "clinical medicine and pharmacy" i Europa och åttonde i världen. Borde innebära en viss kvalité tycker jag. Är det universitetet du studerar på ens med på rankningen?

Mylph
Har en hel del läkare i min bekantskapskrets. Utöver det känner jag folk som pluggar till läkare i Uppsala, Umeå, Linköping samt Sthlm. Känner även en del folk inom läkemedelsindustrin. Jag går på den bild de förmedlat till mig.

Vad baserar du din åsikt på?
Senast redigerad av black-swan 2010-03-14 kl. 17:26.
Citera
2010-03-14, 17:44
Medlem
ColdAsIces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejman
Kan du prata/skriva på polska? Hur funkar det med kurser och sånt, är allting på engelska eller?
Allt är på engelska, kan prata lite på polska då det behövs när man pratar med patienter. Är mest meningar jag har memoriserat, förstår språket mer än vad jag kan prata/skriva.
Du har polska lektioner de 2 första åren, kan bara säga att polska är ett jävligt svårt språk.
Citera
2010-03-14, 17:57
Medlem
rejmans avatar
Citat:
Allt är på engelska, kan prata lite på polska då det behövs när man pratar med patienter. Är mest meningar jag har memoriserat, förstår språket mer än vad jag kan prata/skriva.
Du har polska lektioner de 2 första åren, kan bara säga att polska är ett jävligt svårt språk.

Aha ok! Jo jag vet språket är jobbigt, jag kan prata flytande osv, men det är en helt annan grej att plugga in saker på ett annat språk
Citera
2010-03-14, 18:28
Medlem
ColdAsIces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Hur stor andel tror du väljer att betala sin egen utbildning i Polen framför att få den gratis på KI?

Det sker en viss sållning då det faktiskt krävs betydligt mer för att komma in på i Sverige än i Polen. Jag tror att det är en vettigare sållning än att basera den på tillgången på pengar.

Vad har du för belägg för att svenska läkare än sämre än polska diton?

Enligt Academic Ranking of World Universities (2009) är KI det universitet som är högst rankat inom "clinical medicine and pharmacy" i Europa och åttonde i världen. Borde innebära en viss kvalité tycker jag. Är det universitetet du studerar på ens med på rankningen?

Mylph
Har en hel del läkare i min bekantskapskrets. Utöver det känner jag folk som pluggar till läkare i Uppsala, Umeå, Linköping samt Sthlm. Känner även en del folk inom läkemedelsindustrin. Jag går på den bild de förmedlat till mig.

Måste faktist säga att mitt påstående är fel och subjektivt sry. Blir bara sur när människor klankar ner på Polen utan någon anledning och självklart kommer jag gå till en svensk läkare.
Jag baserade uttalandet på en grej som hände min flickväns mamma. Hon hade problem med sin mage och hon hade haft det i 5 månader hon var förstoppad och varje gång hon gick på toa för att bajsa kom det ut blod. Hon gick till läkare i sverige flera ggr och de sa gång på gång att hon hade hemorrojder och skickade hem henne.
De kom hit en gång och jag tog henne till mina läkare de gjorde colonoscopy på henne då de är tvungna att göra det när någon blöder när de bajsar.
Hon hade colon cancer
Om hon inte hade kommit hit hade hon nog inte levt idag. Men det finns läkare som gör fel överallt. Däremot är de riktigt noggranna hära.

På de sjukhus där jag har jobbat/praktiserat har polska läkare ett bra rykte.

Jag tycker själv att betygsystemet i sverige inte funkar, viss sållning behövs men 20 i snitt är för hårt, ett enda snesteg i gymnasiet och din dröm är över. Finns även elever hära som har 20 i snitt men inte kommer in i sverige. Tar mig själv som ett exempel: Jag hade MVG i biologi, kemi naturvetenskap ,ämnen som jag själv tycker är viktigare för en läkare än t.ex spanska eller religion.
Istället borde man filtrera studenter genom att ha ett högt tempo och inte låta folk gå vidare genom att göra X antal omprov. Här i polen får du göra 2 omprov sen har du en chans på dig framför rektorn och andra läkare för att klara dig annars måste du göra om ett år.

Att folk flyttar utomlands och pluggar är ett faktum, vi hade ett par läkarstudenter från umeå här för ett par månader sen som sa att just nu är det fler läkarstudenter utomlands än det finns i sverige.

Självklart är KI en bra skola och studierna är individuella allt beror på hur ambitiös och intresserad/motiverad man är själv.
Citera
2010-03-14, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Mylph

I stort sett hela min släkt är läkare, alltifrån läkarstudent till professor (emeritus). Båda mina föräldrar är forskare/läkare på KS Solna. Min syster pluggar på KI och tycker det är behagligt. Min pappa har varit i kontakt med polska forskare många gånger, och där utbytt lite erfarenheter om hur studenterna undervisas, vad som står fullt klart är att det polska läkarprogrammet lägger långt mycket mer vikt på detaljkunskaperna, good or bad? Får varje enskild avgöra.

Har även ett par kompisar som pluggar därnere, jämför jag med de jag känner på svenska läkarprogrammen så kräver de därnere mycket mer av eleverna, det är inte samma "hålla i hand"-jargong som man kan se från vissa håll här i Sverige.

Det finns såklart både för- och nackdelar, vi verkar dock ha lite olika erfarenheter från studenterna. Angående folk i läkemedelsindustrin så var en medicinsk chef (på ett stort läkemedelsbolag) här på middag i veckan, som skickar ner sin son till Polen nu för medicinstudier, en ambitiös son med 19,6 i betyg men som inte orkar vänta på ett bättre högskoleprovresultat (han satte 1,4).

Jag söker dock in till KI med start HT11, men tycker ändå man kan respektera de som åker ner till Polen och inte bara se dessa som medelmåttor.
Citera
2010-03-14, 20:22
Medlem
ColdAsIces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Vad är den främsta fördelen med Polen, respektive främsta nackdelen?

Ångrar du någonsin att du valt att studera där?

Känner du dig accepterad som läkarstudent av svenskar när du åker hem över semestern osv?
Svar fråga 1:
Främsta fördelen: Plugget: det är detaljerat som mylph skrivit kan väll både vara positivt o negativt för de sätter press på detaljer men kan missa simpla saker. Om man vill kan man gå på helgerna till diverse sjukhus och träffa patienter ta en history eller kolla på operationer (vet inte om det är på samma sätt i sverige).
Gemenskapen: Av vad jag hört från många som har haft andra utbildningar i Sverige innan så är gemenskapen här sjukt tight. Träffat vänner för livet här.
Främsta nackdelen: Folket, många lågutbildade och fattiga. Väldigt rasistiska, har varit nära på att åka på stryk många ggr och då när jag suttit på bussar/spårvagnar.

Svar fråga 2:
Som en helhet ångrar jag inte att jag studerar här nej
Men vissa perioder har man väll haft ångest men det är väll normalt.
Det som frustrerar mig mest är väll att man inte har startat ett liv i sverige ännu med lgh m.m.
De gånger jag har haft ångest är inte pga nivån på studierna, men man saknar sin familj, vänner och det liv man lämnade i sverige (missat 4 år av min lillebrors liv).
Eller när huliganer o diverse dåliga polacker kommer och försöker skapa trubbel. Man går därifrån men man blir hur sur som helst.

Svar på fråga 3:
Beror på från person till person egentligen men om jag tar människor från olika områden och kollar till majoriteten av de så blir det såhär

Av folk på gatan: Nej, majoriteten tror att läkarstudier i Polen inte är värt ett skit och att det är en bluffutbildning.

Av läkarstudenter: Till en början nej för de tror man tar den enkla vägen och började studera där, men när man börjar prata om studierna och att det visar sig att jag kan nått så blir man accepterad.

Av andra läkare/sjuksköterskor/USKor: Ja, de flesta som jobbar på sjukhusen brukar faktist komma och säga till mig att de läkare som är från Polen kan mycket och att de tycker att de
är bra.
Citera
2010-03-14, 20:31
Medlem
black-swans avatar
Citat:
txt
Mina åsikter är, precis som dina, långt ifrån objektiva. Dock har jag nog mindre anledning att stötta endera sidan.

Tråkigt att höra om det fallet. Jävligt tragiskt helt enkelt. Dock är det inte läge att såga en hel yrkeskår pga ett misstag.

Att få 20,0 kan vara svårt, men det finns andra vägar in. Man kan komma in via ett bra resultat på högskoleprovet. I höstas kunde man tom komma in med 1,7. Är man duktig och ambitiös är 1,8-1,9 inga problem. 2,0 kräver betydligt mer. En annan väg är intervju, vilket tyvärr används i lägre omfattning än tidigare.

Vi har en underdimensionerad utbidlningsaparat, men som åtgärdas. Detta sker dock otroligt långsamt tyvärr.

Btw; Hur rankas skolan du läser på inrikes? Spontant kan jag nämna Bialystok, Gdansk, Krakow, samt Warszawa. Dock inte den du nämner.
Senast redigerad av black-swan 2010-03-14 kl. 20:39.
Citera