5 186 besökare online
856 415 medlemmar • 45 796 402 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Hem, bostad & familj > Barn och familj
Svara på ämne
Ämnesverktyg
fr00lle
Medlem
Hejsan.

Jag är 19 år, fyller 20 om ett par månader. Jag jobbar som snickare (lärling) tjänar 15000 innan skatt, får ut mellan 12000 - 12500.

Nu vill mamma och hennes kille att jag ska börja betala hemma, har jobbat sedan februari, dock som telefonförsäljare, fick min första riktiga lön som lärling nu denna månaden. Och då vill dom ha betalt.

Jag tycker det är helt rätt. Självklart ska man betala för sig, men vad tycker ni är rimligt?
Dom vill att jag ska betala 3000. Dom sa att dom va snälla, dom sa även att dom kolla runt lite och då att det brukar ligga på 3700- 5000 , vad man ska betala när man bor hemma.

Jag betalar självklart egna räkningar (mobil) , skatt på bilen, försäkring, soppa till den själv.

Men kom gärna med era åsikter vad ni tycker är en rimlig peng att betala

Mvh Fr00lle

whak
Medlem
whaks avatar
3000:- låter helt rimligt.
Med tanke på att du har tak över huvudet och mat på bordet.
Bor man själv så brukar ju bara maten gå på ca 2000-2500:- i månaden

Strode
Medlem
Strodes avatar
En tredjedel av hyran och ett extra bidrag för mat låter rimligt!

hakro807
Medlem
hakro807s avatar
Beror på dina planer för framtiden och din familjs ekonomi. Är den skral skall du givetvis betala mer, men som förälder skulle jag vara mindre benägen att begära betalt om barnet precis börjat jobba eller har långsiktiga *vettiga* sparplaner. Köpa lägenhet är vettigt eftersom det får ses som en investering, blåsa 100k på att flyga jorden runt är inte vettigt, osv..

am00k
Medlem
am00ks avatar
jag fick pung 5 lakan till en början, fick ut ca. 13 - 13.5 i början, vilket jag tyckte var OK efter som jag levt som en parasit i hemmet det senaste 18 åren.

förhandla ner det till 4 lax då jag började spara till en egen bostad vilket dom var villiga att stödja.

så 3 lappar låter inte så farligt, bra i en skal med din lön. men var inte rädd för att förhandla med dom om ev. sparande inför flytt osv.

GL HF

sippan16
Medlem
På Konsumentverkets hemsida kan du ladda ned "Koll på pengarna 2012". Där har de bl.a. räknat ut vad man "bör" betala när man har jobb och bor hemma.

NUKEWAR
Medlem
NUKEWARs avatar
3000 är väldigt rimligt, kör på.

FBgirl
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr00lle
Hejsan.

Jag är 19 år, fyller 20 om ett par månader. Jag jobbar som snickare (lärling) tjänar 15000 innan skatt, får ut mellan 12000 - 12500.

Nu vill mamma och hennes kille att jag ska börja betala hemma, har jobbat sedan februari, dock som telefonförsäljare, fick min första riktiga lön som lärling nu denna månaden. Och då vill dom ha betalt.

Jag tycker det är helt rätt. Självklart ska man betala för sig, men vad tycker ni är rimligt?
Dom vill att jag ska betala 3000. Dom sa att dom va snälla, dom sa även att dom kolla runt lite och då att det brukar ligga på 3700- 5000 , vad man ska betala när man bor hemma.

Jag betalar självklart egna räkningar (mobil) , skatt på bilen, försäkring, soppa till den själv.

Men kom gärna med era åsikter vad ni tycker är en rimlig peng att betala

Mvh Fr00lle

Jag jobbade deltid i lite mer än två år och har betalat hem 2000:- i månaden om jag fått ut minst 8000:- även fast jag numer har fast heltidstjänst så betalar jag inte hem mer. Den gränsen sattes då jag har häst och mina föräldrar ville att jag skulle ha råd att spara lite. Dock hjälper jag till väldigt mycket hemma med städning, barnpassning och annan hjälp.
3000:- låter rimligt och det hade jag lätt kunnat betala

Narx
Medlem
3 lapp är väldigt bra, om du tänker vad det hade kostat om du hade bott i en egen lägenhet. Bara maten kostar ju en hel del.

TMac1
Medlem
TMac1s avatar
Jag håller med helt att 3000kr faktiskt e ett rimligt pris, med tanke på att du har tak över huvudet, mat på bordet, internet mm..

billinge1992
Medlem
har arbetat lite olika tider och olika mängd. Denna månaden fick jag ut 8000 och beslutade själv att ge far 4000 för denna månaden kommer jag klara mig på resten!

3000 verkar inte så farligt så jag hade kört på!

vattenochis
Medlem
Håller med samtliga, själv betalade jag 4000 när jag var 19 och bodde hemma.

Svara på ämne
Topp Dela »