Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-25, 21:14
  #1
Medlem
Tjena, alla duktiga programmerare därute! Behöver hjälp!

Vet inte om den här tråden hör bättre hemma i någon annan tråd, isf ber jag hemskt mycket om ursäkt och hoppas mod kan flytta.



Till saken. Är så att jag fick idén att vilja lira klassiska PC-spelet Age of Empires 1 på min Android (Samsung GS2), och efter lite sökningar på internet så kom jag alltså ifund med att om man använder Ubuntu, samt Wine så går det att spela det på telefonen! (ja, detta är så "basic" som det kan bli, jag vet... haha)

Så utan några större erfarenheter av vare sig Ubuntu, Linux eller dito så har jag med lite järnvilja och hjälp från andra trådar lyckats få Ubuntu v12.04 att fungera på min rootade Android. Steget dit var alltså;

1. Android-telefon med root

2. Skapa en "ubuntu"-mapp i telefonen och därefter kopiera>klistra in ubuntu.img, ubuntu.sh samt ubuntu.img.md5

3. Hämtat Terminal Emulator (app)

4. Hämtat AndroidVNC (app)

Så vad är då problemet?

Jo, jag har felfritt lyckats ansluta till Ubuntu via Terminal och sedan VNC'at in i själva operativsystemet. Detta 2 felfria gånger.

När jag så 3e gången skulle göra detta så får jag ett felmeddelande strax efter att jag ska trycka "Connect" i AndroidVNC. Citerat:

"VNC connection failed! failed to connect to localhost/127.0.0.1 (port 5900): connect failed: ECONNREFUSED (Connection refused)"

Jag prövade då att restarta telefonen och gjorde om hela processen med Terminal och VNC men icke, får ändå detta felmeddelande! Gång på gång på gång (?)

Jag har skrivit alla kommandon riktigt och dubbelcheckat extra noga, både i Terminal och i AndroidVNC... Allt ska stämma! Och då jag uppenbarligen lyckats ansluta till Ubuntu tidigare så har jag ju knappast gjort någonting galet... eller? *kliar huvudet*

Vill förstås kunna använda Ubuntu för att sedan kunna installera Wine (mitt mål med alltihop, någon som kanske kan rekommendera ett annat program för speländamål än just Wine?) och därtill Age of Empires.

Men då det strular nu med själva anslutningen så vettetusan vad som kan ha hänt. Hoppas ni har förståelse och kan hjälpa mig, jag är som sagt grön på det här området, men finner det tillräckligt intressant för att fortsätta trixa runt lite

/Mvh
Citera
2012-06-25, 22:23
  #2
Medlem
Alfaslangs avatar
Hur du än vänder och vrider på det så kommer du inte att kunna spela det på din telefin med hjälp av WINE. Age of Empires för PC är gjort för datorer med Intel x86-kompatibel processor. Din telefon har ingen sådan, och kommer således inte att kunna köra spelet.
Citera
2012-06-25, 22:32
  #3
Medlem
Hahah, okej. Ja då vet jag ju det iaf No big deal.

Men skulle ändå vara kul att få igång Ubuntu igen i telefonen (då jag ju tidigare fått igång Ubuntu) så jag sitter och klurar förgäves här. Såvitt jag förstår har jag inte gjort någonting galet, så jag kan inte se hur jag får ett felmeddelande som säger "Connection refused". Och dessutom gång på gång - inget tillfälligt fel.

Menmen, hoppas någon har något svar eller som möjligtvis vet vad som är fel.

Okej, så här är command som skrivs i Terminal-appen:

Först "su" (superuser permission)
Sedan "cd sdcard/ubuntu"
Följt av "sh ubuntu.sh"

Härefter blir jag ombedd att ange ett UNIX password och jag skriver in det korrekt. Processen fortsätter, siffror siffror siffror bla bla bla. Sedan ska jag välja screen size och väljer 800x480 + Enter.

Klart!

Klickar in mig på AndroidVNC-appen där jag väljer lösenord samt adress (vilket är "localhost") och portnumret är 5900 (standard). I Connection-rutan står där ":localhost:5900:" men så när jag trycker på Connect för att ansluta in i Ubuntu så får jag alltså det felmeddelande jag citerat tidigare.

Och jag är fast
__________________
Senast redigerad av SaimoN91 2012-06-25 kl. 22:38.
Citera
2012-06-25, 22:35
  #4
Medlem
Alfaslangs avatar
Kan du ansluta med terminalen? Jag kan tänka mig att det är rätt bökigt att få det att lira om man inte har någon linuxerfarenhet sedan tidigare. Om jag förstått det rätt så får du inte upp något grafiskt gränssnitt för Ubuntu direkt i telefonen om du inte kör via VNC?

Det ser helt klart ut som att VNC-servern av någon anledning inte startar. Det kanske är till någon hjälp för vidare felsökning.
Citera
2012-06-25, 22:40
  #5
Medlem
Oj, såg att du skrivit ett till meddelande när jag höll på att ändra i min tidigare post. Så jag referar till vad jag nyss skrivit i min post ovan. Jo, som du kan utläsa så kan jag ansluta via Terminal-appen. Alltså med commandon (sätta upp SSH och VNC), men sedan måste jag VNC'a in i Ubuntu via AndroidVNC-appen.

Lite bökigt förstås, men kul att man en gång fick det att fungera! Så jag är ivrig att få det att fungera igen, men det vill inte längre av någon underlig anledning...
Citera
2012-06-25, 22:46
  #6
Medlem
Alfaslangs avatar
Det är inte så att du glömt ett steg någonstans där du tidigare startat VNC-servern i Ubuntu, men som du nu missat? Just nu är det ingen VNC-server som lyssnar på port 5900, därför får du "Connection refused."
Citera
2012-06-25, 22:53
  #7
Medlem
Tekniskt sett så har jag bara följt denna snubbes info om hur man ansluter till Ubuntu i Android.

Länkar videon till snubben nedan, videon är visserligen 9min 13sek men om du har tid får du gärna glo lite snabbt på den. Kan väl säga att allt startar från 1:02 men om du vill se när han använder Terminal så hoppa gärna direkt till 2:23

http://www.youtube.com/watch?v=4d_diU7i7Z0

Och jag gör EXAKT såsom snubben sagt, och har inte missat någonting. Återigen, det HAR fungerat för mig och plötsligt så ska någonting neka mig. Jag förstår ju själva steg-för-steg processen med det hela och vilka funktioner allt uppfyller, så HELT ute och cyklar är jag inte. Men men... något ska ju alltid strula
Citera
2012-06-25, 23:01
  #8
Medlem
Alfaslangs avatar
Ja ok. Det framgår inte alls av videon varför det skulle stula på din telefon, tyvärr. Jag kan tyvärr inte hjälpa till mer än så.
Citera
2012-06-25, 23:05
  #9
Medlem
Heheh, okej men jag uppskattar att du försökte! Jag ska fortsätta kolla lite..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback