2012-06-28, 20:19
Medlem
Hej!

Har gjort några timelaps i stugan och tänkte klippa ihop en film av det, ska vara med massa annat filmat med just gopro-kameran också.

Jag kör en gopro hero 2 och har inställningen på "11mp wide" men tycker bilderna har mer drag åt fyrkantiga än vanligt. Bilderna är 3840x2880 vilket inte alls är samma förhållande som när jag spelar in filmer med gopron, blir ju lite lurigt när man ska klippa ihop film med båda dessa beståndsdelar.

Så hur gör man detta enklast? Jag kör premiere pro 5.5 när jag klipper ihop filmerna, kan jag editera och ändra nått där? Eller är det bättre att jag öppnar alla bilder i tex lightroom och croppar dom rätt där? Hur isf sätter man rätt förhållande mellan höjd/bredd på bästa sätt.

Hoppas ni förstår min frågeställning.

Tack!
Citera
2012-06-28, 20:51
Medlem
3840/2880 = 1,3333 så ja, det är inte 16:9-format som på filmerna.

Jag skulle batcha igenom allt i Photoshop eller Lightroom, skala ner till 1920 på bredden och antingen samtidigt beskära ner till 16:9-format (dvs 1080 pixlar) på höjden eller bara skita i det och låta kanterna "sticka ut" från arbetsytan i Premiere, det spelar ju ingen roll eftersom de hamnar utanför filmrutan.

Smidigare och snällare mot minnet än att skala ner alla bilder i Premiere.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in