15 578 besökare online
858 517 medlemmar • 45 881 461 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Fordon & trafik > Trafik och körkortsfrågor
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Gnasty
Medlem
Gnastys avatar
Tja,

Har läst tidigare trådar, men känner inte att de är riktade till mina egna funderingar. Så jag skapade en egen tråd.

Sitter nu och är orolig över morgondagen. Ska skriva teoriprovet för körkort B för sjätte gången nu. Klarade uppkörningen (tredje försöket) för drygt två månader sedan, och klarar jag inte teorin nu imorgon så måste jag köra upp igen (idiotregel). Teorin som jag gjorde efter jag klarade uppkörningen gav mig 49 rätt av 65. Andra som jag skrev för två veckor sedan gav mig också 49 rätt. Om jag kommer ihåg rätt så fick jag 47 rätt första gången jag skrev, och 48/49 resten. Helt sjukt hur jag inte kan gå över 50.

Som sagt, är väldigt orolig nu. Har liksom inga fler chanser direkt. Har suttit med Liber's Trafikteori (röd bok), och även Bonniers Trafikskola 2011 programmet (vilket för övrigt är ett skitprogram eftersom man inte får se vilka svar som var fel). Har ett genomsnittligt resultat på ungefär 55-65 rätt med programmet. Har aldrig fått underkänt på senaste tiden. Körde två prov på morgonen innan det riktiga för två veckor sedan, och då fick jag 60 och 65 poäng rätt av 70 möjliga. Är i princip helt säker på alla deras frågor, men ändå får jag 49 rätt på riktiga teorin. Vad är det som är så svårt med det? Har tendens att bli väldigt nervös under prov. Och då menar jag väldigt nervös, så jag får ont i magen, snorar och fryser, nästan som feber. Kan tänka mig att det är en av anledningarna till att det går så dåligt.

Jag kan inte förstå hur ni kan klara det så lätt, och säger att frågorna är lätt skrivna. De är bland de sjukaste och mest otydligaste frågorna på jorden. Flera alternativ är rätt, och det är stavfel hit och dit. Man får heller inte veta vilka specifika frågor man fått fel på i papprena man får efter man går ut från provhallen. Jag menar, vad ska man egentligen plugga på? "Trafikregler, hastighet" säger mig inte ett jävla skit, t ex (ursäkta språket). Vilken fakta ska man utgå ifrån liksom? Min trafikbok säger inte samma sak som Bonniers program gör, vice versa.

I alla fall, hur ska jag ta mig till? Sitter och råläser nu, men min inställning att jag kommer att klara det är väldigt låg då jag tänkt precis samma sak de tidigare gångerna.

Tack,
Gnasty
Senast redigerad av Gnasty 2012-06-28 kl. 19:11. Anledning: Rättar till ordning i texten

beregistain
Medlem
beregistains avatar
Att plugga för mycket är inte heller så bra, försök att läsa en stund till men ut o ta en liten promenad sen och gå lägg dig, det låter som du behöver lite lugn i huvudet för att låta huvudet processera lite.

Låt oss höra hur det gick sen!

Gnasty
Medlem
Gnastys avatar
Tack! Jo, ska inte överläsa. Lusläser de saker jag är osäker på.

En fråga jag nyss kom på att jag fick fel på. Frågan var något om "hur ska du ligga om du ska svänga höger? Självklart vet jag att jag ska ligga så långt åt höger som möjligt, men det finns inget direkt svar för "så långt åt höger i ditt körfält som möjligt", utan;

A. Vänster
B. Mitten
C. Vägrenen

Sen var det nog ett till alternativ, vilket jag inte kommer ihåg. I alla fall, vad är då svaret ifall inte "höger" finns? För det gjorde det inte. Jag vet att vägrenen är så långt åt höger man kan komma, men enligt faktan jag läst ska man inte ligga där om jag inte hindrar trafiken för någon fara. Det låter ju logiskt att jag ska ta alternativ C med tanke på att "höger" inte finns, men den tog jag inte på grund av vad jag läst.

Ni som fått denna fråga förut och fått rätt, vilket alternativ är det?
Senast redigerad av Gnasty 2012-06-28 kl. 20:23. Anledning: fetad text

toby79
Medlem
toby79s avatar
Problemet ligger inte i frågorna eller provet som helhet, utan snarare att du inte begriper vad det är du läser.

Du ska ju in i vägrenen just för att inte hindra folk att fortsätta rakt fram. Återigen,, du förstår nog inte riktigt vad du läser.

Gnasty
Medlem
Gnastys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Problemet ligger inte i frågorna eller provet som helhet, utan snarare att du inte begriper vad det är du läser.

Du ska ju in i vägrenen just för att inte hindra folk att fortsätta rakt fram. Återigen,, du förstår nog inte riktigt vad du läser.
Jag tycker frågorna är så dumma så det är inte sant, och om jag inte begriper frågorna (vilket jag tydligen inte gör) så är ju frågorna inte anpassade på ett förståndigt sätt. Därför tycker jag det beror på frågorna.

Sen att det ska vara sån kort tidsbegränsning gör inte saken bättre heller då jag måste stressa mig genom frågorna.

Tack ändå! Då vet jag jag ska svara på denna fråga. Och rent förjäves så kommer väl inte den frågan att komma. Får hoppas på att det kommer en annan "lätt" istället...
Senast redigerad av Gnasty 2012-06-28 kl. 20:29. Anledning: Förlängd text

rewnken88
Medlem
rewnken88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnasty

En fråga jag nyss kom på att jag fick fel på. Frågan var något om "hur ska du ligga om du ska svänga höger? Självklart vet jag att jag ska ligga så långt åt höger som möjligt, men det finns inget direkt svar för "så långt åt höger i ditt körfält som möjligt", utan;

A. Vänster
B. Mitten
C. Vägrenen

Sen var det nog ett till alternativ, vilket jag inte kommer ihåg. I alla fall, vad är då svaret ifall inte "höger" finns? För det gjorde det inte. Jag vet att vägrenen är så långt åt höger man kan komma, men enligt faktan jag läst ska man inte ligga där om jag inte hindrar trafiken för någon fara. Det låter ju logiskt att jag ska ta alternativ C med tanke på att "höger" inte finns, men den tog jag inte på grund av vad jag läst.

Mitten är nog rätt svar eftersom du inte skall gå ut i vägrenen utan hålla dig i Körbanan

Ett tips är att använda Google, hittade svaret på din fråga inom 30sek..

http://korkortonline.se/teori/placering/

toby79
Medlem
toby79s avatar
De flesta frågorna kan du ju köra uteslutningsmetoden på, men det förutsätter att du har förstått vad du läser i boken eller de ställen där du hämtat kunskaperna från.

Sen är det viktigt att du läser frågorna ordentligt och även svarsalternativen. Läs ordagrant och fundera på vad det är för regler som gäller i just den situationen. Kan du reglerna så kan du komma på svaret på frågan.

Att missa ett prov är kanske inte hela världen, men nu är du uppe i sex prov och det tyder tyvärr bara att du inte kan tillämpa regler och förhållningssätt. Jag kan förvisso hålla med om att en del frågor kan vara lite kluriga, men om man inte stressar upp sig så brukar det gå att lösa det hela. Det är ju bland annat därför du kan markera en fråga och gå tillbaka senare.
Ute i trafiken måste du kunna tillämpa alla regler och ofta med väldigt kort betänketid.

Se till att du vilar ut ordentligt i natt. Ät en stadig frukost, åk till provet i tid. Läs en tidning eller något när du väntar och glöm inte att andas.
Fokusera på frågan, läs noga i alla alternativ, uteslut de som är uppenbart fel, markera och gå vidare om du tycker att den är knepig. Och kör de andra frågorna i lugn och ro. fundera på hur du skulle göra ute i verkligheten. Du har trots allt 50 minuter på dig och det är gott om tid, många frågor tar ju knappt tiden för ett musklick. Lägg krutet på de du markerat.

bollat
Medlem
bollats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rewnken88
Mitten är nog rätt svar eftersom du inte skall gå ut i vägrenen utan hålla dig i Körbanan

Gissar du nu eller?

--

Om du ska svänga till vänster, ska du ligga nära mittlinjen.
Vid högersväng ska du ligga så nära körbanans högra kant som möjligt.

Alltså är vägrenen det rätta svaret. På så sätt hindrar du inte bakomvarande trafik när du svänger.
Senast redigerad av bollat 2012-06-28 kl. 20:50.

toby79
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rewnken88

Kolla på den här bilden
http://postimage.org/image/bno4onuc5/
På bilden här över ska alla svänga till höger. Vilken bil skulle du helst vilja svängde från det läge den här på bilden när du kommer bakifrån i kanske 90 blås? Betänk att innan och under svängen kommer det svängande fordonet hålla en låg hastighet.

Punkt 3 och 4 http://www.korkortsverige.se/a/hogersvang_storre_vag

BigIvar
Medlem
BigIvars avatar
Är du så infernaliskt korkad att du torskar på teoriprovet (inte raketforskning precis) så har du överhuvudtaget inte ute i trafiken att göra. Jag hoppas att du misslyckas igen och att du aldrig blir betrodd med ett körkort.

rewnken88
Medlem
rewnken88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnasty

A. Vänster
B. Mitten
C. Vägrenen

Här skriver TS inget om Större väg/landsväg.. så då förutsatte jag att de är stadstrafik

Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Kolla på den här bilden
http://postimage.org/image/bno4onuc5/
På bilden här över ska alla svänga till höger. Vilken bil skulle du helst vilja svängde från det läge den här på bilden när du kommer bakifrån i kanske 90 blås? Betänk att innan och under svängen kommer det svängande fordonet hålla en låg hastighet.

Punkt 3 och 4 http://www.korkortsverige.se/a/hogersvang_storre_vag

De där gäller ju givetvis vid större vägar. Men vi vet ju inte vilken typ av väg TS menar. I tex stadstrafik så går då inte jag ut i vägrenen,finns oftast ingen vägren heller , men givetvis gör jag de på landsväg osv. Ganska kul att man ändå hittar info på diverse sidor som motsäger sig varandra..

toby79
Medlem
toby79s avatar
Och jag förutsatte att det rörde sig om landsväg eftersom alternativet vägren fanns med.
Vägrenskörning är på inget sätt något förbjudet (så länge det inte är heldraget så klart). Det är något man avgör själv om man vill göra i högre hastigheter eller mörker. Men kör man långsamt så ska man, om man har någon form av självbevarelsedrift för sig själv och andra använda vägrenen.

Citat:
12 § På väg skall vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
2. vid färd med moped klass I,
3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.

Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon.
Har körbanan avgränsats med en heldragen kantlinje får vägrenen användas endast i de fall som anges i första stycket. Förordning (2007:101).

Svara på ämne
Topp Dela »