Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-03-22, 23:20
  #37
Medlem
islandmountain10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Kör med såna där på bilden om du vill vara safe. I bästa fall finns det anordningar för att fästa linorna på eller nära stegen, om inte så vet jag inte riktigt hur du ska kunna fästa din säkerhetslina. Du kan ju gärna inte ha en lång för när du kommer till en punkt där du vill byta fästpunkt måste du ju kunna nå första stället där du satt din lina. Sådana där korta som du visa på bilden funkar även i stege utan annordning för livlina. Det blir däremot ett jävla flyttande av dina säkerhetskrokar =P

Tack för svar!
De flesta ställena jag är sugen att klättra på saknar anordning för att fästa säkerhetsutrustning i, så det blir att fästa krokarna på stegpinnarna och hela tiden flytta en i taget medan man klättrar uppåt.
Tidskrävande, ja, men förhoppningsvis värt det när man kommer upp.

De billigaste linorna jag hittade var denna:
http://www.decathlon.se/vitalink-set...gn=pricerunner

Står dock att det är för via ferrata-klättring, men duger det som säkerhetslina för klättring i stegar också?
Citera
2015-03-22, 23:52
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av islandmountain10
Tack för svar!
De flesta ställena jag är sugen att klättra på saknar anordning för att fästa säkerhetsutrustning i, så det blir att fästa krokarna på stegpinnarna och hela tiden flytta en i taget medan man klättrar uppåt.
Tidskrävande, ja, men förhoppningsvis värt det när man kommer upp.

De billigaste linorna jag hittade var denna:
http://www.decathlon.se/vitalink-set...gn=pricerunner

Står dock att det är för via ferrata-klättring, men duger det som säkerhetslina för klättring i stegar också?


"Via ferrata" är när man har typ en vajer som är fäst med några meter mellanrum så att längden man max kan falla är längden mellan vajerfästena. Så korkar man i sina krokar i vajern liksom.
http://cdn.tourismontheedge.com/wp-c...errata-111.jpg

Utrustning för dessa system är utmärkt som säkerhetslina vid stegklättring. Det var just en sån vajer jag åsyftade att det kanske fanns att kroka i. Systemet är just det du är ute efter, en livlina.
Citera
2015-03-23, 01:18
  #39
Medlem
islandmountain10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
"Via ferrata" är när man har typ en vajer som är fäst med några meter mellanrum så att längden man max kan falla är längden mellan vajerfästena. Så korkar man i sina krokar i vajern liksom.
http://cdn.tourismontheedge.com/wp-c...errata-111.jpg

Utrustning för dessa system är utmärkt som säkerhetslina vid stegklättring. Det var just en sån vajer jag åsyftade att det kanske fanns att kroka i. Systemet är just det du är ute efter, en livlina.

Tackar så mycket för hjälpen, blir att beställa direkt!
Citera
2015-03-24, 12:59
  #40
Medlem
Klättra inte i master! Jävligt enkelt. Det spelar ingen roll vad ni har för säkerhetsutrustning eftersom strålningen från antennerna inte är att göra något åt (dvs det är inte risken att falla som är det knepiga).
Även utbildade personer som jobbar med detta har restriktioner och oftast släcker man de sändare som är farliga innan man går upp även om man inte skall passera dem.

I bästa fall får ni bara begränsade genetiska skador, i värsta fall kan man bli steril eller få cancer, eller direkta brännskador beroende på vad som hänger i masten. Man behöver inte komma framför eller ens i direkt närhet till vissa antenner för att det skall vara förenat med direkt livsfara.
Det stora bekymret är att du aldrig kan utgå ifrån att en mast bara innehåller ditten och datten och utan professionella kunskaper är riskerna överhängande.

Det kan som sagt vara allt ifrån högspänning till högeffektssändare på frekvenser som på några sekunder ger dig oåterkalleliga skador och det finns inget sätt för en lekman att avgöra utan full tillgång till dokumentationen för varje unik mast.
Citera
2018-07-06, 09:48
  #41
Medlem
Man måste ju kunna klättra bra också för det är ju inte kul att ramla ner heller. Det är många som överskattar förmågan. Finns det för övrigt några inaktiva och klättervänliga master i Stockholmsområdet? Vet någon?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback