41 473 besökare online
856 043 medlemmar • 45 778 768 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Medicin och hälsa > Psykiatri och psykofarmaka
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Knutbollen
Medlem
Knutbollens avatar
För mindre än en vecka sedan fick jag Sertralin Ranbaxy 50mg utskrivet. Har haft tabletterna hemma och inte gjort mycket mer än att ha läst bipacksedeln. Har inte vågat ta dem. Ju mer jag läser på internet om antidepressiva läkemedel desto mindre lust får jag till att dämpa min depression med hjälp av mediciner.

Alla dessa biverkningar relaterade till antidepressiva läkemedel skrämmer mig. Jag vet att medicinen har olika effekt beroende på vem som tar dem. Jag vet också att medicinen bör kombineras med någon form av psykoterapi. Frågan jag ställer mig är om valet att ta medicinen skulle ställa mig i en situation där det inte finns någon återvändo. Jag menar kroppen kan komma att bli så van att fungera tillsammans med medicinen att kroppen inte kommer att fungera utan den?

Ni som använder antidepressiva läkemedel mår ni bättre i dag i jämförelse med hur ni mådde innan ni började medicineringen? Skulle ni kunna sluta i dag och leva som ni gjorde innan ni började med medicinen?
Senast redigerad av Knutbollen 2012-06-21 kl. 02:28.

k-otix
Medlem
k-otixs avatar
Jag mår inte bättre utav den och jag ångrade att jag började med den då jag nu inte vill sluta. Eller jag vill men jag vågar inte, för senast jag slutade straight up utan nedtrappning så mådde jag väldigt pissigt. Det var inte så otroligt pissigt liksom inte som nån dryg brutal AT, utan det kändes mer tomt och jag kände inte igen mig själv. Fick mycket panik ångest och overklighetskänslor osv. Kan bero på att jag slutat för fort med den också, men mådde för dåligt så jag började direkt igen (med en annan variant) Jag skulle vilja säga att jag inte märker någon STOR förändring efter två-tre år men däremot vill jag inte ta livet av mig varannan dag,har lite mindre humörssvängningar. Men är deprimerad till och från och har extremt mycket ångest om inte mer än innan. Så det beror väl på hur pass mycket du behöver denna medicinen? Skulle helst avråda till att äta ssri. Skit är det, rakt av.

Knutbollen
Medlem
Knutbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k-otix
Jag mår inte bättre utav den och jag ångrade att jag började med den då jag nu inte vill sluta. Eller jag vill men jag vågar inte, för senast jag slutade straight up utan nedtrappning så mådde jag väldigt pissigt. Det var inte så otroligt pissigt liksom inte som nån dryg brutal AT, utan det kändes mer tomt och jag kände inte igen mig själv. Fick mycket panik ångest och overklighetskänslor osv. Kan bero på att jag slutat för fort med den också, men mådde för dåligt så jag började direkt igen (med en annan variant) Jag skulle vilja säga att jag inte märker någon STOR förändring efter två-tre år men däremot vill jag inte ta livet av mig varannan dag,har lite mindre humörssvängningar. Men är deprimerad till och från och har extremt mycket ångest om inte mer än innan. Så det beror väl på hur pass mycket du behöver denna medicinen? Skulle helst avråda till att äta ssri. Skit är det, rakt av.

Ok jag förstår då att du inte tycker det var värt det om det hade sån liten effekt. Vilken medicin använde du? Vad var det för overklighetskänslor? Var det hallucinationer? För det har jag läst någonstans att det är en av alla dom biverkningar man kan få.

k-otix
Medlem
k-otixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutbollen
Ok jag förstår då att du inte tycker det var värt det om det hade sån liten effekt. Vilken medicin använde du? Vad var det för overklighetskänslor? Var det hallucinationer? För det har jag läst någonstans att det är en av alla dom biverkningar man kan få.

Kommer inte ihåg vad den första hette, men nu är det Sertralin. Hallucinationer kanske det står på biverkningarna men jag tror det är rätt så omöjligt. Den människan som påstått att han/hon fått hallucinationer av SSRI lider nog utav något annat.. Overklighetskänslor.. Ja då menar jag att jag tappade omfattningen om allt och kände mig som ett spöke, jag kunde knappt prata och var nollställd helt enkelt. Typ frågor som "Finns jag på riktigt? Eller är detta bara en illusion osv.. Rätt mycket noja och så.

kemisksubstans
Medlem
kemisksubstanss avatar
Om jag inte mins helt fel så sägs det att hippocampus har krympt hos deprimerade personer. Antidepressiva sägs bygga nya hjärnceller i det skadade området. Det finns källa på det om du googlar.

christery
Medlem
christerys avatar
Beror väl på vad du lider av TS, är livet genomtrist, närminnet har farit sim kos och tagit alla inititiavtiv med sig. Allt du gör känns värdelöst och du börjar fundera på om det finns non vits till att vara kvar så skulle jag testa. Var medveten om att dom första veckorna blir det vätrre innan det blir bätte. Du kan ju testa propavan (sömntablett som gör att du inte vaknar så låt när du somnat)i nån vecka för att holla dom viktiga sakerna i schack: HALT = Hungrig, Arg, Ledsen och Trött.

Sköt om dig, motionera ett par gånger i veckan (simma, promenera). Käka bra och helst 2 ggr om dan,gräv inte ner dig i sånt som redan passerat och sov gott.

Enkelt är de inte, men jag tror att det kan vara värt det. Lycka till, du fixar detta

Knutbollen
Medlem
Knutbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kemisksubstans
Om jag inte mins helt fel så sägs det att hippocampus har krympt hos deprimerade personer. Antidepressiva sägs bygga nya hjärnceller i det skadade området. Det finns källa på det om du googlar.

Intressant. Ska kolla upp det!

Citat:
Ursprungligen postat av christery
Beror väl på vad du lider av TS, är livet genomtrist, närminnet har farit sim kos och tagit alla inititiavtiv med sig. Allt du gör känns värdelöst och du börjar fundera på om det finns non vits till att vara kvar så skulle jag testa. Var medveten om att dom första veckorna blir det vätrre innan det blir bätte. Du kan ju testa propavan (sömntablett som gör att du inte vaknar så låt när du somnat)i nån vecka för att holla dom viktiga sakerna i schack: HALT = Hungrig, Arg, Ledsen och Trött.

Sköt om dig, motionera ett par gånger i veckan (simma, promenera). Käka bra och helst 2 ggr om dan,gräv inte ner dig i sånt som redan passerat och sov gott.

Enkelt är de inte, men jag tror att det kan vara värt det. Lycka till, du fixar detta

Har varit melankolisk till och från så länge som jag kan minnas. Depressionerna kommer oftast på somrarna. Dock så har det varit värre på sistone. Trots att jag fått läkemedel utskrivet får jag nog se dessa som en sista väg ut ur problemet. Ska nog ge KBT en chans innan jag hoppar på SSRI-tåget. Får se om detta kommer att förändra mitt tankemönster till det bättre. Tack så mycket för knuffen i ryggen
Senast redigerad av Knutbollen 2012-06-21 kl. 09:49.

k-otix
Medlem
k-otixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery

Ska du verkligen tipsa någon om Propavan seriöst?

jetblack666
Medlem
jetblack666s avatar
Sertralin är rätt harmlöst, prova. Såklart ska man inte sluta tvärt när man väl ska, man trappar ner under en längre period.

Knutbollen
Medlem
Knutbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
Sertralin är rätt harmlöst, prova. Såklart ska man inte sluta tvärt när man väl ska, man trappar ner under en längre period.

Det var vad min doktor sa. Att jag kan prova i några månader sen trappa ner när jag börjar må bättre. Men är det möjligt att sluta med medicinen efter låt oss säga ett års användande? Har fått en annan uppfattning. Vad jag tror är att när man väl börjat så kan man inte leva ett normalt liv utan medicinen. Nu har ju jag som sagt ingen erfarenhet. Men kan man ta antidepressiva under en kortare period för att sedan återgå till att leva ett liv utan dem?
Senast redigerad av Knutbollen 2012-06-22 kl. 11:33.

jetblack666
Medlem
jetblack666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutbollen
Det var vad min doktor sa. Att jag kan prova i några månader sen trappa ner när jag börjar må bättre. Men är det möjligt att sluta med medicinen efter låt oss säga ett års användande? Har fått en annan uppfattning. Vad jag tror är att när man väl börjat så kan man inte leva ett normalt liv utan medicinen. Nu har ju jag som sagt ingen erfarenhet. Men kan man ta antidepressiva under en kortare period för att sedan återgå till att leva ett liv utan dem?
Ja. Sertralin är så pass harmlöst så det är ingen fara. Väldigt få som får sådana problem.

lithionit
Medlem
lithionits avatar
personligen sa ar mina mediciner livraddande, fast jag ar bipolar 2 (ar i Spanien darav alla a o o)

Fast om man bara ar unipolar och har en vanlig depression sa brukar depressionen laka ut, man tar det i nat ar eller halvar och sen kan man sluta. Om man ar bipolar behovs livslang medicinering iom att sjukdomen maste hallas i schack.

Svara på ämne
Topp Dela »