Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-28, 09:11
  #1
Medlem
Skatteskolks avatar
Hej,

Jag gick genom mina kontoutdrag precis och noterade att Tele2 dragit min e-faktura två gånger igår. Beloppet är fast.

När jag ringer upp Tele2 för att påpeka felet får jag höra att det inte skickades ut någon faktura under maj. Pinsamt för mig då det något jag missat. Och mycket riktigt. Inget belopp från Tele2 är debiterat under maj. Därför har junifakturan dragits två gånger enligt kundtjänst.

Det är inte så att beloppet var dubbelt. Jag har inte godkänt någon betalning för maj och inte fått fakturan retoraktivt. Skicka ut fakturan istället och jag betalar glädjeligen den, men det att köra filen två gånger på samma månaden är mycket fult gjort. Och enbart för att förenkla för sig själva.

Ja, jag ska egentligen ha betalat den och gör det som sagt, men varför gör Tele2 inte rätt för sig? Det är ju de som gjort fel. Om de tar sig sådana privilegier och drar junifakturan två gånger, gud vet vad de är kapabla till i övrigt.

Räkna med att många andra är drabbade. Kolla själv för egen del.

Kanske juridik är bättre del? Fast nu är jag inte direkt ute efter att få pengarna tillbaka. Det här är mest i upplysningssyfte.

Skatteskolk
Citera
2012-06-28, 12:45
  #2
Medlem
antagonistens avatar
Vad är det du har problem med? De har debiterat dig för en tjänst du prenumererar på och så vitt jag förstår har de dragit rätt summa, om än vid "fel" tidpunkt. Eftersom de tydligen har dragit pengar utan din vetskap antar jag att du anslutit dig till autogiro och i så fall har du väl godkänt att de debiterar ditt konto. Kolla igenom avtalet och se om det finns någon information om när pengarna dras, även om jag har svårt att tänka mig att det finns reglerat.
Citera
2012-06-28, 12:48
  #3
Medlem
ensockerbagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Ja, jag ska egentligen ha betalat den och gör det som sagt, men varför gör Tele2 inte rätt för sig? Det är ju de som gjort fel. Om de tar sig sådana privilegier och drar junifakturan två gånger, gud vet vad de är kapabla till i övrigt.

Vadå "göra rätt för sig"? Du har beställt en tjänst, du betalar via autogiro, du har fått tjänsten, de drar pengarna, om än en månat sent. Vad exakt har de gjort för fel?

Citat:
Räkna med att många andra är drabbade. Kolla själv för egen del.

Så att Telia drar pengar du är skyldig = drabbad? Är du ett troll eller bara utvecklingsstörd?
Citera
2012-06-28, 12:54
  #4
Medlem
Skatteskolks avatar
Jag har inte autogiro utan e-faktura. Därmed måste jag manuellt godkänna varje betalning. Det kom ingen e-faktura i maj (vilket enligt Tele2 är deras eget fel), men nu i juni kom de som vanligt. Den i juni betalade jag och igår debiterades jag dubbelt på junis faktura. Beloppen står efter varandra. Betalningsfilen har körts två gånger istället för att Tele2 skickar ut en faktura retoraktivt vilket vore det rätta eller en faktura på dubbelt belopp.

På autogiro är det inte samma sak, men nu har jag inte autogiro om man läser både inledande inlägget och detta.

Det här har absolut ingenting med betalningsvilja. Jag tycker bara att förfarandet är väldigt märkligt eftersom detta inte kommunicerats. Olustigt är det.

Skatteskolk
__________________
Senast redigerad av Skatteskolk 2012-06-28 kl. 12:56.
Citera
2012-06-28, 12:55
  #5
Medlem
ensockerbagares avatar
Du är medveten om att företag inte har skyldighet att skicka ut faktura till kunderna?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback