Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2014-03-06, 21:50
  #85
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad anser du är den viktigaste skillnaden mellan en vajer och en rem, alltså den stora skillnad som gör remmen bättre än vajern för att bygga en rymdhiss?
Det är en stabilare konstruktion. Eller? Jag tolkar artikeln på det sättet i alla fall.
Citera
2014-03-06, 22:17
  #86
Medlem
Fris avatar
Jag hatar att vara negativ här. Tekniskt och ekonomiskt är det säkert möjligt att bygga en rymdhiss på Månen under 2020:talet. Och troligen vore det en långsiktigt mycket lönsam investering.

Men ingen satsar de rätt så enorma resurser som det skulle kräva på att göra så idag. Och har inte gjort något motsvarande sedan 1960:talet. Om man kunde mobilisera så extremt mycket som 0.1% av statens budget till en sån här sak så skulle det verkligen genomföras på 2020:talet, men detta existerar inte på någon enda politikers agenda i något enda land. So it won't happen!

De forskarbyråkrater som knarkar ihop såna där drömmar är nöjda med att leva hela sina liv med att formulera planer som aldrig kommer att genomföras, men som de tycker är roliga att få statlig lön för att fantisera ihop och sen kasta i sopkorgen. Vi har sett den processen under ett par generationer nu redan.
Citera
2014-03-06, 23:26
  #87
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Det är en stabilare konstruktion. Eller? Jag tolkar artikeln på det sättet i alla fall.
Stabilt är väl generellt bra bra men varför är en rem stabilare (jag vet knappt vad stabilitet avser i detta fall, brottspänning i förhållande till densitet är väl den viktigaste egenskapen oavsett tvärsnittets form) än en vajer?
Citera
2014-03-06, 23:37
  #88
Medlem
Finns inte tillräckligt starkt material som kan hålla kvar stången eller vad man ska kalla det... kanske om några år så kan dom utveckla vidare teleport.
Citera
2014-03-07, 00:12
  #89
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Stabilt är väl generellt bra bra men varför är en rem stabilare (jag vet knappt vad stabilitet avser i detta fall, brottspänning i förhållande till densitet är väl den viktigaste egenskapen oavsett tvärsnittets form) än en vajer?
Jag förstår inte bättre än det som står i artikeln. Därför jag länkar så ni som faktiskt kan räkna får spinna vidare på det.
Citera
2014-03-07, 00:19
  #90
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Jag förstår inte bättre än det som står i artikeln. Därför jag länkar så ni som faktiskt kan räkna får spinna vidare på det.
Du vet, det länkas ju så himla mycket överallt så jag kräver faktiskt att den som skriver i ett diskussionsforum (särskilt om man kommer med något som ser ut som ett påstående typ "Det här verkar ju faktiskt genomförbart.") redovisar sina argument i tråden. Det kan inte vara meningen att alla andra ska behöva läsa långa artiklar och gissa vad någon annan kan tänkas ha för argument.

Nu lät jag kanske lite tjurig (det ska inte upprepas i onödan...) men det är det jag tycker borde vara principen för allas inlägg.
Citera
2014-03-07, 01:22
  #91
Medlem
Har inte läst hela tråden, men om man nu skulle bygga en sån så måste den bli extremt tung, och den måste väl nå långt ut i rymden, skulle inte den kunna förändra jordens rotation?

Skulle man behöva bygga två som tar ut varandra? Eller är den fortfarande för liten och lätt för att påverka jorden?
Citera
2014-03-07, 14:57
  #92
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleft
Har inte läst hela tråden, men om man nu skulle bygga en sån så måste den bli extremt tung, och den måste väl nå långt ut i rymden, skulle inte den kunna förändra jordens rotation?

Skulle man behöva bygga två som tar ut varandra? Eller är den fortfarande för liten och lätt för att påverka jorden?

Jag tror inte att en sådan hiss skulle påverka jordens rotation mer än de stora dammarna gör. Three Gorges Dam i Kina samlar sådana enorma mängder vatten att det sägs påverka jordens rotation. Så hissen skulle inte utgöra mer påverkan på jordens rotation än den och liknande dammar. Visst skulle de säkert påverka, men det vore inget nytt problem om man säger så. Det är ju ändå intressant att spekulera i konsekvenserna av sådana påverkningar. Vem vet, vi(främst Kina) kanske slungar oss ur solens omloppsbana med tiden?
Citera
2014-03-07, 15:14
  #93
Medlem
Fris avatar
Har jag förstått följande korrekt:

Konceptet rymdhiss, med en ultralätt hållfast lina, handlar om att skicka upp ett flöde av små lätta föremål. Man hivar väl inte precis upp en bemannad kapsel på en tunn tråd. Det som hissats upp ska sen monteras till någonting användbart, som t.ex. en sond eller en raket, i en fabrik i omloppsbana.
Citera
2014-03-17, 18:29
  #94
Medlem
Agamantums avatar
Nej vi är långt ifrån att kunna bygga någon form av rymdhiss idag.

I alla fall enligt en super-expert på TED-talks som förklarade det väldigt pedagogiskt. Hade vi byggt det bästa vi kunnat med kol-nano-rör-teknik hade vi bara nått upp till en del av vad som hade krävts.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback