32 368 besökare online
857 322 medlemmar • 45 833 798 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Fordon & trafik > Bilar
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Doffek
Medlem
hej,

Köpte mig i mitten av mars en helt ny Hyundai i40 som hade 2 spruckna rutor.
Säljaren tog efter mycket besvär bilder på rutorna som han skulle ge till han som hade hand om garantier.
Efter 3 veckor hade jag fortfarande inte hört något så ringde till säljaren och frågade hur det gick och fick då numret till killen som hade hand om garantierna. Försökte ringa han i 3 dagar när jag ringde tillbaka till säljaren som sa "Visst ja det numret är urkopplat du får skicka mail till honom istället"

Efter 2 mail och 1.5 vecka senare fick jag svar att han skulle beställa hem rutorna.
Då sa jag att instrumentpanelen tänds och släcks av sig själv när man kör och att solskyddsspeglarna var svartprickiga och även detta skulle han fixa.

Ytterligare ett par veckor senare ringde jag han igen och frågade hur det gick och han sade då att jag kunde lämna in den en måndag och få tillbaka den en fredag.
Gjorde detta och fredagen när jag skulle få tillbaka bilen hörde jag ingenting från garanti-killen och det gick inte att nå honom heller.
På måndagen efter fick jag ett mail där han sade att rutorna ännu inte kommit.

Det dröjde ytterligare 6!!! veckor innan jag fick tillbaka bilen och detta efter att min mamma ringt och frågat hur fan det kan ta så långt tid (Jag är själv bara 21 år så kanske därför de struntar i mig)

Fick tillbaka den och då visade det sig att de hade bytt fel rutor, en var rätt men den andra var fel.

Har ringt försäljningschefen som beklagade sig och sa att han skulle prata med både säljaren och garanti-killen och sedan återkomma till mig senare under dagen.
Han ringde inte och min mamma fick återigen ringa och fråga hur det kunde ta så långt tid och han sa igen att han skulle ringa upp mig men gjorde det inte.
Så idag ringde jag honom och frågade hur det kan ta så långt tid och då svarade han att det är en kommunikationsmiss och han verkade inte vara alltför ledsen över det inträffade.

Har under tiden försökt ta kontakt med firman ett flertal gånger utan resultat, de har inte svarat på mina mail och inte ringt upp mig heller.erk
Och sa att jag vill ha kompensation för allt klabb jag fått gå igenom för en ny bil är trots allt en ny bil och då ska det inte finnas några fel.

De anställda skulle pratat med försäljningschefen och se hur de skulle gå tillväga och prata om kompensation men det gjorde de tydligen inte.

Är fruktansvärt förbannad och så långt tid ska det inte få ta, sa att de får byta så rätt ruta kommer i bilen och fick svaret att då får jag vänta till slutet av sommaren och firman är fruktansvärt otrevliga.

Kommer då aldrig mer köpa bil av dem (Östra Skånes Bilvaruhus i Kristianstad)

Är det någon annan som haft något liknande problem?
Finns det något jag kan göra? Häva köpet och köpa en annan bil hos annan firma etc?

P55
Medlem
P55s avatar
Kontakta generalagenten och MRF eftersom dom är anslutna dit. Det brukar ofta resultera i att
firman får lite fart.
Vad som gäller för hävning av nybilsköp vet jag inte, men det är svårt och kontakta MRF eller ARN som kan sånt, säkert bättre än någon här. Det värsta är dock att såna här ärenden kan ta tid, särskilt hos ARN.
Senast redigerad av P55 2012-06-25 kl. 17:13.

Eenyaa
Medlem
Står det i kontraktet att de skulle fixa rutorna?

Spara mailen mellan er. Har du skriftliga bevis är det lättare att få rätt om du vill häva köpet

GrumpyOldMan
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Prata med kommunens konsumetrådgivare.
Ta sedan ett snack med bilfirman om att om de inte häver köpet (alternativt fixar felen omgående) så går du vidare till Konsumentombudsmannen (KO). Ingen firma vill ha negativ reklam i form av ett KO-beslut som de vägrar rätta sig efter.
I sista hand - ett tvistemål vid tingsrätten.

Nemius
Medlem
Nemiuss avatar
Hej

En fråga - varför tog du emot bilen vid leveransen om den hade spruckna rutor?

Hegamon
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doffek
Finns det något jag kan göra? Häva köpet och köpa en annan bil hos annan firma etc?

Strunta i allt ihopa. Gå vidare. JAG jobbar INTE på aktuell bilfirma

Doffek
Medlem
Tog emot bilen för att säljaren sa att det skulle gå på garantin och skulle fixas snabbt.
Såklart tror man på säljaren och inte att det skulle ta sammanlagt2.5 månad.

Har pratat med firman och sagt att jag aldrig mer kommer köpa bil hos dom och att jag säger till andra hur de behandlar sina kunder.

Har sagt till dom att jag vill ha en dragkrok på köpet (kostar dom ca 5000 för delarna) och det tycker jag inte är för mycket begärt efter allt strul.

Garanti-killen sa att säljaren inte skulle lämnat ut bilen från första början och försäljningschefen säger att det inte är farligt att köra med några sprickor i rutan, men som sagt så kan de fixa sprickorna som är kvar på sista rutan i slutet av sommaren...

Riktigt dåligt, är ju nöjd med bilen för övrigt så vill helst inte häva köpet men minst en dragkrok tycker jag de får bjuda på.

Är även inne på en ljusramp då helljusen är riktigt dåliga men det går dom inte med på.
Riktigt tråkigt detta ska ske när man köper sina första nya bil...

Har bokat möte med försäljningschefen imorgon så får åka dit och se vad han säger.

Nemius
Medlem
Nemiuss avatar
Försök att uppskatta vad detta har kostat dig i telefonsamtal och extra kostnader då du inte haft tillgång till bilen så att du har något att komma med.
Vad är argumentet att vänta tills slutet av sommaren med att byta rutorna? Kräv att de byter rutorna omgående.
Lämna över din begäran skriftligt.

boaormen
Medlem
Jag fattar inte varför du överhuvudtaget skulle blanda in säljaren, han har sålt bilen och fått sin provision och nu skiter han praktiskt taget i dig, han kanske inte ens har planerat att jobba kvar såpass länge att du kommer in och köper en ny bil av honom igen.
Ta sånna grejer direkt med verkstaden, är dem inte medgörliga så åk till en annan märkesverkstad eller kontakta garantiavdelningen hos importören.

Blir bara rörigt och missförstånd när de blir en mellanhand som ska skicka vidare all info.

Bara ett framtida tips.

P55
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doffek
Har bokat möte med försäljningschefen imorgon så får åka dit och se vad han säger.

Är det du eller han som bestämt möte i morgon?
Är det han så vill dom nog se till att du blir nöjd och jag kan tänka mig att dom ställer upp med sitt garantiåtagande, men kanske det inte finns rutor i lager i Sverige.
Men naturligtvis ska du ha kompensation; Kräv dragkrok och ljusramp och naturligtvis ska du ha en gratis lånebil till dess att din bil är reparerad. Eventuell att det blir nån form av förlikning men dragkrok och lånebil är ett minimum!

I första hand ska man alltid ta första kontakt med företaget där man köpt bilen, men skulle ni inte alls komma överens så råder jag dig göra som jag skrev tidigare, även om det tar tid.
Senast redigerad av P55 2012-06-25 kl. 19:38.

SuperAnton80
Medlem
Du köper alltså en fabriksny I40 med 2 spruckna rutor, jag förstår inte ?

Anton

Slatan
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperAnton80
Du köper alltså en fabriksny I40 med 2 spruckna rutor, jag förstår inte ?

Anton

Ja det verkar märkligt. Varför säger man bara inte till dem att fixa detta inom X antal dagar så kommer jag och hämtar den då istället.

Har köpt 5 nya bilar totalt i livet och skulle aldrig gå med på att ta emot en splittny bil med trasiga rutor!?

Och vad är det för säljare egentligen?

Svara på ämne
Topp Dela »