2012-06-25, 12:58
Medlem
tja, jag är just nu 19 år. och jag har haft underhållsstöd sedan en månad innan jag fyllde 19, från försäkringskassan. Jag har fått pengarna den 25e varje månad, men nu idag är det den 25e och jag har inte fått pengar. visserligen kan det komma den 26e men då brukar de stå på kommande transaktioner på min internetbank, så jag är lite smått orolig eftersom jag fyller 20 i år (augusti), och det är väl sista året man får sitt underhållsstöd? Och sedan så är ju dom punktliga med sin betalning och missar aldrig en utbetalning på den 25e.

sen undrar jag om man kan få längre underhållsstöd efter 20 år om man fortfarande studerar på gymnasiet.

Jag läste någonstans att man inte får underhållsstöd i juni? låter skumt

Detta är visserligen frågor som jag ska ta med försäkringskassan men nu har jag inga pengar på min mobil och vi har bytt telefonoperatör hemma så tele är nere ett par dagar och jag är ensam hemma och vill ha snabbt svar

Jag vill också lägga till att jag inte har fått någon lapp/brev från försäkringskassan som säger att dom har dragit in mitt bidrag eller att det här är sista året jag får det eller något sådant....
Senast redigerad av xyphz 2012-06-25 kl. 13:00.
Citera
2012-06-25, 13:14
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyphz
Jag vill också lägga till att jag inte har fått någon lapp/brev från försäkringskassan som säger att dom har dragit in mitt bidrag eller att det här är sista året jag får det eller något sådant....
De har väl inget krav på att upplysa dig om det...? Som jag förstått det (genom att läsa på Försäkringskassans hemsida) kan du inte få underhållsstöd om du har fyllt 20, något som är ganska självklart då man faktiskt är vuxen och bör kunna försörja sig själv vid 20 års ålder.

Om det nu är strul med den sista utbetalningen är det väl bara att du kontaktar Försäkringskassan via e-mail. Dessutom antar jag att utbetalningskorten fungerar som lönespecar, dvs. att nästa utbetalningsdatum finns listat.
Citera
2012-06-25, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
De har väl inget krav på att upplysa dig om det...? Som jag förstått det (genom att läsa på Försäkringskassans hemsida) kan du inte få underhållsstöd om du har fyllt 20, något som är ganska självklart då man faktiskt är vuxen och bör kunna försörja sig själv vid 20 års ålder.

Om det nu är strul med den sista utbetalningen är det väl bara att du kontaktar Försäkringskassan via e-mail. Dessutom antar jag att utbetalningskorten fungerar som lönespecar, dvs. att nästa utbetalningsdatum finns listat.

du har nog rätt, men man borde väl ändå få sin sista utbetalning för Juni månad? ska skicka iväg ett e-mail, och kolla vad jag får för svar
Citera
2012-06-25, 13:30
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyphz
du har nog rätt, men man borde väl ändå få sin sista utbetalning för Juni månad? ska skicka iväg ett e-mail, och kolla vad jag får för svar
Utbetalningen gäller för följande månad, dvs. att de pengar du får nu ska täcka dina utgifter för juli månad så ja, du bör få bidraget utbetalt även denna månad. Som sagt, det borde stå på din förra utbetalningsspecifikation när nästa (dvs. denna) utbetalning görs.

Edit: Klockan är ju dessutom bara 13.30, utbetalningar kan göras fram till 16.00 om jag inte minns fel.
Citera
2012-06-25, 13:43
Medlem
det känns bara lite som om jag stressar här , skickade iväg ett e-mail men jag borde bara ha väntat tills 16:00 . det återstår att se nu bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in