Vinnaren i pepparkakshustävlingen!

Porrsurfare hängs ut på svensk sida

flashback.se

Under söndagskvällen publicerade företaget JD Finance en ny lista med personer och företag, som man påstår har laddat ner porr från deras sida utan att betala.

Läs hela artikeln
2012-10-10, 00:47
  #853
Medlem
Nu får det väl vara nog med alla ”goda råd”, som egentligen bara är vilda spekulationer och antaganden till stor del baserade på dålig research.

Exempel: Citat från Juristen1

”Finns inga kända länder som har organisationsnummer, vat-nr etc som ser ut som dem de anger!
Slutsats: kraven kommer från icke existerande bolag, lika med: om det inte existerar, hur kan det då begära att få betalt? ”

Om Juristen1 bemödat sig med att läsa hela tråden så nämns det på sidan 45 av signaturen rdhf att bolaget heter Junior Delta Finance Inc. Efter en stunds googlande hittade jag till sist denna länk

http://www.register-iri.com/miCorpor...6323D4AA97A16C

Slutsats: Bolaget finns och är aktivt.

Om det nu stämmer att den här Dennies Pettersson har drivit ett miljardföretag, som Peter Forsman på Internetsweden skriver, måste man vara bra jävla dum om man tror att han skulle skicka ut krav från ett icke existerande bolag.


Jag fick också krav från Bildombudsmannen, med ett högre belopp än det sista kravet från JD Finance, som jag skrev i mitt tidigare inlägg. (Antar att den gubben också måste få sin andel.)

Sedan dess har jag varit i kontakt med polisen igen, samt konsulterat en advokat, vilket kostade mig 1000 kr.

Resultat:

Anmälningarna handläggs av bedrägeriroteln i Malmö, men det finns ingen pågående
förundersökning. Alltså läggs de bara på hög. Antagligen tills någon får tid att dubbelkolla kraven mot operatörernas loggar.

Advokaten sa att med största sannolikhet kommer jag att bli kallad till civilrättslig process i
Tingsrätten, om jag inte betalar. De menar att Bildombudsmannen aldrig hade åtagit sig ärendet om det inte hade funnits ett hållbart underlag ur juridiskt perspektiv.

Hur sedan Tingsrätten dömer i fallet det återstår ju att se. Men om min operatör bekräftar att nedladdning skett är risken väldigt stor att jag blir betalningsskyldig.

Man behöver inte heta Einstein för att fatta att om det finns loggfiler hos operatörerna som styrker att nedladdning skett, så kommer polisen att lägga ned alla ärenden, då avtalsbrottet verkligen skett och Dennies Pettersson skulle sålunda vara berättigad till skadestånd!!

Fick dessutom veta att den eventuella civilrättsliga processen kommer att hållas i den Tingsrätt som ligger närmast den ”skadeståndsberättigades” bostadsort, i detta fall Skåne, närmare bestämt Ystad Tingsrätt. Det jävligaste är att de sa att det troligtvis blir billigare att betala kravet än att bemöta det i Tingsrätten, med alla kringkostnader som det skulle innebära.

Sjukt samhälle vi lever i.
Citera
2012-10-10, 06:01
  #854
Medlem
D-MONTANAs avatar
Vänta lite här nu, så då är det inte lönt att kontakta polisen mer? Jag vet att jag varken streamat eller laddat ner klippen... Då har jag inte gjort mig skyldig till något brott heller?
Citera
2012-10-10, 08:15
  #855
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malte69
Nu får det väl vara nog med alla ”goda råd”, som egentligen bara är vilda spekulationer och antaganden till stor del baserade på dålig research.

Exempel: Citat från Juristen1

”Finns inga kända länder som har organisationsnummer, vat-nr etc som ser ut som dem de anger!
Slutsats: kraven kommer från icke existerande bolag, lika med: om det inte existerar, hur kan det då begära att få betalt? ”

Om Juristen1 bemödat sig med att läsa hela tråden så nämns det på sidan 45 av signaturen rdhf att bolaget heter Junior Delta Finance Inc. Efter en stunds googlande hittade jag till sist denna länk

http://www.register-iri.com/miCorpor...6323D4AA97A16C

Slutsats: Bolaget finns och är aktivt.

Om det nu stämmer att den här Dennies Pettersson har drivit ett miljardföretag, som Peter Forsman på Internetsweden skriver, måste man vara bra jävla dum om man tror att han skulle skicka ut krav från ett icke existerande bolag.


Jag fick också krav från Bildombudsmannen, med ett högre belopp än det sista kravet från JD Finance, som jag skrev i mitt tidigare inlägg. (Antar att den gubben också måste få sin andel.)

Sedan dess har jag varit i kontakt med polisen igen, samt konsulterat en advokat, vilket kostade mig 1000 kr.

Resultat:

Anmälningarna handläggs av bedrägeriroteln i Malmö, men det finns ingen pågående
förundersökning. Alltså läggs de bara på hög. Antagligen tills någon får tid att dubbelkolla kraven mot operatörernas loggar.

Advokaten sa att med största sannolikhet kommer jag att bli kallad till civilrättslig process i
Tingsrätten, om jag inte betalar. De menar att Bildombudsmannen aldrig hade åtagit sig ärendet om det inte hade funnits ett hållbart underlag ur juridiskt perspektiv.

Hur sedan Tingsrätten dömer i fallet det återstår ju att se. Men om min operatör bekräftar att nedladdning skett är risken väldigt stor att jag blir betalningsskyldig.

Man behöver inte heta Einstein för att fatta att om det finns loggfiler hos operatörerna som styrker att nedladdning skett, så kommer polisen att lägga ned alla ärenden, då avtalsbrottet verkligen skett och Dennies Pettersson skulle sålunda vara berättigad till skadestånd!!

Fick dessutom veta att den eventuella civilrättsliga processen kommer att hållas i den Tingsrätt som ligger närmast den ”skadeståndsberättigades” bostadsort, i detta fall Skåne, närmare bestämt Ystad Tingsrätt. Det jävligaste är att de sa att det troligtvis blir billigare att betala kravet än att bemöta det i Tingsrätten, med alla kringkostnader som det skulle innebära.

Sjukt samhälle vi lever i.

Du kan ju få konsultera din advokat igen och be hen förklara hur en person som gjort sig skyldig till dataintrång, utpressning och (inte ägare?) till STREAMAT material skulle vara berättigad till skadestånd som dessutom enligt gällande lag är oskäligt högt!?! Hälsa din advokat att skadestånd är berättigat för den skada upphovsägaren har lidit p.g.a. DIN handling, då ska det alltså bevisas att Dennies Pettersson har förlorat 500 SEK per klipp du har streamat (oavsett antal sekunder du streamade). Lycka till med det!
Citera
2012-10-10, 10:14
  #856
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malte69


1. Om det nu stämmer att den här Dennies Pettersson har drivit ett miljardföretag, som Peter Forsman på Internetsweden skriver, måste man vara bra jävla dum om man tror att han skulle skicka ut krav från ett icke existerande bolag.

2. Tingsrätten, om jag inte betalar. De menar att Bildombudsmannen aldrig hade åtagit sig ärendet om det inte hade funnits ett hållbart underlag ur juridiskt perspektiv.



3. Man behöver inte heta Einstein för att fatta att om det finns loggfiler hos operatörerna som styrker att nedladdning skett, så kommer polisen att lägga ned alla ärenden, då avtalsbrottet verkligen skett och Dennies Pettersson skulle sålunda vara berättigad till skadestånd!!



1. Sådant agerande har visat sig ge god profit. Inte konstigt att han gör det!

2. Se tveksamheterna angående Staffan i tråden. Han har visst åtagit sig fall bestående utav het luft tidigare.

3. Det går inte att med sådana loggar bevisa att någon tryckt på en knapp och accepterat ett avtal, bara att internettrafik ägt rum. Dessutom måste avtalet vara rimligt för att hålla i domstol. Om det med åttapunkters text står att jag donerar min vänstra njure genom att klicka på vänster musknapp just nu, hade det avtalet ansetts orimligt.

Likadant här - flera hundra för att titta på några minuter porrfilm? Vad kostar en fullängd porrvåffla att dra hem från din lokala videouthyrare? Inte många tior va?
Citera
2012-10-10, 10:19
  #857
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-MONTANA
Vänta lite här nu, så då är det inte lönt att kontakta polisen mer? Jag vet att jag varken streamat eller laddat ner klippen... Då har jag inte gjort mig skyldig till något brott heller?

Eventuellt har du än större anledning att kontakta polisen då. För då är du extremt utsatt för bedrägeriförsök, till skillnad från de flesta i tråden som bara är väldigt utsatta för bedrägeriförsök.
Citera
2012-10-10, 16:43
  #858
Medlem
D-MONTANAs avatar
Saken är den att jag har lite problem med poliserna i den lilla staden jag bor i... Går det undvika att åka dit så gör jag det!
Citera
2012-10-11, 00:54
  #859
Medlem
bergsturks avatar
Jag skulle bra gärna vilja se att alla som fått dessa fakturor (och andra också) ringde sina operatörer och klagade. Det är bara med massiv kundmissnöjdhet ditåt det här kommer lösas kortsiktigt. Långsiktigt behövs lagstiftning, men de liknöjda och godtrogna politikerfrälset bryr sig förstås mycket lite.

Posta gärna vad de säger.
Citera
2012-10-11, 08:37
  #860
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Jag skulle bra gärna vilja se att alla som fått dessa fakturor (och andra också) ringde sina operatörer och klagade. Det är bara med massiv kundmissnöjdhet ditåt det här kommer lösas kortsiktigt. Långsiktigt behövs lagstiftning, men de liknöjda och godtrogna politikerfrälset bryr sig förstås mycket lite.

Posta gärna vad de säger.
Har pratat med telesnor För två veckor sen och dom hävdar att uppgifterna inte kommer ifrån dom
Citera
2012-10-11, 10:12
  #861
Medlem
Såg precis att Transcom hade försökt ringa mig? Samtalet blockerades tydligen av truecaller. Men vad innebär det tro? Dom håller väll på med inkasso och skit?
Förövrigt talades det om oskälig summa för ett tag sen, mig vill han pressa på över 7000sek den dåren!
__________________
Senast redigerad av S-M 2012-10-11 kl. 10:20.
Citera
2012-10-11, 10:38
  #862
Medlem
D-MONTANAs avatar
Bannern är tillbaka på youjizz.com

http://newerotica.mobi/XXX/frontpage...201&lid=111672
Citera
2012-10-11, 11:38
  #863
Medlem
gronken124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-M
Såg precis att Transcom hade försökt ringa mig? Samtalet blockerades tydligen av truecaller. Men vad innebär det tro? Dom håller väll på med inkasso och skit?
Förövrigt talades det om oskälig summa för ett tag sen, mig vill han pressa på över 7000sek den dåren!
Transcom är väl ett callcenter-företag?

Edit: Ser att det också finns ett Transcom Inkasso.
Citera
2012-10-11, 12:00
  #864
Medlem
Kan ju vara skit bara men om dom ringer angående detta lurendrejeri, vad händer då? Vad gör man?
Mycket märkligt att detta tillåts att fortsätta.
Alla medier har fördömt det.
Antipiratbyrån ha varnat för att detta är strunt.
Jan OlssonBedrägerisamordnare vid Stockholmpolisen ha sagt rent ut att
man ska absolut inte betala för detta är rent bedrägeri.
Åklagaren, va han nu hette och om det verkligen var han. Säger att det finns tveksamheter
kring kring kraven, och att hoten om polisanmälning är av utpressningskaraktär.
Så...
Vad är problemet?
__________________
Senast redigerad av S-M 2012-10-11 kl. 12:02.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback