32 555 besökare online
857 322 medlemmar • 45 833 797 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Fordon & trafik > Bilar
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Hakanlans
Medlem
Hej,
har märkt att jag får betala 1 krona i separat avgift när jag tankar bensin på obemannade bensinstationer.

Det dyker alltså upp en avgift separat på 1kr när jag har varit och tankat bensin

Är detta något som är standard för alla bensinbolag eller bara några fåtal?

AkaNixie
Medlem
AkaNixies avatar
har jag aldrig sett på mina kontoutdrag vilken mack gäller det?

Statoil
Medlem
Statoils avatar
Nej

ormbiten
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakanlans
Hej,
har märkt att jag får betala 1 krona i separat avgift när jag tankar bensin på obemannade bensinstationer.

Det dyker alltså upp en avgift separat på 1kr när jag har varit och tankat bensin

Jag har drivit bensinstation i 14 år och det där var något nytt jag aldrig hört förut.
Vilket bolag gäller det?

Att man som innehavare av stationen betalar en kortavgift (1-5kr) till sin inlösande bank varje gång en kund tankar med kort är ju normalt, men har aldrig hört om något bolag som debiterar sina kunder för den avgiften, Det vore ju lite korkat...

.

Guz
Medlem
När jag nyligen försökte tanka - men fick beskedet av automaten att det var nåt tekniskt fel, och det inte gick att tanka - så stod det en avgift på 1 kr på kvittot. (Det skedde två gånger, för jag försökte tanka en gång till).

Jag vet inte om det debiterats nåt från mitt konto, eller om det bara var nåt som stod på kvittot.

(Det skedde i Olshammar, vid en pump som stod utanför en affär.)

Kaptenstjärt
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Gissningsvis kommer automaten reservera en krona för att se om du har pengar på kontot.

Skulle bli förvånad om kortautomaten inte släpper reservationen inom ett par dagar.

Megaforce
Moderator
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Gissningsvis kommer automaten reservera en krona för att se om du har pengar på kontot.

Skulle bli förvånad om kortautomaten inte släpper reservationen inom ett par dagar.

Reservationen släpps normalt direkt när man tankat klart. Men har det blivit fel så att tankningen avbrutits så släpps kanske inte reservationen direkt.

Det skall dock aldrig bli separata reservationer på 1 kr när man tankar. Får man två belopp, en på 1kr och en på den faktiska kostnaden så är det något fel.

Arne.Anka
Medlem
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakanlans
Aldrig sett det hända när jag tankat några hundra ggr på jet, var tankade du?

Gulsippen
Medlem
Automaten skickar iväg ett köp på en krona för att se att kortet är giltigt. Varför inte det går att kolla utan att genomföra ett köp är märkligt men kanske finns det en logisk förklaring. Som sagt ska den dras tillbaka. Eller är ganske den faktiska summan en krona lägre än vad man tankat för?

Megaforce
Moderator
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Automaten skickar iväg ett köp på en krona för att se att kortet är giltigt. Varför inte det går att kolla utan att genomföra ett köp är märkligt men kanske finns det en logisk förklaring. Som sagt ska den dras tillbaka. Eller är ganske den faktiska summan en krona lägre än vad man tankat för?

Att reservera ett belopp (utan att dra den) säger inget om det går att slutföra köpet eller ej. Därför genomför man ett komplett köp på 1 kr, och efterjusterar beloppet till det verkliga. Därför ser man normalt aldrig några köp på 1 kr om det inte hela avbrutits nånstans.

Svara på ämne
Topp Dela »