Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-27, 10:01
  #25
Medlem
Tjafsarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pakistan
vad e problemet. köp en ny kontakt och löd på den. 2 min, tar det helt seriöst.

har fixat hörlurar värda tusentals kronor som än fungerar.

Hur många har en lödpenna hemma? Vad kostar en sån? Hur i allsindar skulle en amatör (som de flesta är när det kommer till lödning) lyckas bättre med detta än tillverkarna själva?
Citera
2012-06-27, 10:24
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
Ja? Med ALLA hörlurar jag någonsin haft, spelar ingen roll om det varit ett par från ica för 49kr eller ett par AKG för 1400. ALLA har börjat glappa på exakt samma sätt efter ett par månader. Alltså att kontakten börjar glappa, och man måste hålla sladden på ett mycket specifikt sätt för att få ljud i båda lurarna, sedan går det snabbt utför och börjar glappa mer och mer. Och som jag har förstått det så brukar detta tydligen vara ett jävligt vanligt problem. så vad är problemet egentligen? varför är det så förbannat svårt för tillverkarna att uppfinna en hörlurskabel som inte börjar glappa på precis detta sättet efter ett tag? nu är jag ingen ingenjör, men det verkar ju inte vara något hiskeligt komplicerat problem. Gör de så med flit bara för att man ska köpa nya hörlurar? någon som vet?

MvH

Irriterad tjej

de gör det med flit, se filmen glödlampskonspirationen så förstår du.
annars kan ja kortfattat förklara det som så att alla företag går ihop om att inte göra en produkt som håller längre än vad som behövs för att dem ska sälja fler!
att konstruera kontakten bättre är simpelt, mitt tips till dig är att skaffa ett par lurar med ganska kort sladd, och en extrasladd som du har från mp3 till hörlurarna, en liten stump som får ta smällarna!

angående glödlampskonspirationen så var det förr så att glödlampor höll i tiotals år, upp till 100 år, men det funkade inte ur ett perspektiv för de stora tillverkarna. de satte sig i ett mörkt rum och där smed de sina illasinnade planer att härska över allt ljus, och så gör de även idag!
Citera
2012-06-27, 10:38
  #27
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donaukind
Hänt mig så många gånger att jag nu ska köpa hörlurar med bytbar kabel. Lite dyrare Sennheiser har tydligen det

Jag kan bekräfta detta. Har ett par Sennheiser HD215 som har en lös, fjädrande kabel.
Sån här: http://www.custom-cable.co.uk/images...:14,s:18,i:193

Nu var det inte därför jag köpte dem utan för att det är riktigt slutna lurar men det var en bonus.
Citera
2012-06-27, 10:39
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenasnygging
de gör det med flit, se filmen glödlampskonspirationen så förstår du.
annars kan ja kortfattat förklara det som så att alla företag går ihop om att inte göra en produkt som håller längre än vad som behövs för att dem ska sälja fler!
att konstruera kontakten bättre är simpelt, mitt tips till dig är att skaffa ett par lurar med ganska kort sladd, och en extrasladd som du har från mp3 till hörlurarna, en liten stump som får ta smällarna!

angående glödlampskonspirationen så var det förr så att glödlampor höll i tiotals år, upp till 100 år, men det funkade inte ur ett perspektiv för de stora tillverkarna. de satte sig i ett mörkt rum och där smed de sina illasinnade planer att härska över allt ljus, och så gör de även idag!


Jag tippar på att glödlampskonspirationen (om det varit någon form av ”dokumentär” om detta, varit väldigt vinklad) är lika överdriven och innehåller många faktafel, precis som de flesta andra påstådda konspirationer.
Citera
2012-06-27, 10:42
  #29
Medlem
Det går att få dem utbytta om ni spar kvittot? Iaf inom ett år tror jag att teknikmagasinet har som policy
Citera
2012-06-27, 10:43
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjafsarn
Hur många har en lödpenna hemma? Vad kostar en sån? Hur i allsindar skulle en amatör (som de flesta är när det kommer till lödning) lyckas bättre med detta än tillverkarna själva?
En billig lödpenna kostar ca 100 kr. Det borde alla ha hemma. En hörlurskontakt kostar 29 kr eller typ 39 om man vill ha en lyxig.

Sennheiser har reservdelar till sina mer exklusiva lurar, man kan köpa kablar, öronmuffar, huvudbyglar, högtalarelementen, you name it. Visserligen kostar kablarna som ett par halvbilliga lurar men det är kanske 1/4 av priset mot att köpa helt nya Sennheiser-lurar.

För övrigt har jag haft mina Sennheiser i snart 2 år och kontakten har inte börjat glappa än (hörlurarna har överhuvudtaget inte ens en skråma, trots aktiv användning), har dock haft det problemet med i stort sett alla mina tidigare hörlurar.
Citera
2012-06-27, 10:46
  #31
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
Ja? Med ALLA hörlurar jag någonsin haft, spelar ingen roll om det varit ett par från ica för 49kr eller ett par AKG för 1400. ALLA har börjat glappa på exakt samma sätt efter ett par månader. Alltså att kontakten börjar glappa, och man måste hålla sladden på ett mycket specifikt sätt för att få ljud i båda lurarna, sedan går det snabbt utför och börjar glappa mer och mer. Och som jag har förstått det så brukar detta tydligen vara ett jävligt vanligt problem. så vad är problemet egentligen?

MvH

Irriterad tjej

Haha! Inte ens Sennheiser går att lita på. Jag är rätt säker på att det beror på s.k. planned obsolescence: http://www.imdb.com/title/tt1825163/. Finns en tråd som tangerar ämnet:https://www.flashback.org/p37936623#p37936623.

Edit: Såg inte att det nämnts i tråden redan.
__________________
Senast redigerad av Acid-Brain 2012-06-27 kl. 10:58.
Citera
2012-06-27, 10:55
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag tippar på att glödlampskonspirationen (om det varit någon form av ”dokumentär” om detta, varit väldigt vinklad) är lika överdriven och innehåller många faktafel, precis som de flesta andra påstådda konspirationer.
den är kanske lite överdriven, men i det stora hela så stämmer det, slit o släng prylar dominerar marknaden idag, så var det inte förr. idag kanske man inte ens bygger dåligt medvetet alla gånger, det har blivit standardiserat, design går före funktion, bara se på iphone, och vi köper det
Citera
2012-06-27, 11:02
  #33
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 60cmSlak
En billig lödpenna kostar ca 100 kr. Det borde alla ha hemma. En hörlurskontakt kostar 29 kr eller typ 39 om man vill ha en lyxig.

Sennheiser har reservdelar till sina mer exklusiva lurar, man kan köpa kablar, öronmuffar, huvudbyglar, högtalarelementen, you name it. Visserligen kostar kablarna som ett par halvbilliga lurar men det är kanske 1/4 av priset mot att köpa helt nya Sennheiser-lurar.

För övrigt har jag haft mina Sennheiser i snart 2 år och kontakten har inte börjat glappa än (hörlurarna har överhuvudtaget inte ens en skråma, trots aktiv användning), har dock haft det problemet med i stort sett alla mina tidigare hörlurar.

Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Haha! Inte ens Sennheiser går att lita på. Jag är rätt säker på att det beror på s.k. planned obsolescence: http://www.imdb.com/title/tt1825163/. Finns en tråd som tangerar ämnet:https://www.flashback.org/p37936623#p37936623.

Edit: Såg inte att det nämnts i tråden redan.
Jag har haft mina Sennheiser i 3-4 år nu och precis som mannen ovan nämner så finns det inte en skråma på dem, förutom muffarna men det är förbrukningsmaterial.
Jag kan bara gå på mina egna erfarenheter och hittills har Sennheiser inte gjort mig besviken och för att närma mig ämnet lite mer: det finns inte heller ens början till glapp i kontakten, tvärtom eftersom dessa är byggda på rätt sätt och har satt kontakten skyddad.
Citera
2012-06-27, 11:46
  #34
Medlem
Självklart kan dom göra kablar som håller, hade dom velat hade dom kunnat göra en kabel som kan motstå trycket från en ångvält.
Men det förlorar dom bara pengar och kunder på. Planerat föråldrande, precis som all annan teknik så är det gjort för att gå sönder på ett visst sätt inom en viss tid, så att man sedan ska köpa ännu en ny produkt, och sen en till och en till och en till....

Har aldrig haft ett par lurar som inte gått sönder inom någon månad eller 2, hur noga jag än är med dom. Fram tills jag tröttnade och köpte mig ett bluetooth-clip som fästs på t.ex tröjan och kopplar in valfria lurar och använder den genom att lyssna på musik genom mobilen.
Det är för mig bevisat det enda som håller..
Citera
2012-06-27, 13:06
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UpptagetUsernamn
Självklart kan dom göra kablar som håller, hade dom velat hade dom kunnat göra en kabel som kan motstå trycket från en ångvält.
Men det förlorar dom bara pengar och kunder på. Planerat föråldrande, precis som all annan teknik så är det gjort för att gå sönder på ett visst sätt inom en viss tid, så att man sedan ska köpa ännu en ny produkt, och sen en till och en till och en till....

Har aldrig haft ett par lurar som inte gått sönder inom någon månad eller 2, hur noga jag än är med dom. Fram tills jag tröttnade och köpte mig ett bluetooth-clip som fästs på t.ex tröjan och kopplar in valfria lurar och använder den genom att lyssna på musik genom mobilen.
Det är för mig bevisat det enda som håller..

precis helt rätt.. det går att göra en hörlur som tål allt..det kostar och det vill inte vi konsumenter...som nån sa innan, vi är i ett köp och släng samhälle och det är ingen generalisering som nån påstod för inte fan löddar gemene man sina lurar, skulle varit kul om 15åriga lisa löddade sina hörlurar när de gick i sönder. löddning kräver en det kunskap, inte svårt men tyvärr svårare än att skrika till sig ett par nya från mamma och pappa..så har tillverkarna gjort sig en slant igen

dr tinitus du kan inte va så blåögd i detta samhälle, inte fan hade du tagit 1000kr för ett par hörlurar som höll i all evighet när du kan ta 500 för ett par som håller 2månader och som du sen säljer trippelt av. Företagen måste finnas kvar även i framtiden
Citera
2012-06-27, 13:15
  #36
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Jag har haft mina Sennheiser i 3-4 år nu och precis som mannen ovan nämner så finns det inte en skråma på dem, förutom muffarna men det är förbrukningsmaterial.
Jag kan bara gå på mina egna erfarenheter och hittills har Sennheiser inte gjort mig besviken och för att närma mig ämnet lite mer: det finns inte heller ens början till glapp i kontakten, tvärtom eftersom dessa är byggda på rätt sätt och har satt kontakten skyddad.

Sennheiser är överlag ett bra märke, men även fast det är fråga om Sennheiser-hörlurar, så beror det också på vilken prisklass dessa hörlurar befinner sig i. Antagligen har du ett par riktigt kvalitativa Sennheiser eller så har du bara haft tur. Jag hoppas på det tidigare, men eftersom det är ett så vanligt problem så är jag lite osäker. Fick själv byta ut ett par Sennheiser efter att ena luren "dog".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback