2012-06-22, 11:12
Medlem
Olympiuss avatar
Hej!

Funderar på att köpa ett hus och låna pengar till detta. Tanken är dels investering och dels bas när jag inte jobbar. Ffa investering eftersom jag jobbar nästan alltid...

Jag har över 20000 per månad att lägga på vad jag vill, så en 5000 på ett lån kan man stå ut med. Vad bör man tänka på innan man tar ett lån och vad bör man se upp med?

Huset kommer inte vara i Sverige och lånet kommer inte tas hos en svensk bank. Några länder som är att rekommendera för ändamålet?

All info tas tacksamt emot.
Citera
2012-06-22, 12:43
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olympius
Huset kommer inte vara i Sverige och lånet kommer inte tas hos en svensk bank. Några länder som är att rekommendera för ändamålet?
Samma land som bostaden finns i...? Många banker lär ju dra öronen åt sig om du vill belåna ett boende i ett annat land än där banken har kontor.

I övrigt får jag väl säga att det inte verkar vara särskilt väl genomtänkt. Vad är din plan? Kommer du att bosätta dig permanent i huset i framtiden eller är det något semesterhus i Thailand som du har tänkt att hyra ut större delen av året? Har du räknat på olika räntealternativ och tagit hänsyn till driftkostnader och ev. räntehöjningar? Även det ekonomiska läget i landet i fråga spelar en stor roll.

Som sagt, du får nog tänka igenom det hela både en och två gånger och förtydliga dig lite om du vill kunna få konkreta tips och råd.
Citera
2012-06-22, 15:38
Medlem
Aktieklipparns avatar
Som ovanstående skriver så får du nog specificera dig lite mera

Det kan ju faktiskt bli en bra investering om du planerar att semestra och hyra ut under
resterande tid, men du bör ju som sagt tänka på alla omkostnader mm.

Jag hade själv ett hus i Thailand på gång, som vi hittade under semestern, och jag åkte
tillbaka 3v senare för att slutföra affären, men blev avrådd av jurister, vilket jag idag e
glad för skall man köpa så köp inte för långt bort och tänk på politiska läget som sagt.
Citera
2012-06-22, 16:09
Medlem
Citat:
Hej!

Funderar på att köpa ett hus och låna pengar till detta. Tanken är dels investering och dels bas när jag inte jobbar. Ffa investering eftersom jag jobbar nästan alltid...

Jag har över 20000 per månad att lägga på vad jag vill, så en 5000 på ett lån kan man stå ut med. Vad bör man tänka på innan man tar ett lån och vad bör man se upp med?

All info tas tacksamt emot.

I vilket land hade du tänkt att köpa bostaden i?
Citera
2012-06-22, 22:45
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Samma land som bostaden finns i...? Många banker lär ju dra öronen åt sig om du vill belåna ett boende i ett annat land än där banken har kontor.

I övrigt får jag väl säga att det inte verkar vara särskilt väl genomtänkt. Vad är din plan? Kommer du att bosätta dig permanent i huset i framtiden eller är det något semesterhus i Thailand som du har tänkt att hyra ut större delen av året? Har du räknat på olika räntealternativ och tagit hänsyn till driftkostnader och ev. räntehöjningar? Även det ekonomiska läget i landet i fråga spelar en stor roll.

Som sagt, du får nog tänka igenom det hela både en och två gånger och förtydliga dig lite om du vill kunna få konkreta tips och råd.

Jag menar inte land att ta lånet i, utan land där huset finns. Jag vet inte riktigt vart jag vill bo.

Det händer allt oftare att jag får en önskan att ha mitt eget hem där allt är som jag vill ha det, där jag kan bo mellan varven och ta det lugnt. Samtidigt vill jag inte ha något som står tomt och kostar pengar hela tiden, så att hyra ut det är ett måste.

Planen är väl isåfall att hyra ut det, och låta det betala för sig självt. Jag har inte räknat på några räntor, eller liknande. Värt att notera är att jag aldrig tidigare har haft ett lån hos en bank. Det hela känns för lätt för att vara sant.

Det känns som att jag först och främst måste bestämma mig för vart jag vill bo och ta det därifrån. Detta är dock fel forum för just det beslutet. Tack för svaren för övrigt.

Har ni begått några misstag i ert lånande av pengar och isåfall vilka? Vore skönt att undvika att göra detsamma om möjligt.
Citera
2012-06-23, 00:27
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Jag menar inte land att ta lånet i, utan land där huset finns. Jag vet inte riktigt vart jag vill bo.
Jag har svårt att tänka mig att någon bank skulle bevilja dig ett lån i ett land där du inte är medborgare och det ska nog även mycket till för att du ska kunna belåna en bostad som finns utomlands hos en svensk bank.
Citat:
Det händer allt oftare att jag får en önskan att ha mitt eget hem där allt är som jag vill ha det, där jag kan bo mellan varven och ta det lugnt. Samtidigt vill jag inte ha något som står tomt och kostar pengar hela tiden, så att hyra ut det är ett måste.
Detta förutsätter ju att det finns en marknad för uthyrning. Många som köpte hus i Thailand åkte nog på en rejäl nitlott i samband med tsunamin för några år sedan som de inte räknade med...Räkna med att huset kommer att stå tomt, lyckas du hyra ut det är det bara ett plus men du kan ju inte räkna in inkomster som ännu inte existerar i din budget.

Tänk även på den juridiska biten, jag har t.ex. hört att det i stort sett är omöjligt för utländska medborgare att äga fastigheter i Thailand och att man i stora drag kan bli av med alla sina tillgångar över en natt om makthavarna inte finner dig lämplig som fastighetsägare.

Att köpa bostad i ett annat land än där man är medborgare innebär en väldigt stor risk av flera anledningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in