Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Samma land som bostaden finns i...? Många banker lär ju dra öronen åt sig om du vill belåna ett boende i ett annat land än där banken har kontor.
I övrigt får jag väl säga att det inte verkar vara särskilt väl genomtänkt. Vad är din plan? Kommer du att bosätta dig permanent i huset i framtiden eller är det något semesterhus i Thailand som du har tänkt att hyra ut större delen av året? Har du räknat på olika räntealternativ och tagit hänsyn till driftkostnader och ev. räntehöjningar? Även det ekonomiska läget i landet i fråga spelar en stor roll.
Som sagt, du får nog tänka igenom det hela både en och två gånger och förtydliga dig lite om du vill kunna få konkreta tips och råd.
Jag menar inte land att ta lånet i, utan land där huset finns. Jag vet inte riktigt vart jag vill bo.
Det händer allt oftare att jag får en önskan att ha mitt eget hem där allt är som jag vill ha det, där jag kan bo mellan varven och ta det lugnt. Samtidigt vill jag inte ha något som står tomt och kostar pengar hela tiden, så att hyra ut det är ett måste.
Planen är väl isåfall att hyra ut det, och låta det betala för sig självt. Jag har inte räknat på några räntor, eller liknande. Värt att notera är att jag aldrig tidigare har haft ett lån hos en bank. Det hela känns för lätt för att vara sant.
Det känns som att jag först och främst måste bestämma mig för vart jag vill bo och ta det därifrån. Detta är dock fel forum för just det beslutet. Tack för svaren för övrigt.
Har ni begått några misstag i ert lånande av pengar och isåfall vilka? Vore skönt att undvika att göra detsamma om möjligt.