Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-28, 11:57
  #13
Avstängd
Jag drack mycket mellan 14 års ålder till ca 20 år, mycket hembränt och folköl. Tog en hel del amfetamin med, men blandade aldrig. Tröttnade på att festa och fick ömtålig mage. Nu är jag lite rädd att skada mina hjärnceller.
Citera
2012-06-28, 12:51
  #14
Medlem
BigIvars avatar
Jag tar mig gärna ett järn eller två lite då och då så nykterist är jag inte. Det är däremot rätt vanligt att jag av olika skäl väljer att hålla mig spiknykter vid olika former att tillställningar och kalas.

Det alkoholfria ölet är nästan okej, alkoholfritt vin tycker jag är en djävla vederstyggelse. Jag ser ingen anledning till att låtsaskröka med dessa drycker när det finns så mycket gott att dricka som är naturligt fritt från alkohol.
Citera
2012-06-28, 14:10
  #15
Medlem
Godzilla3s avatar
Jag var nykterist ett tag och hade faktiskt förvånansvärt lite "problem". Ska också tilläggas att jag var ganska ung, har aldrig haft några problem alls med alkohol tidigare och att jag gjorde det mer för min träning. Jag drack aldrig alkoholfri öl för jag har samma ställning till det som Cola Zero o allt det där, dricker hellre det riktiga då. Alkoholfri cider kan också gå men då dricker jag hellre vanlig läsk eller vatten

Men jag hade faktiskt aldrig problem med polare är så, de förstod o det viktiga är väl att man inte ska hålla på att predika om vad det är positivt att vara nykter under fester och sådär. Sen måste man ju givetvis vara utgående precis som vanligt och så även om man inte dricker på en fest, man kan liksom inte bara stå i ett hörn o dricka sitt vatten Låt folk göra som dem vill, man måste acceptera de som dricker och om de inte accepterar dig så är deras egen förlust.

Nu är jag istället i andra lägret där jag dricker då och då och jag har inte stött på någon nykterist än men om jag gör det lär jag säkert ha respekt för denne
__________________
Senast redigerad av Godzilla3 2012-06-28 kl. 14:23.
Citera
2012-06-28, 14:18
  #16
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mach3
Scenario 1: "Men kom igen, häng med ut och ta en cigg din jävla mes! En cigg har ingen dött av."
Scenario 2: "Men kom igen, klart du ska ha en öl din fjant! En öl har ingen dött av."

Scenario 1 har jag aldrig hört men scenario 2 är rätt vanligt enligt mina erfarenheter.

För mig blev det så att det var just för att undvika scenario 2 som jag var noga med att själv vara "övertydlig" på ett så tidigt stadium som möjligt.

Med min, aningen dominanta, personlighet funkade det bäst så. Om däremot avlägset bekanta själva upptäckte att jag hade "fel färg" på innehållet i glaset, då kunde de mycket väl försöka skapa ett grupptryck - och då var det plötsligt en jobbigare situation.

Därför brukade jag (och brukar ibland fortfarande) vara mån om att på ett tidigt stadium, när folks uppmärksamhet ännu inte hade trubbats av, göra en hörbar och demonstrativ markering, så att ingen skulle tro att jag skämdes och kunde pikas eller var ett mobboffer, ...eller nåt.


En annan sak, som kanske är en petitess:
Jag är inte överdrivet förtjust i att vara fyllechaufför,
utan brukar alltid försöka vara den förste att föreslå taxi.
Citera
2012-06-28, 14:57
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
sen om man dör vid 60 eller 90 spelar ingen som helst roll

Eller hur, 30 års skillnad är ju ingenting liksom
Citera
2012-06-28, 15:21
  #18
Medlem
Dawlishs avatar
Jag har funderat på det här en del. Det livet jag lever nu, glatta studentlivet, förutsätter en del drickande. Och det blir verkligen en HEL del drickande, något som ibland står i vägen för vardagen (man är bakfull och helt efterbliven).

Det finns få nykterister bland studenter, träffat några stycken och dem är nästan aldrig med och festar. Sen finns det ett gäng "jag dricker bara 1-2 öl och sen är det bra", och dem brukar vara med och det är ingen som bryr sig om dem.

Skulle jag verkligen bestämma mig för att sluta dricka så tror jag absolut inte att det hade varit ett problem i min umgängeskrets. Det är inte så att jag skulle bli bannlyst från alla tillställningar och fester bara för att jag inte dricker. Attityden skulle istället vara "äh, du kommer ändå inte att klara det, här ta en öl", och då blir det ju svårt att stå emot.
Citera
2012-06-28, 15:45
  #19
Medlem
partybromss avatar
Förstår varför nykterister håller sig borta från fester och i sammanhang när folk dricker.

Jag själv är inte nykterist, snarare tvärtom isåfall, kan inte ens gå på fest utan att dricka. Suget blir för stort.
Citera
2012-06-28, 15:46
  #20
Medlem
OmgIHasTacos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilonjoy
Dock har jag aldrig ansett mig som nykterist av någon anledning. Anser mig bara vara en som slutat dricka (jag är dock öppen för att i framtiden dricka, har liksom inte sagt: "...jag ska aldrig dricka igen...").


Nykterister var något man skämtade om under min uppväxt och jag var den sista som tänktes ge upp drickandet.


Har heller aldrig på allvar försökt pådyvla någon mina idéer om nykterhet, men har märkt att det ibland kan vara snudd på kontroversiellt att välja att vara nykter.

Håller med på alla punkter.
Jag säger inte att jag är nykterist, för det är inget val jag gjort för all framtid. Det är ett val som jag väljer varje dag. Skulle jag få för mig att dricka så är det ju ingen som skulle bry sig, snarare bli glada.
Utan jag säger ju att det är pga av medicinering och ångest.

Men komiskt att det blev den här utgången, hade inte någon plan på att se mig själv avstå alkohol någonsin. Snarare kvävas i mina spyor innan 30. (iofs inte för sent ännu)

Citat:
Ursprungligen postat av Mach3
Intressant det där med att alkohol är den enda drog som det inte respekteras att man håller sig undan, ska alltid tjatas och bjudas och kollas snett om man inte dricker. Själv har jag slutat dricka alkohol för jag vill gå ner i vikt och mina kompisar respekterar väl det sådär. Jag måste förklara för varje ny person jag träffar och tacka nej till ett par öl varje gång man är ute samt få höra gliringar.

Frågan är ju varför det är så känsligt ämne, att inte dricka. Jag har aldrig hört någon anmärka på om en person inte röker, snusar eller tar andra droger - sådana beslut respekteras. Jämför t.ex.:

Scenario 1: "Men kom igen, häng med ut och ta en cigg din jävla mes! En cigg har ingen dött av."
Scenario 2: "Men kom igen, klart du ska ha en öl din fjant! En öl har ingen dött av."

Scenario 1 har jag aldrig hört men scenario 2 är rätt vanligt enligt mina erfarenheter.

Appropå topic så håller jag mig till kolsyrat vatten eller bara vanligt vatten till måltider och vid fester.

Egentligen är det så jävla löjligt att det ska behöva vara så att man ska behöva gå i försvar för att man inte dricka samma sak som andra. Ingen ställer sig och förklarar varför den dricker, då borde ingen lägga sig i varför någon väljer att inte göra det.
Men jag hör ofta att det är synd om mig som inte kan dricka. Och såklart att det jag dricker bara är blask.
Vuxna människor på 30-40 som fortfarande mäter coolhetsgraden med alkohol.

Citat:
Ursprungligen postat av Tjafsarn
Min erfarenhet är att folk accepterar att man är nykter en eller ett par tillfällen, men sen kräver de av en att man ska dricka för att bli accepterad i gänget. De vänner man har sedan barndomen kan sura över detta men de accepterar det, men nya bekantskaper i samma grupp gör det inte. Min lösning var att skita i att umgås med folk över huvud taget, och det passade mig väl. Jag dricker idag endast av en anledning, för att koppla av när det behövs. Har jag ingen stress i kroppen så dricker jag helt enkelt inte. Jag köpte 10 starköl från bolaget för cirka 3 månader sen, jag har öppnat 5 av dem och 2 av dem hällde jag bara ut efter att jag inte ens orkat dricka hälften. Detta trots att jag faktiskt tycker att öl är rätt så gott.

Jag tycker det blir lite så att man måste försöka hävda sig på något annat vis för att bli accepterad bland de som befinner sig på festen (om man nu är endast bekanta). Att man inte är den där helyllemänniskan som är så jävla tråkig. Därav att man gärna ska sitta och förklara med "jag ska köra/jag ska jobba imorgon/jag är gravid etc etc"


Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish
Jag har funderat på det här en del. Det livet jag lever nu, glatta studentlivet, förutsätter en del drickande. Och det blir verkligen en HEL del drickande, något som ibland står i vägen för vardagen (man är bakfull och helt efterbliven).

Det finns få nykterister bland studenter, träffat några stycken och dem är nästan aldrig med och festar. Sen finns det ett gäng "jag dricker bara 1-2 öl och sen är det bra", och dem brukar vara med och det är ingen som bryr sig om dem.

Ja, hur mycket du dricker är sällan det väsentliga, bara du dricker något. Det är också lite knepigt kan jag tycka. En öl eller ingen kan det vara så stor skillnad?
Citera
2012-06-28, 16:01
  #21
Medlem
Jag är 25+. Jag är inte nykterist men jag dricker otroligt sällan. Tränar helt enkelt mycket och tycker inte det är värt det. Vill ta vara på dagen efter och kunna vara frisk då också.

Mina vänner krökar mycket och ibland hela helgerna, jag kan vara med och umgås och ha kul endå.
Röker dock weed då & då.
Citera
2012-06-28, 16:11
  #22
Medlem
AhnenErbes avatar
Har en polare som hade missbruksproblem länge.

Nu är han helnykterist och glider alltid runt och är high on life med en alkoholfri öl. Good on him.
Citera
2012-06-28, 16:25
  #23
Medlem
OmgIHasTacos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AhnenErbe
Har en polare som hade missbruksproblem länge.

Nu är han helnykterist och glider alltid runt och är high on life med en alkoholfri öl. Good on him.

Känns som att du har ryggen fri från tjafs om du är nykter alkoholist faktiskt.
Men eloge till honom som fixar att vistas i sådana miljöer faktiskt.
Citera
2012-06-28, 16:25
  #24
Medlem
va fan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback