Vinnaren i pepparkakshustävlingen!

Porrsurfare hängs ut på svensk sida

flashback.se

Under söndagskvällen publicerade företaget JD Finance en ny lista med personer och företag, som man påstår har laddat ner porr från deras sida utan att betala.

Läs hela artikeln
2012-10-11, 12:00
  #865
Medlem
Kan ju vara skit bara men om dom ringer angående detta lurendrejeri, vad händer då? Vad gör man?
Mycket märkligt att detta tillåts att fortsätta.
Alla medier har fördömt det.
Antipiratbyrån ha varnat för att detta är strunt.
Jan OlssonBedrägerisamordnare vid Stockholmpolisen ha sagt rent ut att
man ska absolut inte betala för detta är rent bedrägeri.
Åklagaren, va han nu hette och om det verkligen var han. Säger att det finns tveksamheter
kring kring kraven, och att hoten om polisanmälning är av utpressningskaraktär.
Så...
Vad är problemet?
Citera
2012-10-11, 12:26
  #866
Medlem
Wahnsinns avatar
Nu djävlar ska det kollas porr!

https://dl.dropbox.com/u/17464701/20...2012.24.13.png

edit: tusen spänn per klipp, HAHAHA! Jo tjena

edit2: Jag ringde precis Tele2, och de säger att det inte ska gå att fiska fram något annat än min IP-adress såvida jag inte godkänner att någon app laddas ner. Att Bredbandsbolaget skulle lämna ut min identitet till Grossen Öland/Arcad känns ju föga troligt. Fan vad besviken jag blir om jag inte får någon faktura, alla andra verkar ju ha fått.
__________________
Senast redigerad av Wahnsinn 2012-10-11 kl. 12:54.
Citera
2012-10-11, 12:38
  #867
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Har pratat med telesnor För två veckor sen och dom hävdar att uppgifterna inte kommer ifrån dom


De ljuger. Vem skulle det annars komma från? Begär ut information om alla sajter som de levererat dina persondata till.
Citera
2012-10-11, 16:06
  #868
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
De ljuger. Vem skulle det annars komma från? Begär ut information om alla sajter som de levererat dina persondata till.


Vet inte om jag var rätt man att ringa eftersom ja har rätt dålig koll på det tekniska kring den här biten... Det verkade dock den i andra änden också ha. Svaret jag fick av deras tekniker var att dom inte skickar den typen av uppgifter utan att avskummet på olovlig väg har kommit över folks telefonnummer och att dom inte visste hur det går till. Jag bad dom utreda hur det kan komma sig men jag fick ingen direkt respons på att det kommer ske så jag har inga direkt förhoppningar. Några sådana listor du nämner påstod dom att dom inte har (alt. inte kan skicka ut). Någon med lite mer teknisk kunskap som vill göra en liknande insats mot sin operatör hade varit välkommet så vi kanske får ett svar på hur detta sker rent tekniskt.
Citera
2012-10-11, 17:38
  #869
Medlem
Transcom ville vara snacka om nån försäkring. Det var ju tur det. Hornen höll på att växa ut...
Citera
2012-10-11, 18:00
  #870
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Att han dyker upp tycker jag är mycket allvarligt. Tipsa honom om internetswedens genomgång. Har han kollat igenom det kan han hälsa en framtida advokattitel hej då..

Han är 68 år gammal, så jag tror inte att han bryr sig om någon advokattitel...

Bilden han använder på sin hemsida måste vara minst 20 år gammal, då han ser ut att vara 45-50 på den.
Citera
2012-10-11, 19:05
  #871
Medlem
Tjena, ursäkta att ja frågar men palla inte läsa igenom hela tråden..
har precis fått ett brev från "J.D Finance Inc." där de står att ja ska betala in pengar till "Dquera AB / Arcade world AS" och sidan som man ska betala från heter http://wapq,mobi

Är skiten fake lr vad har ni kommit fram till?
__________________
Senast redigerad av Gromgutten 2012-10-12 kl. 10:46. Anledning: Tog bort klickbarheten i webadressen
Citera
2012-10-11, 19:49
  #872
Medlem
UpsyDaisys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxxforestfoxxx
Tjena, ursäkta att ja frågar men palla inte läsa igenom hela tråden..
har precis fått ett brev från "J.D Finance Inc." där de står att ja ska betala in pengar till "Dquera AB / Arcade world AS" och sidan som man ska betala från heter http://wapq.mobi

Är skiten fake lr vad har ni kommit fram till?

Betala eller ta 20 min för att skumma tråden så kanske du tjänar en slant, tokrunkare!

Edit: glömde Puss & kram.
Citera
2012-10-11, 22:39
  #873
Moderator
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malte69
Nu får det väl vara nog med alla ”goda råd”, som egentligen bara är vilda spekulationer och antaganden till stor del baserade på dålig research.

Exempel: Citat från Juristen1

”Finns inga kända länder som har organisationsnummer, vat-nr etc som ser ut som dem de anger!
Slutsats: kraven kommer från icke existerande bolag, lika med: om det inte existerar, hur kan det då begära att få betalt? ”

Om Juristen1 bemödat sig med att läsa hela tråden så nämns det på sidan 45 av signaturen rdhf att bolaget heter Junior Delta Finance Inc. Efter en stunds googlande hittade jag till sist denna länk

http://www.register-iri.com/miCorpor...6323D4AA97A16C

Slutsats: Bolaget finns och är aktivt.

Om det nu stämmer att den här Dennies Pettersson har drivit ett miljardföretag, som Peter Forsman på Internetsweden skriver, måste man vara bra jävla dum om man tror att han skulle skicka ut krav från ett icke existerande bolag.


Jag fick också krav från Bildombudsmannen, med ett högre belopp än det sista kravet från JD Finance, som jag skrev i mitt tidigare inlägg. (Antar att den gubben också måste få sin andel.)

Sedan dess har jag varit i kontakt med polisen igen, samt konsulterat en advokat, vilket kostade mig 1000 kr.

Resultat:

Anmälningarna handläggs av bedrägeriroteln i Malmö, men det finns ingen pågående
förundersökning. Alltså läggs de bara på hög. Antagligen tills någon får tid att dubbelkolla kraven mot operatörernas loggar.

Advokaten sa att med största sannolikhet kommer jag att bli kallad till civilrättslig process i
Tingsrätten, om jag inte betalar. De menar att Bildombudsmannen aldrig hade åtagit sig ärendet om det inte hade funnits ett hållbart underlag ur juridiskt perspektiv.

Hur sedan Tingsrätten dömer i fallet det återstår ju att se. Men om min operatör bekräftar att nedladdning skett är risken väldigt stor att jag blir betalningsskyldig.

Man behöver inte heta Einstein för att fatta att om det finns loggfiler hos operatörerna som styrker att nedladdning skett, så kommer polisen att lägga ned alla ärenden, då avtalsbrottet verkligen skett och Dennies Pettersson skulle sålunda vara berättigad till skadestånd!!

Fick dessutom veta att den eventuella civilrättsliga processen kommer att hållas i den Tingsrätt som ligger närmast den ”skadeståndsberättigades” bostadsort, i detta fall Skåne, närmare bestämt Ystad Tingsrätt. Det jävligaste är att de sa att det troligtvis blir billigare att betala kravet än att bemöta det i Tingsrätten, med alla kringkostnader som det skulle innebära.

Sjukt samhälle vi lever i.


Det första jag fetstilat:
Din advokat har inte ens bemödat sig att inhämta bakgrundsmaterial om vem "Bildombudsmannen" är och hur oseriös han är. Det är ju bara att söka på nätet så kan man sätta sig in i hans oseriösa arbetsmetoder som helt saknar grund i juridik.


Det andra fetstilade:
Du och din advokat tycks helt omedvetna om att polisen redan lagt ner förundersökning, men helt utan koppling till det du skrev kan vara orsaken.
Om en logg visar nedladdning så är det inte likställt med att en film skall ha laddats ner.


Helhetsintrycket av dina två inlägg som nyreggad ger mig känslan av att scam-inkomsterna hos Grossen Öland AB börjar sina, så att det är dags att elda på "stämningshotskräcken" lite mer.

Och till alla nytillkomna som hittat hit p g a hotbrev/sms som trillat in, det är bara att kolla vad polis har gått ut i riksmedia och sagt, att bedragarnas metoder INTE ger de rätt att kräva pengar. De skulle naturligtvis inte ha lagt ut en klickbar knapp som är åtkomlig för alla, inte bara medlemmar om de inte är bedragare.

Betala inte, klicka på bara, så ökar arbetsbördorna för bedragarna och polisanmäl, så blir ni åtminstone en del av statistsiken, den dagen de slutligen åker fast.

//Brute
Citera
2012-10-12, 00:17
  #874
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Vet inte om jag var rätt man att ringa eftersom ja har rätt dålig koll på det tekniska kring den här biten... Det verkade dock den i andra änden också ha. Svaret jag fick av deras tekniker var att dom inte skickar den typen av uppgifter utan att avskummet på olovlig väg har kommit över folks telefonnummer och att dom inte visste hur det går till. Jag bad dom utreda hur det kan komma sig men jag fick ingen direkt respons på att det kommer ske så jag har inga direkt förhoppningar. Några sådana listor du nämner påstod dom att dom inte har (alt. inte kan skicka ut). Någon med lite mer teknisk kunskap som vill göra en liknande insats mot sin operatör hade varit välkommet så vi kanske får ett svar på hur detta sker rent tekniskt.

Du måste kämpa dig igenom de första lagren av supportidioter. Telenors tjänst för sånt här heter Content Charger och information om tjänsten finns här: http://www.telenor.se/foretag/b2b/co...t_charger.html Nämn att du gjort polisanmälan. Hota med att gå till media. Och det du skall få ut är information om vilka företag som har begärt ut dina uppgifter via deras Content Charger-API. Jag tror du har lagenlig rätt att få ut dessa uppgifter genom personuppgiftslagen. Det kan absolut inte skada att nämna den.
Citera
2012-10-12, 09:21
  #875
Medlem
oskar886810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Det första jag fetstilat:
Din advokat har inte ens bemödat sig att inhämta bakgrundsmaterial om vem "Bildombudsmannen" är och hur oseriös han är. Det är ju bara att söka på nätet så kan man sätta sig in i hans oseriösa arbetsmetoder som helt saknar grund i juridik.


Det andra fetstilade:
Du och din advokat tycks helt omedvetna om att polisen redan lagt ner förundersökning, men helt utan koppling till det du skrev kan vara orsaken.
Om en logg visar nedladdning så är det inte likställt med att en film skall ha laddats ner.


Helhetsintrycket av dina två inlägg som nyreggad ger mig känslan av att scam-inkomsterna hos Grossen Öland AB börjar sina, så att det är dags att elda på "stämningshotskräcken" lite mer.

Och till alla nytillkomna som hittat hit p g a hotbrev/sms som trillat in, det är bara att kolla vad polis har gått ut i riksmedia och sagt, att bedragarnas metoder INTE ger de rätt att kräva pengar. De skulle naturligtvis inte ha lagt ut en klickbar knapp som är åtkomlig för alla, inte bara medlemmar om de inte är bedragare.

Betala inte, klicka på bara, så ökar arbetsbördorna för bedragarna och polisanmäl, så blir ni åtminstone en del av statistsiken, den dagen de slutligen åker fast.

//Brute


Brute: blir du röd i ansiktet om jag säger att jag älskar dig
Tack!
Citera
2012-10-12, 09:37
  #876
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Du måste kämpa dig igenom de första lagren av supportidioter. Telenors tjänst för sånt här heter Content Charger och information om tjänsten finns här: http://www.telenor.se/foretag/b2b/co...t_charger.html Nämn att du gjort polisanmälan. Hota med att gå till media. Och det du skall få ut är information om vilka företag som har begärt ut dina uppgifter via deras Content Charger-API. Jag tror du har lagenlig rätt att få ut dessa uppgifter genom personuppgiftslagen. Det kan absolut inte skada att nämna den.



Har pratat med dom igen... Fick ett bättre intryck nu... Håller mailkontakt och förser dom med info i ärendet... PM:a mig så ska ja försöka återge vad han sa när ja sitter vid en dator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback