• 1
  • 2
2012-06-24, 09:38
Medlem
hur många procent ränta bör jag ha på ett bank konto för att få pengarna att växa mer än inflationen gör pengarna värda "mindre"???
Citera
2012-06-24, 09:47
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Inflationsmålet är 2 % och teoretiskt sett bör räntan då överstiga det. Sen tillkommer kapitalskatt på vinsten du gör av räntan, så du måste ha mer... Hur mycket vet jag inte.
Citera
2012-06-24, 10:18
Medlem
så ett konto med 2% ränta är ej bra då om jag ska slå inflationen???
Citera
2012-06-24, 10:30
Medlem
Gallipolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Wiking
så ett konto med 2% ränta är ej bra då om jag ska slå inflationen???

Det beror på vad inflationen är. Är inflationen 1,4% går du +/- 0 i realt sett om du får 2% i ränta på inlåning pga kapitalvinstskatt.
Citera
2012-06-24, 10:35
Medlem
ok, jag har ganska nyligen "intresserat" mig för det här med pengar och sparande och har dålig koll. trodde inflation var något man räknade/hade en "fast" % sats för och ej att den var varierande.....
Citera
2012-06-24, 10:42
Medlem
Gallipolis avatar
Inflationen varierar.

För historisk inflation se exempelvis http://sv.wikipedia.org/wiki/Inflation
Citera
2012-08-15, 22:49
Medlem
Hur mycket märker man av inflationen per år?

Säg att man har 100 000:- och går lite minus varje år (säg ett sparkonto med 1,4% ränta, då går man minus, om vi säger inflationen ligger på runt 1,5-2%), märker man att allting blir dyrare eller är det inga stora summor det handlar om?

Jag har haft fonder i några år nu, och anskaffningsvärdet ligger på runt 100 000:-, men i och med hur marknaden har sett ut nu så har det aktuella värdet inte varit speciellt mycket mer än anskaffningsvärdet, alltså har jag inte vunnit något på att spara i fonder, jag har snarare förlorat?

Säg 2% inflation i 4 år på 100 000:- ,det är 8 000:- kronor som bara försvunnit, inte fysiskt så man tänker inte lika mycket på det, men teoretiskt har pengarna mindre värde (sen vet jag inte hur mycket man märker av det)
Citera
2012-08-16, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suff
Hur mycket märker man av inflationen per år?

Säg att man har 100 000:- och går lite minus varje år (säg ett sparkonto med 1,4% ränta, då går man minus, om vi säger inflationen ligger på runt 1,5-2%), märker man att allting blir dyrare eller är det inga stora summor det handlar om?

Jag har haft fonder i några år nu, och anskaffningsvärdet ligger på runt 100 000:-, men i och med hur marknaden har sett ut nu så har det aktuella värdet inte varit speciellt mycket mer än anskaffningsvärdet, alltså har jag inte vunnit något på att spara i fonder, jag har snarare förlorat?

Säg 2% inflation i 4 år på 100 000:- ,det är 8 000:- kronor som bara försvunnit, inte fysiskt så man tänker inte lika mycket på det, men teoretiskt har pengarna mindre värde (sen vet jag inte hur mycket man märker av det)

Konsumentprisindex mäter inflationen. Varianterana KPIX eller KPIF är mått som mäter förändringar i priser och köpkraft (den ena mäter med en fiktiv "fix" låneränta och den andra bortser från räntor helt och hållet).
Citera
2012-08-18, 18:44
Medlem
Så med andra ord..
Citera
2012-08-18, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suff

de flesta som sparar i fonder förlorar i långa loppet men bankerna tjänar alltid pengar på lättlurade kunder...

för att hålla jämna steg med riksbankens inflationsmål behöver du minst 2% dividerat med 70% eller c:a 2,86% i ränta på dina sparpengar. detta är lätt att få på en nischbank, de erbjuder runt 3% eller högre...
Citera
2012-08-19, 04:35
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
de flesta som sparar i fonder förlorar i långa loppet men bankerna tjänar alltid pengar på lättlurade kunder...

Förlorar jämfört med vad?
Citera
2012-08-19, 19:20
Medlem
Big-smiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Förlorar jämfört med vad?

Förlorar sina pengar jämfört med att till exempel öppna ett gratis konto på avanza och sedan månadsspara gratis i Avanza Zero som förvaltas helt gratis. Detta kommer att ge dig bättre avkastning jämfört med att köpa någon pissig fond med förvaltningsavgift.

Citat:
Ursprungligen postat av Suff
Säg 2% inflation i 4 år på 100 000:- ,det är 8 000:- kronor som bara försvunnit

Ja, det som för fyra år sedan kostade 100000 kostar efter fyra år 108243 kr då det är inflation på inflationen (typ som ränta på ränta-effekt...)

Men som någon påpekat ska du ha 2,86% ränta för att ligga +/- 0. Inflationsmålet ligger väl typ mellan 2 och 3 procent men du får ju lätt över 3% på sparkonto.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in