Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-06-25, 19:14
  #1
Medlem
Hejsan, var hos en läkare för en vecka sedan och fick utskrivet propavan för mina sömnproblem, det var jag själv som nämde propavan då jag testat det innan, han sa att bieffekter kunde vara "myrkryp" "zombiekänsla" och trötthet dagen efter , jag fick zombie känsla och hade ingen ork alls dagen efter, testade då en halv tablett 2 nätter igen, som gav samma orkeslösa känsla. Vill absolut inte testa skiten igen, kunde knappt löpa under morgonen.

Han nämde stilnoct också under vårat möte men som var lite mer benso-klassat enligt han, hade tänkt ringa han imorgon iallafall och fråga om antingen stilnoct eller imovane som är dom alternativen jag kan välja?

Har ett litet förflutet av droger som jag berättade för han, han var dock en schysst ung läkare som verkar villig att kunna skriva ut stilnoct/imovane.

Min fråga är vilket av stilnoct/imovane som är bäst för att inte få zombie-känsla dagen efter?
Citera
2012-06-25, 19:28
  #2
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Jag har testat imovane och det funkade klockrent på mig, somnade som ett barn. Stilnoct blir man ju bara bäng på, om man inte somnar då så klart haha!
Citera
2012-06-25, 19:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pokerungen
Hejsan, var hos en läkare för en vecka sedan och fick utskrivet propavan för mina sömnproblem, det var jag själv som nämde propavan då jag testat det innan, han sa att bieffekter kunde vara "myrkryp" "zombiekänsla" och trötthet dagen efter , jag fick zombie känsla och hade ingen ork alls dagen efter, testade då en halv tablett 2 nätter igen, som gav samma orkeslösa känsla. Vill absolut inte testa skiten igen, kunde knappt löpa under morgonen.

Han nämde stilnoct också under vårat möte men som var lite mer benso-klassat enligt han, hade tänkt ringa han imorgon iallafall och fråga om antingen stilnoct eller imovane som är dom alternativen jag kan välja?

Har ett litet förflutet av droger som jag berättade för han, han var dock en schysst ung läkare som verkar villig att kunna skriva ut stilnoct/imovane.

Min fråga är vilket av stilnoct/imovane som är bäst för att inte få zombie-känsla dagen efter?

Om du har disciplin att inte "bänga loss" på tabletten så rekommenderar jag Stilnoct/Zolpidem. Om du tar en precis då du lägger dig så somnar du. Av Imovane/Zopiclon ändras mitt smaksinne så att allt smakar blä.

Jag får ingen "Zombie-känsla" dagen efter av någon av dessa.
__________________
Senast redigerad av frasenict 2012-06-25 kl. 19:38.
Citera
2012-06-25, 20:00
  #4
Medlem
Jag har haft sömnproblem under en lång tid (över 10 år) och fått alla ovanstående piller utskrivna.
Det som funkat absolut bäst för min del har varit Zolpidem. Jag tar dem "bara vid behov"
vilket blir när jag inte kunnat sova riktigt på flera dagar och jag har en massa viktigt
som jag verkligen måste kunna koncentrera mig på på jobbet.
Stilnoct som många skriver om funkade inte alls på mig. Somnade inte men var lite
småseg dagen efter.

Zopiclon däremot var ingen trevlig upplevelse. ALLT man åt eller drack smakade för jävligt.
Det blev nån besk ton över allt man stoppade i munnen. Till och med kranvatten smakade
surt råttpiss typ.

För alla sömnpiller jag testat gäller dock att man tar dem i tid på kvällen och inte lägger sig för sent.
Kommer man över "sömntröskeln" så får pillerna motsatt effekt (i alla fall för mig).
Själv behöver jag minst 6-7 timmars sömn efter att jag tagit pillerna för att jag ska känna att
effekten av dem tar slut och man inte känner sig dåsig dagen efter på jobbet.
Citera
2012-06-25, 20:16
  #5
Medlem
Slingshots avatar
Imovane har en längre halveringstid än Stilnoct, så lättare att vakna upp mitt i natten utav Stilnoct jämfört med Imovane.
Citera
2012-06-25, 20:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zal_zal
Jag har haft sömnproblem under en lång tid (över 10 år) och fått alla ovanstående piller utskrivna.
Det som funkat absolut bäst för min del har varit Zolpidem. Jag tar dem "bara vid behov"
vilket blir när jag inte kunnat sova riktigt på flera dagar och jag har en massa viktigt
som jag verkligen måste kunna koncentrera mig på på jobbet.
Stilnoct som många skriver om funkade inte alls på mig. Somnade inte men var lite
småseg dagen efter.

Zopiclon däremot var ingen trevlig upplevelse. ALLT man åt eller drack smakade för jävligt.
Det blev nån besk ton över allt man stoppade i munnen. Till och med kranvatten smakade
surt råttpiss typ.

För alla sömnpiller jag testat gäller dock att man tar dem i tid på kvällen och inte lägger sig för sent.
Kommer man över "sömntröskeln" så får pillerna motsatt effekt (i alla fall för mig).
Själv behöver jag minst 6-7 timmars sömn efter att jag tagit pillerna för att jag ska känna att
effekten av dem tar slut och man inte känner sig dåsig dagen efter på jobbet.

Stilnoct är ett varumärke på ett läkemedel innehållande Zolpidem. Exakt samma sak.
Håller med dig vad gäller Imovane/Zopiklon
Citera
2012-06-25, 20:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Imovane har en längre halveringstid än Stilnoct, så lättare att vakna upp mitt i natten utav Stilnoct jämfört med Imovane.

Så är det. Jag misstänker att Stilnoct/Zolpidem är ett insomningsmedel, medans Imovane/Zopiklon mer är ett sömnmedel. Om man som jag har svårt att somna, men då man väl lyckats sover bra, är Zolpidem att föredra.
Citera
2012-06-25, 20:45
  #8
Medlem
bulan82s avatar
Imovan ---- utan att tveka . om du har lite mer ångest plus den sitter i mycket längre
stilnoct --- funkar på en del som inte vaknar upp tidigt.

stilnoct kan du köra propavan till en halva och testa det
eller theralen

imovan där kan du med köra en halva propavan.
eller theralen

Men jag skulle alltid valt Imovan Orginal så man inte får järnsmak i munnen som man får på kopierna
Det kan du be din läkare skriva att du inte får byta ut "imovan" och få en skit kopia
Citera
2012-06-25, 20:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulan82
Imovan ---- utan att tveka . om du har lite mer ångest plus den sitter i mycket längre
stilnoct --- funkar på en del som inte vaknar upp tidigt.

stilnoct kan du köra propavan till en halva och testa det
eller theralen

imovan där kan du med köra en halva propavan.
eller theralen

Men jag skulle alltid valt Imovan Orginal så man inte får järnsmak i munnen som man får på kopierna
Det kan du be din läkare skriva att du inte får byta ut "imovan" och få en skit kopia

Jag undrar varför kopiorna skulle vara annorlunda beträffande "järnsmaken" än originalet.
Detta står på Fass om biverkningar av Imovane (originalet):
"Vanliga (fler än en patient av 100 drabbas): Muntorrhet, bitter smak i munnen (ofta övergående). "
Citera
2012-06-25, 20:57
  #10
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulan82
Imovan ---- utan att tveka . om du har lite mer ångest plus den sitter i mycket längre
stilnoct --- funkar på en del som inte vaknar upp tidigt.

stilnoct kan du köra propavan till en halva och testa det
eller theralen

imovan där kan du med köra en halva propavan.
eller theralen

Men jag skulle alltid valt Imovan Orginal så man inte får järnsmak i munnen som man får på kopierna
Det kan du be din läkare skriva att du inte får byta ut "imovan" och få en skit kopia

Man får järnsmak utav originalet Meda men mkt mindre järnsmak jämfört med kopiorna.
Citera
2012-06-25, 21:00
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasenict
Så är det. Jag misstänker att Stilnoct/Zolpidem är ett insomningsmedel, medans Imovane/Zopiklon mer är ett sömnmedel. Om man som jag har svårt att somna, men då man väl lyckats sover bra, är Zolpidem att föredra.

Jag har samma uppfattning som dig då jag med har svårt att somna.
Problemet ibland är ju dock att behålla sömnen när man väl somnat.
Själv så hade jag behövt en kombination med insomning och sömnmedel.

Jag har varit med på flera läkemedelstester med nya sömnläkemedel.
Vissa har funkat bra, vissa har funkat mindre bra. Tyvärr är det ju så
att de medlen man testar och som funkar bra, inte kommer ut på marknaden
förrän efter ytterligare några års tester

Men det jag testade senast verkar fungera bra. Dock så vet jag inte riktigt
vad det innehåller. Det ska dock inte innehålla något av de "klassiska" sömnmedlen.
Hoppas dock att det kommer ut snart. Innan det kommer ut (eller att det blir
totalt sågat pga farligt innehåll), så hoppas jag att befintliga medel funkar bra.

Jag var dock med i sluttesterna, så förhoppningsvis så kommer det snart ut.
(Snart 10 månader sedan som de testerna avslutades)
Citera
2012-06-25, 21:07
  #12
Medlem
bulan82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Man får järnsmak utav originalet Meda men mkt mindre järnsmak jämfört med kopiorna.

Tack
men det stämmer .Kopierna är riktigt hemska när det kommer till järnsmaken fyfan värt den 10 extra du får lägga . därför många väljer stilnoct istället för alla blir inte av med smaken eller har den länge.
Men Slingshot har Korrekt för sig
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback