Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-06-25, 21:11
  #1
Medlem
zeeekes avatar
Hej.

Har problem med datorn (blir så jävla lack) så jag vänder mig till FB för lösning.

När jag trycker på ON knappen så låter den och går igång verkar det som. Men varken skärmen, musen eller tangentbordet funkar. Det lyser inga lampor eller nåt på musen och tangentbordet. Skärmen får ström men det visar "out of sourse" Har provat dra ut alla sladdar och koppla om men det hjälper inte.

Nu har jag öppnat burken för att se om alla fläktar går igång osv. CPU, nätaggregat och grafikkortsfläkten, alle de fläktar funkar när jag försöker starta datorn. En sak till, den dioden som finns bredvid ON/OFF knappen har också slutat lysa när jag slår på datorn.
Har försiktigt dammsugat innuti men har inte hjälpt.

har flera arbeten sparade på den som jag är i behov av och det är kritiskt.
Vad kan det vara för fel?
Citera
2012-06-25, 21:18
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Lämna in den till någon som vet vad han/hon håller på med...
Citera
2012-06-25, 21:28
  #3
Medlem
zeeekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Lämna in den till någon som vet vad han/hon håller på med...


Men varför? om jag kan få hjälp här. Kanske är bara nåt litet problem som man själv kan åtgärda.
Har du nån aning om vad det kan vara?
Citera
2012-06-25, 21:31
  #4
Medlem
Treyguys avatar
Har du grejat med datorn på något sätt eller kom detta helt plötsligt?
Att fläktarna går bevisar väl egentligen bara att nätagget fungerar och möjligen moderkortet... Eftersom du inte får igång bios heller? - så är inte hårddisken trasig, så den kan du alltid köra från en annan dator
Hur vet du att mus och tangentbord inte fungerar om skärmen är svart?
Citera
2012-06-25, 21:33
  #5
Medlem
herbiiishs avatar
Piper datorn vid start?
Citera
2012-06-25, 21:40
  #6
Medlem
zeeekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treyguy
Har du grejat med datorn på något sätt eller kom detta helt plötsligt?
Att fläktarna går bevisar väl egentligen bara att nätagget fungerar och möjligen moderkortet... Eftersom du inte får igång bios heller? - så är inte hårddisken trasig, så den kan du alltid köra från en annan dator
Hur vet du att mus och tangentbord inte fungerar om skärmen är svart?

Datorn var i energisparläge/sovläge. Sedan när jag trycker på musen för att få den igång så gick den igång i ca. 5 sekunder, sen stängdes den av av sig själv vilket den inte borde göra.

Jag har flera lysdioder på både musen och tangenten som lyser vanligtvis när jag slår på datorn.
Men nu lyser de INTE när jag slår på datorn. Tangenten, musen, och skärmen funkar på min brors dator. Har precis testat. Men inte på min. Så felet är i själva burken
Citera
2012-06-25, 21:42
  #7
Medlem
zeeekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herbiiish
Piper datorn vid start?


Nej den piper inte. Borde den göra det?
Citera
2012-06-25, 21:55
  #8
Medlem
herbiiishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeeeke
Nej den piper inte. Borde den göra det?

Ja, det flesta BIOS går igenom ett test vid start, POST.
Datorn piper ett antal gånger beroende på om och vad det är för fel.

Utan dessa signaler kan det vara väldigt besvärligt att hitta felet.
Citera
2012-06-25, 21:56
  #9
Medlem
Treyguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeeeke
Datorn var i energisparläge/sovläge. Sedan när jag trycker på musen för att få den igång så gick den igång i ca. 5 sekunder, sen stängdes den av av sig själv vilket den inte borde göra.

Jag har flera lysdioder på både musen och tangenten som lyser vanligtvis när jag slår på datorn.
Men nu lyser de INTE när jag slår på datorn. Tangenten, musen, och skärmen funkar på min brors dator. Har precis testat. Men inte på min. Så felet är i själva burken

Jo tack inte troligt att både skärm, mus o tangentbord brister samtidigt
Moderkortet ger uppenbarligen ingen ström så jag skrev fel innan, det kanske är just moderkprt eller nätagg som är delvis trasigt?
Testa nätagget på brorsans låda så vet du!

Edit: högtalarn får antagligen inte heller ström så därför piper den kanske inte?
__________________
Senast redigerad av Treyguy 2012-06-25 kl. 21:58.
Citera
2012-06-25, 22:21
  #10
Medlem
zeeekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treyguy
Jo tack inte troligt att både skärm, mus o tangentbord brister samtidigt
Moderkortet ger uppenbarligen ingen ström så jag skrev fel innan, det kanske är just moderkprt eller nätagg som är delvis trasigt?
Testa nätagget på brorsans låda så vet du!

Edit: högtalarn får antagligen inte heller ström så därför piper den kanske inte?


Högtalaren lyser men det är p.g.a egen strömförsörjning genom adaptern. Högtalaren funkar också bra på brorsans dator.

Ska testa nätagget på brorsans pc

tack
Citera
2012-06-25, 22:24
  #11
Medlem
zeeekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herbiiish
Ja, det flesta BIOS går igenom ett test vid start, POST.
Datorn piper ett antal gånger beroende på om och vad det är för fel.

Utan dessa signaler kan det vara väldigt besvärligt att hitta felet.

Hmmm....fan vad skumt. Ska prova nätagget på brorsans pc nu iallafall.
Citera
2012-06-25, 22:27
  #12
Medlem
herbiiishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treyguy
Edit: högtalarn får antagligen inte heller ström så därför piper den kanske inte?

Det spelar igen roll, ljudet kommer ifrån moderkortet.

Men a lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback