Citat:
Ursprungligen postat av skalbagge
Haha, nu förstår jag varför du gång efter annan utsätter dig för L&A-forum! I min enfald såg jag dig som en oförbätterlig självskadare, men det där låter trevligare.

Citat:
Osäkert. Det är ju ett agerande med riktning inåt, och jag vet inte om omgivningen kan sägas missgynnas av att jag gynnar mig själv i detta avseende.
En föredömlig strategi. Men är det inte lite egoistiskt (våning 2) att tvinga utfallet till altruistiskt för sin egen frälsnings skull?
Citat:
'Cause them be idiots!
Kanske det! Saken är dock den, att den inbyggda ordmässiga begreppsförvirringen i PE gör att dess förespråkare, och motståndare, så gott som alltid landar i idiotversionen av PE (1 å 2 blandat).
Citat:
BRT (som ju är betydligt mindre idiotisk än vad jag är) t ex, hävdar (hävdade?) ju att nästan alla handlingar är egoistiska (helt el delvis), med hänvisning till att vi ju vill det vi gör och knappast gör nåt vi inte tror att vi ska må bra av - samtidigt stoppade han vid de starkaste altruistiska handlingarna (ateist offrar sitt liv för främling) då det inte finns synbart egenintresse i det. En riktig cocktail av halvvägs-argument för PE (1) och långsökta observationer av svag E(2).
Har själv aldrig tolkat BRT så, men jag kanske läser det jag vill läsa. Att inte göra något vi inte tror att "vi mår bra av", är ju helt i linje med Nivå 1. Synbart egenintresse är för övrigt en fälla modell större, då det går emot den subjektiva värdeprincipen; att vi inte förstår hur något kan ligga i någons intresse säger inte annat än att vi inte kan förstå det.
Citat:
=)
Själv har jag svinat runt i nivåerna utan kompass i vartenda inlägg (för all del inget ovanligt) före din separation av E(1) och E(2). Nå, nu vet jag lite bättre.
Citat:
Eller så är jag trist, då jag uppenbart haft tid nog att tänka över saken?
Ja men visst. Jag kände mig snarast trist som inte hade nåt att säga om de kompabitalistiska svårigheter som uppstår vid mjuk determinism, du hade ju en hel uppsjö av förslag och ideér!
Citat:
Känner likadant.
Däremot: jag såg en intervju med transhumanisten Nick Bostrom, där han hävdade att det är ganska stor chans (men mindre än 50%
) att vi lever i en datorsimulering, alltså, att världen är ett spel som en framtida generation har skapat, förutsatt att mänskligheten inte har tagit kål på sig själv samt att de inte har en moral som tvingar dem att avstå från sådana experiment. Denna tanke gjorde mig fysiskt illamående i flera dagar, och jag får fortfarande hjärtklappning av obehag när jag återger det. Undrar varför? Det spelar ju inte heller någon roll!
Däremot: jag såg en intervju med transhumanisten Nick Bostrom, där han hävdade att det är ganska stor chans (men mindre än 50%
) att vi lever i en datorsimulering, alltså, att världen är ett spel som en framtida generation har skapat, förutsatt att mänskligheten inte har tagit kål på sig själv samt att de inte har en moral som tvingar dem att avstå från sådana experiment. Denna tanke gjorde mig fysiskt illamående i flera dagar, och jag får fortfarande hjärtklappning av obehag när jag återger det. Undrar varför? Det spelar ju inte heller någon roll!
Tenderar idiotförklara alla som överhuvudtaget gör sannolikhetsutspel. Men det sagt, just precis, vad spelar det för roll? Är det så, är det så. Du kan också vara en grönsak som tror att du är människa. Den stora frågan är, har vi anledning att leva annorlunda bara för att så kan vara? Jag ser inte det. Egentligen är det lite grann "vad-nu-resonemanget-heters"-motsats, där man menar att "eftersom att Gud kan finnas så gör vi bäst i att leva som om Gud fanns, då vi inte förlorar något på att inte leva som Gud vill". Ett tankefel utan dess like. Ska vi göra ett sådant antagande kan vi lika gärna anta att det finns en exakt omvänd Gud; en Gud som kommer straffa oss om vi lever "såsom Gud förespråkar".
Säger som T.I. feat. Rihanna - Just live your life. Inte mycket annat att göra.
Citat:
Fast det borde vi ha! Det är för mig ett bra exempel på hur vi straffar varelser vi ändå påstår oss se som icke-rationella. Hunden kan alltid placeras hos en Cesar Milan-typ som strängt och snällt korrigerar hundens beteende, för att sedan återföra den till ett sammanhang. Att avliva den är ju bestialiskt, då det är betydligt fler faktorer än hundens dna som orsakar bitandet. Ingen av dessa faktorer är utanför vår kontroll när vi väl lär oss mer.
Nyckelordet är "när vi väl lär oss mer". Till den dagen är vi ju fortsatt okunniga. Men visst är vårt beteende patetiskt. Eller ja, sättet vi motiverar det på, åtminstone. Men rationalisering är en stark drift. Självintresserad så det förslår, dessutom =)
Citat:
Jag antar att jag egentligen tycker det är straff nog att just vara denna person som gör "onda" val. Och lite som östkyrkan inofficiellt hoppas på apokatastasis, frälsning för alla, inklusive satan själv, hoppas jag att vi kan lägga det här med "onda avsikter" bakom oss någon gång.
Ptja. Så kan man väl också tycka. Själv tycker jag världen ska fungera som jag vill att den ska fungera, och har därför inget emot att straffa de som beter sig "annorlunda". Visst kan man tycka synd om bankrånare som lever ett så själsligt innehållslöst liv att de måste råna banker (eller motsv.), men jag är nog själv inte så sugen på att göra det. Samhället lär fungera dåligt om alla får svina bäst de vill.
Citat:
Och jag tycker liknelsen är rätt bra: vi är bara mer komplicerade än tärningen. Inte är det någon skillnad på de byggstenar som "död materia" består av? (Livsanden finns i allt. Eller i ingenting. Hur som helst är all materia bokstavligen stjärnstoff.)
För att desarmera den fria viljan måste vi ju både ha kunskap om hur vi själva fungerar såväl som hur allt annat påverkar... Och vad som har påverkat detta osv.
För att desarmera den fria viljan måste vi ju både ha kunskap om hur vi själva fungerar såväl som hur allt annat påverkar... Och vad som har påverkat detta osv.
Förvisso, men du får nog vänta länge innan tärningen slår sig själv (även om det, rent statistiskt, kommer att inträffa - precis som vi någon gång kommer kunna gå igenom en vägg, bara vi försöker tillräckligt länge -- påtal om stjärnstoff)