21 058 besökare online
855 862 medlemmar • 45 770 340 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Droger > Cannabis > Cannabisaktivism
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Jaran
Avstängd
Jarans avatar
Det har enligt mig varit allt f'o'r mycket fokus pa att folk skall kunma g"o'ra vad dom vill med sina kroppar.
Men politilerna tror ej att detta fungerar, dom tror att dom sj'a'lva vet vad som er b'a'st f'o'r alla.

Man skall ist'a'llet argumentera om hur det kommer bli om man b'o'rjar regulera cannabis.

Kom igag: politiker vl inte att vi skall best'a'mma 100% 'o'ver oss sjelva.

'A'r detta ett bra sett att argumentera?

Excsuse my swedish, wish i chould write in english on this english phone.

Raketlenny
Medlem
Raketlennys avatar
Jag tycker att politiker borde lägga resurser på att ta fast de människor som säljer, smugglar och odlar (i försäljningssyfte). Så fort gräset kommer till brukaren så borde det inte längre vara en polissak.
Detta gäller ju bara ifall legalisering inte finns som alternativ.

AgentJoyBoy
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketlenny
Jag tycker att politiker borde lägga resurser på att ta fast de människor som säljer, smugglar och odlar (i försäljningssyfte). Så fort gräset kommer till brukaren så borde det inte längre vara en polissak.
Detta gäller ju bara ifall legalisering inte finns som alternativ.

Det är en krokad lösning. Lagligt att brukar med olagligt att sälja. Lite som en omvänd prostitutionslagstiftning.

Raketlenny
Medlem
Raketlennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Det är en krokad lösning. Lagligt att brukar med olagligt att sälja. Lite som en omvänd prostitutionslagstiftning.

Men det är första steget mot en legalisering.

klyban
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaran
Det har enligt mig varit allt f'o'r mycket fokus pa att folk skall kunma g"o'ra vad dom vill med sina kroppar.
Men politilerna tror ej att detta fungerar, dom tror att dom sj'a'lva vet vad som er b'a'st f'o'r alla.

Man skall ist'a'llet argumentera om hur det kommer bli om man b'o'rjar regulera cannabis.

Kom igag: politiker vl inte att vi skall best'a'mma 100% 'o'ver oss sjelva.

'A'r detta ett bra sett att argumentera?

Excsuse my swedish, wish i chould write in english on this english phone.
Trodde du var full först

Hur som helst, politiker drivs av självbevarelsedrift i frågan.
Och tron är då för självbevaring , tron är att dom kommer bli brännmärkta och utfrysta om dom öppnar munnen i frågan om det inte är att knark är livsfarligt.

En som vågade utmana lite grann var ju Federley, men honom piskade man till rejält.
Och varit rätt tyst om honom ett tag nu.

Och sen är ju argumenten på stenåldersnivå.
Och debatten varit lite tystare nu än den var för 2år sedan inför prop 19, men borde öka i intensitet igen inför november valen.

tj.
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaran
Det är inte bara politiker som är emot ett sådant system. Majoriteten på cannabisforat är det också...
‎"Self-ownership is the concept of property in one's own person, expressed as the moral or natural right of a person to have bodily integrity, and be the exclusive controller of his own body and life."

zebmaca
Medlem
Det går inte att diskutera med dom. Deras hjärnor är fyllda av en annan typ av fakta. Ert trumfkort är egentligen att ni har personlig erfarenhet, men säger ni det ses det säkert som något negativt Varför är staten så livrädd för cannabis? Jag tror att cannabis och de hallucinogena som finns i naturen är en del i vår evolution och vi har utvecklats ihopa med dessa växterna. Rätt använt så får man smartare, snällare och framför allt klokare människor. Det är nog därför de är förbjudna likt heroin som människan skapat.

MetallicMonk
Medlem
MetallicMonks avatar
Problemet är att man måste överföra så mycket data och folk gillar inte data. Speciellt inte om det motsäger deras världsbild och speciellt en världsbild som installerats sedan barnsbenen och därför sitter ännu hårdare.

Jag var själv en anti-cannabis förespråkare förrut och helt övertygad om att det här var rätta vägen att gå. Varför skulle någon vilja ta den andra vägen. Det är ändå bara knarkare, hippies och new age flummare som håller på sådär. Så var mitt resonemang förrut, om du vill kalla det ett resonemang.

Jag är en väldigt öppen person i största allmänhet och stoltserar med att ha en objektiv tankeförmåga, om jag får säga så själv
Men min hjärna nästan smalt av att ha sett The Union. Det var så mycket fakta att ta in samtidigt som man var tvungen att ifrågasätta förinstallera åsikter som satt djupt. Något som jag lärde av den filmen var att jag faktiskt inte visste ett skit om Cannabis till att börja med. Jag visste bara att den aktiva substansen var THC men inte mer än det. Jag var tvungen att ta en seriös och lång koll på mig själv och faktiskt ställa frågan stenhårt åt mig själv: Var har jag egentligen fått min information ifrån och Hur mycket vet jag egentligen och det visade sig att jag inte visste ett skit till att börja med. Det skämdes jag över. Jag som alltid varit så duktig på att kunna se igenom politiskt skitsnack och alltid följt koncept som "who benefits", "follow the money" och "no nonsense" när det kommer till att analysera politik och ändå så hade jag inte tänkt längre när det kom till CB.
Det enda jag faktiskt hade "lärt" mig om droger i största allmänhet var.
1. Min biologibok från högstadiet där det inte stod något om aktiva substanser eller deras molekylära uppbyggnad utan bara dödskallar, hallucinationer och bilder av heroinister.
2. En pamflett med Paolo Roberto.
3. En pamflett från en organisation som visade sig vara en front för Narconon som i sin tur är en front för Scientologikyrkan.
Gud vad jag kände mig blåst dagarna efteråt. "Din dumme fan, hur kunde du låta dig bli så blåst?"

Det jag vill visa med den här storyn är att propaganda sitter djupt och man måste nästan uppleva en mindfuck för att det ska lossna.

jahrusalem
Avstängd
Tror snarare att man ska försöka göra det till en fråga om människosyn. För det är precis vad det handlar om. Vi svenskar ska alltid vara så självgoda och jämlika. Men vi ser ner på knarkare som det lägsta smutset. Alla människor borde vara lika mycket värda oavsett om du är statsminister, kung, missbrukare eller neger.

Förut var det förbjudet att vara homosexuell t ex. Men idag är det helt lagligt eftersom ingen ska bestämma hur du har sex så länge du inte skadar nån annan (dubbelmoralen kvarstår i och med att incest är lagligt). Detta är vi väldigt stolta över och Sverige är ett förgångsland va det gäller homofilism.

Först fick kvinnorna samma rättigheter som män. Sen fick bögarna samma rättigheter. Men nåde den som ligger på botten. Han ska det sparkas på.

Alkoholism räknas idag som en sjukdom (helt utan vetenskapliga belägg) och du har rätt till vård. Narkotikamissbruk däremot som då borde vara en sjukdom också räknas däremot som ett lagbrott och du ska straffas.

Gör det till en människosynsfråga först så kan vi kanske nå en avkriminalisering. Det är viktigast. Låt folket vänja sig vid tanken att det inte behöver vara mer fel på en haschrökare än nån annan först.

birgerburger
Medlem
birgerburgers avatar
Om TS är ett typexempel på en cannabis-knarkare så var inlägget ett bevis på den mentala och intellektuella eftersattheten hos dessa personer. Samhället kan hantera det så länge det bara rör sig om ett fåtal, men ju större andel de uppgår till desto större problem kommer vi få med kommunikation, praktiskt problemlösning och samhällsutveckling. Om förbud fungerar för att hålla nere andelen så är det en rimlig åtgärd!

Sofia Thermaenius på P3 berättar om Sveriges Radios uppdrag.

klyban
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerburger
Om TS är ett typexempel på en cannabis-knarkare så var inlägget ett bevis på den mentala och intellektuella eftersattheten hos dessa personer. Samhället kan hantera det så länge det bara rör sig om ett fåtal, men ju större andel de uppgår till desto större problem kommer vi få med kommunikation, praktiskt problemlösning och samhällsutveckling. Om förbud fungerar för att hålla nere andelen så är det en rimlig åtgärd!
Även på bekostnad av andra människors liv?

Vi stoltserar med rätt höga dödstal till droger i Sverige, mot liberala länder som har mindre dödsfall.
Vad är viktigast att man sprider sin önskan att någon annan inte ska få bestämma vad de stoppar i sin kropp, och att få gör detta, men att vi har höga dödstal.
Eller ha en högre andel som testar droger men att vi har färre döda i droger, och antagligen samtidigt en fungerande sjukvård/missbrukarvård för de som så önskar.

Valet är inte svårt, men för en hel del knarkkrigare så är valet givet fast än de säger de värnar om liv.
dvs att vi ska ha som det är nu, eller kanske tom ännu hårdare lagar.

EgoBrain
Medlem
EgoBrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebmaca
Det går inte att diskutera med dom. Deras hjärnor är fyllda av en annan typ av fakta. Ert trumfkort är egentligen att ni har personlig erfarenhet, men säger ni det ses det säkert som något negativt Varför är staten så livrädd för cannabis? Jag tror att cannabis och de hallucinogena som finns i naturen är en del i vår evolution och vi har utvecklats ihopa med dessa växterna. Rätt använt så får man smartare, snällare och framför allt klokare människor. Det är nog därför de är förbjudna likt heroin som människan skapat.

För att det inte går att beskatta en växt som alla i prinsip kan stoppa i marken och få ut en någonlunda skörd på visst om det legaliseras under sånna former att staten har ett eget växthus och att det bara är dom som får sälja det lite som sprit/spel monopolet som är i dagens läge
Detta är inga fakta som jag har utan bara vad jag tror kan vara helt åt helvete who knowe isåfall är jag öppen för era åsikter men kom inte med *du är ju pantad eller liknande* ha en åsikt men oxå ett argument varför du har denna åsikt

Svara på ämne
Topp Dela »