• 2
  • 3
2005-03-13, 16:57
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jena
Ingen aning, jag har aldrig köpt den själv, bara noterat att den finns i disken. Jag kan dock garantera att det är billigare än Vivo Stinsen som troligtvis är norrorts dyraste affär!

Efter ett söndagsbesök kan jag upplysa om att den kostar 28:80 för 250 gram, tydligen är prispressen dålig på Halumi....
Citera
2009-01-28, 17:00
Medlem
brunstigs avatar
Här bumpar jag en riktigt gammal tråd istället för att starta en ny.

Jo, jag ska bjuda en bekant på middag imorgon och tänkte bjuda på något med haloumi ost som förrätt.
Jag läste att man kan grilla den fast det är uteslutet då det är svinkallt ute.
Har förstått att man kan steka den men hur?
Citera
2009-01-28, 17:24
Medlem
TravisBarkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunstig
Här bumpar jag en riktigt gammal tråd istället för att starta en ny.

Jo, jag ska bjuda en bekant på middag imorgon och tänkte bjuda på något med haloumi ost som förrätt.
Jag läste att man kan grilla den fast det är uteslutet då det är svinkallt ute.
Har förstått att man kan steka den men hur?

Grillpanna, ytterst lite olja i pannan, inte fullt ös på plattan, men nästan. Beroende på hur "gnisslig" du vill ha osten så kör du på så att vattnet släpper. Mer vatten i osten = gnisslar . Feel me?
Citera
2009-01-28, 17:29
Medlem
PetiteMois avatar
Min favorit:

Stek haloumin i skivor och lägg på en bädd av ruccolasallad och skivad avocado.

Blanda ihop en liten dressing med honung, vit balsamvinäger, lite olja, russin och salta och peppra. Häll dressingen över det hela och servera

Jag höftar alltid ingredienser så jag har inga direkta mått

/PM
Citera
2009-01-28, 17:33
Medlem
brunstigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TravisBarker
Grillpanna, ytterst lite olja i pannan, inte fullt ös på plattan, men nästan. Beroende på hur "gnisslig" du vill ha osten så kör du på så att vattnet släpper. Mer vatten i osten = gnisslar . Feel me?

Låter bra. Följdfrågorna lyder då: Hur stora bitar är lagom? Vad serverar man ev. till?
Citera
2009-01-28, 17:49
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunstig
Låter bra. Följdfrågorna lyder då: Hur stora bitar är lagom? Vad serverar man ev. till?

Haloumi-osten är bara att skiva upp i halvcentimetersskivor och steka, sen ha i sallad med ruccola, paprika, avokado och rör ihop någon dressing till det också. Klart!
Citera
2009-01-28, 17:57
Medlem
Fatskulls avatar
Kör på skivor som är typ 0,7 cm tjocka, och stek dem i en grillpanna.

Jag tycker att osten behöver syra och lite sötma för att balansera, så jag serverar bitarna med en tomatsallad som består av;

Urkärnade och strimlade tomater, soltorkade tomater och finstrimlad salladslök. Detta dressas med en enkel vinaigrette som jag smakar av med lite balsamicocréme. Låt dra i kylskåpet en liten stund..
Citera
2009-01-28, 18:38
Medlem
Jag tycker light-halloumi är godare. Inte lika salt och gnissligt.

Jag gillar den panerad med en blandning av sesamfrön och lite lite citronskal.
Citera
2009-01-28, 20:14
Medlem
happyjoys avatar
Gnid in centimetertjocka skivor med vitlök, lite olivolja över och sedan hastigt i grillpannan på ganska hög värme.

Utprovat (och förfinat) under ett halvår på Cypern som, trots en taskig matkultur, ändå gett världen halloumin...
Citera
2009-01-29, 17:58
Medlem
brunstigs avatar
Kan låta meddela att haloumin blev kalasbra och blev uppskattad.

Jag gjorde en sallad av rödlök, fetaost, tomat, vitlök och olja och serverade till. Huvudrätt blev en gryta av älgskav.
Har upptäckt att matlagning kan vara riktigt kul så ni lär se mer av mig härinne framöver och tack för alla tips.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in