32 743 besökare online
856 265 medlemmar • 45 789 188 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Ekonomi > Nationalekonomi
Svara på ämne
Ämnesverktyg
UlkMulken
Medlem
UlkMulkens avatar
Mycket intressant artikel som sätter fingret på flera problem:

*Miljöproblem som konsekvens av tillväxt/överkonsumtion i största allmänhet
*Kostnadsstyrning av externaliteter
*Hur staten organiserar effektiva marknader i ett globaliserat ekonomiskt system

Galvestonen
Medlem
Galvestonens avatar
Ja, det är ett sätt att se på saken. Emellertid är synsättet ihåligt, bland annat eftersom det vilar på moraliska snarare än rationella grunder. Exempelvis gör författaren antagandet att vi alla har "rätt" till en lika konsumtion över hela världen, som att västerländsk livsstil är en "rättighet". Först då kan vi tala om att det finns en "hypersubvention" i väst, helt oberoende av att exakt samma konsumtionsmönster finns över hela världen, om än i olika utsträckning. Det är helt enkelt inte svårare än att arbetskraft/negativa externaliteter prissätts olika på olika geografiska marknader.

Att det sedan skapas koldixoid som har negativa effekter för klimatet som helhet som inte direkt regleras av marknadsprinciper, är ju ingen direkt nyhet?

Bo39
Medlem
För oss som uppfattar ekosystemens sammanbrott som ett problem värt att beakta, framstår kravet på att verksamheter måste betala sina miljökostnader som den självklara och mest osökta lösningen. https://www.flashback.org/t855782
Senast redigerad av Bo39 2012-06-29 kl. 05:56.

Galvestonen
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bo39
För oss som uppfattar ekosystemens sammanbrott som ett problem värt att beakta, framstår kravet på att verksamheter måste betala sina miljökostnader som den självklara och mest osökta lösningen. https://www.flashback.org/t855782

Ok, utifrån vilken modell skall dessa då prissättas menar du?

Bo39
Medlem
Modell? - Utifrån synen på vår livsmiljö som ett gemensamt världsarv att förvalta, kan man sätta priser på den nivån att värdena bevaras. - När det handlar om begränsade och eftertraktade resurser, är den definitiva lösningen avgifter ägnade att anpassa efterfrågan till tillgången och att dela på intäkterna.

Galvestonen
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bo39
Modell? - Utifrån synen på vår livsmiljö som ett gemensamt världsarv att förvalta, kan man sätta priser på den nivån att värdena bevaras. - När det handlar om begränsade och eftertraktade resurser, är den definitiva lösningen avgifter ägnade att anpassa efterfrågan till tillgången och att dela på intäkterna.

Det var inte svar på min fråga, eftersom du underkänner marknadens sätt att värdera dessa externaliteter undrar jag helt sonika vilket måttstock du ska använda? Att då flumma om vi ska ha avgifter på exploatering av naturtillgångar eller dylikt är inte riktigt svar på frågan, det vet jag liksom redan, frågan är hur dessa ska sättas.

UlkMulken
Medlem
UlkMulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galvestonen
Det var inte svar på min fråga, eftersom du underkänner marknadens sätt att värdera dessa externaliteter undrar jag helt sonika vilket måttstock du ska använda? Att då flumma om vi ska ha avgifter på exploatering av naturtillgångar eller dylikt är inte riktigt svar på frågan, det vet jag liksom redan, frågan är hur dessa ska sättas.

Kanske ett sätt att marknadsanpassa utsläpp och miljöförstöring är genom utsläppsrätter som säljs av staten i en kvantitet enligt rekommendationer av ledande miljöforskare?

Bo39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galvestonen
Jag begrep inte frågan. - Skövlingen av naturen, arternas utrotning, förstörandet av oersättliga värden, beror ju på att rättsskyddet saknas. - Om våldtäkt saknade påföljder, skulle "marknaden" inte värdera kvinnofrid eftersom den vore gratis att kränka.

Bo39
Medlem
Ett önskvärt scenario: I ett land, - kanske detta, - inser man det förträffliga i att börja beskatta sådant vi vill ha mindre av istället för sådant vi vill ha mer av. - I konsekvens med resten av rättsordningen där principen ju länge varit rådande att bestraffa oönskat beteende och gynna önskat dito.

Den lättnad detta medför för konstruktiv verksamhet relativ destruktiv, gör att andra länder bara ser fördelar i att följa efter och de sista eftersläntrarna blir till sist nödgade att ansluta sig för att accepteras som handelspartner.

Beträffande svårigheterna att hitta exakt rätt pris på olika former av miljöbelastning, kan det ju inte bli mera fel än gratis som gäller nu. Skulle man någonstans råka sätta priset för högt, blir det inte värre konsekvenser än att miljöskydd prioriteras omotiverat relativt exploatering.

Fri
Medlem
Fris avatar
Varför är så kallade "externitaliteter" inte prissatta?
Jo, för att de är oägda. Så lösningen är att göra dem till privat egendom. Då kommer de att prissättas.
Citat:
Ursprungligen postat av UlkMulken
Kanske ett sätt att marknadsanpassa utsläpp och miljöförstöring är genom utsläppsrätter som säljs av staten i en kvantitet enligt rekommendationer av ledande miljöforskare?
Jaha, så nån "forskare" ska subjektivt individuellt godtyckligt diktera vad priset på ditt och datt ska vara? Vem då, personligen, menar du att det ska vara?

Att planekonomiskt statsvåld skulle kunna vara "ett sätt att marknadsanpassa" nånting är ju en totalt orimlig självmotsägelse. Varför försöker du använda ord om marknad, när du tvärtom förespråkar våld istället? Skäms du för din egen åsikt?
Capital is a product of reasoning and its place is in the human mind. It is a mode of looking at the problems of acting, a method of appraising them from the point of view of a definite plan, of human action Mises
You are inferior and all improvements in your conditions which you simply take for granted you owe to the effort of men who are better than you /Mises
blog.mises.org/20957/withholding-consent/

Bo39
Medlem
När man hittar nya resurser som det blir konkurrens om som frekvensutrymme för trådlös kommunikation, blir den enda fungerande lösningen att betrakta resursen som gemensam, låta marknaden styra priset och använda intäkterna för angelägna ändamål.

Marknadsstyrt pris är alltså det där resursen tas i anspråk och av dem som betalar bäst.

CarlitoBrigante
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Varför är så kallade "externitaliteter" inte prissatta?
Jo, för att de är oägda. Så lösningen är att göra dem till privat egendom. Då kommer de att prissättas.

Jaha, så nån "forskare" ska subjektivt individuellt godtyckligt diktera vad priset på ditt och datt ska vara? Vem då, personligen, menar du att det ska vara?

Att planekonomiskt statsvåld skulle kunna vara "ett sätt att marknadsanpassa" nånting är ju en totalt orimlig självmotsägelse. Varför försöker du använda ord om marknad, när du tvärtom förespråkar våld istället? Skäms du för din egen åsikt?

Detta har du och jag diskuterat ingående en gång i tiden. Hur ska du lokalisera vems utsläpp det är som smutsar ner din mark (tänk på Coaseteoremet)? Hur ska du prissätta det? Ska den som får utsläppen på sin mark ensidigt få bestämma vilket belopp som är rimligt? Vad händer om någon köper en bit hav som sträcker sig från t.ex. Helsingborg och Helsingör? C

o.s.v. Det är inte så enkelt som du tror i din fantasivärld.

Svara på ämne
Topp Dela »