Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-07-15, 08:32
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Har du någon aning om de här butikerna säljer OKEJ från 80-talet? Jag frågade en gång på Serieboden i Gamla stan men de hade inga. OKEJ i Sverige är som tyska hjälmar från andra världskriget. Borde finnas i miljoner men hittas inte längre någonstans (nästan).

OKEJ från 1980-talet såldes förvisso i mycket stora upplagor. Men planscherna plockades ut och sattes upp på väggar. Även andra bilder i tidningen klipptes ut och sattes upp. Sen lånades dom ut och lästes sönder. Inte många exemplar har bevarats och framför allt inte i bra skick. Och det är ju därför som de är så värdefulla och eftertraktade idag. Lättast hittar du dom på Tradera.
Citera
2020-06-21, 12:58
  #74
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Nu tar Serieslussen och lägger ner.

Seriesmockan: Nu går kultbutiken i graven
https://alltomstockholm.se/scenkultu...utiken-graven/

Misstänker dock att man skall ta nedläggningen med en säck salt och att det snarare handlar om ett marknadsföringstrick i form av en långsam omstart. Men jag kan ha fel förstås.

Stämde korrekt bra, Serieslussen har nu aviserat att man "fortsätter verksamheten tills vidare".
Citera
2020-06-29, 17:27
  #75
Medlem
Faustik-Funks avatar
Visst finns Staffars kvar? (hoppas).
Citera
2020-06-29, 19:53
  #76
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Visst finns Staffars kvar? (hoppas).
Har inte hört något som skulle påvisa motsatsen...
Citera
2020-06-29, 21:18
  #77
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Har inte hört något som skulle påvisa motsatsen...
Inte varit i den delen av stan på ett bra tag och sist jag var där kändes det lite... ödsligt. Men kul att stället finns kvar.

Han har alltid haft ett bra utbud av Peter Bagge, som jag uppskattar.
Citera
2020-06-29, 21:53
  #78
Medlem
Pansarhyenas avatar
Så vilka seriebutiker finns det egentligen i Stockholm idag?

Staffars, Serieslussen, ett par ställen i Gamla stan... Ligger det inte också en seriebutik precis bredvid Staffars? Och hur är det med de som jag vet har funnits på Sveavägen och vid Hornstull, är de kvar? Finns det fortfarande någon uppe vid S:t Eriksbron?
Citera
2020-06-29, 22:11
  #79
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Så vilka seriebutiker finns det egentligen i Stockholm idag?

Staffars, Serieslussen, ett par ställen i Gamla stan... Ligger det inte också en seriebutik precis bredvid Staffars? Och hur är det med de som jag vet har funnits på Sveavägen och vid Hornstull, är de kvar? Finns det fortfarande någon uppe vid S:t Eriksbron?

Både Sveavägen (Stockholms serie- och skivhandel) och Hornstull (Mickes serier) torde finnas kvar, liksom Serier & sånt på Upplandsgatan (nästan framme vid Vanadisvägen). Från S:t Eriksbron minns jag bara en pop-up-store på Fridhemsgatan, House of Heroes, men den finns nog inte kvar. Antikvariat Verklighetsflykt på Storkyrkobrinken i Gamla Stan har en liten men fin seriehylla.
Citera
2020-06-29, 22:16
  #80
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Från S:t Eriksbron minns jag bara en pop-up-store på Fridhemsgatan, House of Heroes, men den finns nog inte kvar.

Det var många år sedan jag besökte butiken, och den kan nog vid närmare eftertanke ha legat närmare Odenplan än S:t Eriksbron.


Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Antikvariat Verklighetsflykt på Storkyrkobrinken i Gamla Stan har en liten men fin seriehylla.

Det var en nyhet för mig som ska kollas upp. Tack!
Citera
2020-06-29, 23:18
  #81
Moderator
Popesizes avatar
Någon som vet vad som hände med Alvglans?
Citera
2020-06-30, 00:57
  #82
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Någon som vet vad som hände med Alvglans?
Dom flyttade väl från sin stora och fina lokal på Folkungagatan för flera år sedan. Kanske var det pga att hyrorna blev för höga eller så var det väl att internetförsäljning är den nya tidens melodi och folk slutade komma till butiken. En tråkig sak var att en av killarna bakom disken dog i en hjärtattack en dag, men jag vet inte om det bidrog.

Vet i varje fall att dom hade en väl utvecklad postorderförsäljning redan på 90-talet så ett steg till webbförsäljning borde väl inte ha varit helt svårt, men inget sådant existerar idag. Man verkar bara sälja lite begagnade serier via bokbörsen, vilket inte känns lika uppstyrt som på glansdagarna på 90-talet.

Sist jag kollade så låg butiken på Östgötagatan nära moskén på Medborgarplatsen, i en lokal som bara är liite större än en telefonkiosk. Mysig och med mycket atmosfär, men väldigt liten som sagt, och mest med begagnade serier och en del vinylskivor.

Tror att det bara är en kille kvar och driver Alvglans idag, men jag är inte säker.
Citera
2020-06-30, 01:30
  #83
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Sist jag kollade så låg butiken på Östgötagatan nära moskén på Medborgarplatsen, i en lokal som bara är liite större än en telefonkiosk. Mysig och med mycket atmosfär, men väldigt liten som sagt, och mest med begagnade serier och en del vinylskivor.

Tror att det bara är en kille kvar och driver Alvglans idag, men jag är inte säker.
Enligt butikens facebooksida finns den kvar på Östgötagatan, men har möjligen inte öppet speciellt ofta. Se här, där det sägs att det är landets minsta serie- och skivbutik.

Förlaget Alvglans verkar vara nerlagt. Om man söker på Alvglans på adlibris får man följande resultat:
Citat:
Sökt på: alvglans
Din sökning gav 1 träff. Menade du: ambulans
Ambulans?

Sökträffen gällde en e-bok utgiven för tio år sedan.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback