• 42 420 online
  • 1 189 632 medlemmar
  • 61 554 062 inlägg
  • 1
  • 2
2012-06-26, 04:22
Medlem
hurvarenus avatar
hej hur farligt är det att klättra i radiomast, vad finns det för risker eller liknade mer en att man ramlar strålig stötar osv. finns det någon bra teknik att komma runt mastlåset. om man skulle bli på kommen vad blir straffet..

hoppas jag har lagt tråden rätt
Citera
2012-06-26, 04:47
Medlem
Rätt farligt eftersom det är högt. Det svajar dessutom ordentligt däruppe. Stötar har då jag inte råkat ut för när jag var högst upp i en sådan mast. Låset är bara klättra över. Det var sådana där spikar runt och är man inte alltför klumpig så är det inga problem alls.

Ingen aning om straffet. Dagsböter låter väl rimligt om du inte klättrar upp i syfte att sabotera. Då kan det bli drygt böter men fängelse tror jag icke.
Citera
2012-06-26, 04:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hurvarenu
hej hur farligt är det att klättra i radiomast, vad finns det för risker eller liknade mer en att man ramlar strålig stötar osv. finns det någon bra teknik att komma runt mastlåset. om man skulle bli på kommen vad blir straffet..

hoppas jag har lagt tråden rätt
Har själv klättrat i ett x antal master som ung, inget hände mer än att jag blev påkommen utav en väktare, tur i oturen så var denna väktare en bekant till min kusin så jag fick klättra ner och "gå därifrån"
Citera
2012-06-26, 05:31
Medlem
Famines avatar
Visste inte att folk hade detta som hobby. Kanske ska pröva någon gång, har ni utrustning eller är ni bara våghalsiga?

Läste någon artikel förut om någon kille som klättrat upp i en sån "ställning" och blivit steril pågrund av alla radiovågor eller vad det nu var.
Citera
2012-06-26, 05:42
Medlem
Lingon_s avatar
Ge fan i o komma i närheten av sändarna bara, tror de grillar dig rätt snabbt.
Citera
2012-06-26, 06:00
Medlem
pang olufsens avatar
En fara med att klättra i master är om man är 2 personer och den första killen får gör sig att släppa ifrån sig avföring. (True story)
Citera
2012-06-26, 09:23
Medlem
Tjafsarns avatar
Jag uppfattar det som att de som klättrar i radiomaster gör det på inaktiva sådana. Dels är det väl lättare att få tillträde, dels är det väl färre säkerhetsrisker eftersom maskineriet är urkopplat. Inte för att jag tror att man nödvändigtvis brinner upp bara för att skiten är igång, men risken finns. Jag antar att de som klättrar i radiomaster som yrke gör detta när aktiviteten är avstängd. Mobilmaster och liknande som behöver repareras brukar ju föregås av ett meddelande om att nätet är avstängt under en viss tidpunkt.

Börja med den övergivna radiomasten vid Elektrostal, Ryssland:

http://www.youtube.com/watch?v=4tDVVN6RhG0
Citera
2012-06-26, 11:10
Medlem
tzjs avatar
Hobbyverksamhet är det då inte lille vän. Men jag undrar om inte våra kära kompisar i Urban Exploration skulle kunna hjälpa till här.

Hobby ······» Urban Exploration
/mod.
Citera
2012-06-26, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjafsarn
Jag uppfattar det som att de som klättrar i radiomaster gör det på inaktiva sådana. Dels är det väl lättare att få tillträde, dels är det väl färre säkerhetsrisker eftersom maskineriet är urkopplat. Inte för att jag tror att man nödvändigtvis brinner upp bara för att skiten är igång, men risken finns. Jag antar att de som klättrar i radiomaster som yrke gör detta när aktiviteten är avstängd. Mobilmaster och liknande som behöver repareras brukar ju föregås av ett meddelande om att nätet är avstängt under en viss tidpunkt.

Börja med den övergivna radiomasten vid Elektrostal, Ryssland:

http://www.youtube.com/watch?v=4tDVVN6RhG0

Man får handsvett när man tittar på den
Citera
2012-06-26, 13:23
Medlem
Tjafsarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilemilemil83
Man får handsvett när man tittar på den

Jag vet. Det är rätt intressant faktiskt. Undrar om TS skulle våga sig på den skiten de gör. Höll på att få andnöd när jag först kom in i 0:26 av filmen. 215 meter upp i luften.
Citera
2012-06-27, 20:00
Medlem
Puggens avatar
Om du klättrar upp i Teracoms anläggningar och blir påkommen kan du dels åka dit för olaga intrång men även brott mot skyddslagen. Den senare är allvarligast. De flesta av Teracoms anläggningar, tex Nackamasterna mm runtom i landet är skyddsobjekt. De är också rätt hårt bevakade med larm etc.

Sen är dessa 300+ meters master väldigt rejäla och stora. Det är inte bara radio/tv utr i dessa. Mobiloperatörer hyr in sig i stor sträckning på dessa anläggningar. Försvarsmakten finns med sina FTN- noder i vissa. M.a.o massvis med härlig strålning i icke hälsosam mängd. Dyker det dessutom upp hastigt uppkommande oväder finns det ingen snabb väg ner. Avråder m.a.o från klättring i dessa master.
Citera
2012-06-27, 20:53
Medlem
tigerrakets avatar
Det blir som att stå i en riktigt stor jävla micro. När du väl känner att du blir bränd på huden så har du i princip redan kokt ditt inre. Ge fan i det. Finns inget tråkigare än att plocka ner folk från master som antingen är brännskadade, döda eller påväg att dö av skadorna. Tro mig...
Citera
  • 1
  • 2