Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-07, 10:50
  #889
Medlem
Skulle gärna vilja ha tips på bra böcker som berör slaget om Verdun under första världskriget. Det handlar inte i sig om övergripande fakta som beskriver de bakomliggande faktorerna eller händelseutvecklingen under slaget. (Sånt har jag redan.) Jag är mer intresserad av olika samlingar av ögonvittnesskildringar, memoarer och likande, gärna från tyskt perspektiv om det nu finns.

Har sökt ovanstående under en längre tid, men inte hittat något bra så är det någon av er som stött på någon publikation som kvalar in här får ni gärna tipsa om det!
Citera
2022-01-18, 19:39
  #890
Medlem
Jag har insett att jag behöver nya infallsvinklar i de historieböcker jag läser. Jag har till 99 procent läst böcker som behandlar krig. Jag håller just nu på att läsa Tyrannens tid som behandlar civilbefolkningen i Sverige under nordiska kriget och den är överraskande bra. Är det någon som har tips på liknande böcker?

Kvinnohistoria kan också vara intressant liksom ekonomisk historia, böcker på svenska helst.
Citera
2022-12-07, 11:01
  #891
Medlem
Hejsan!
Söker facklitteratur alt bra populärhistoriska böcker för Svensk historia under perioderna 1719-1772 och den efterföljande gustavianska eran 1772-1809. Någon som sitter på nå bra lästips? Google inte till mycket hjälp undantaget en brittisk historiker vars bok inte längre säljs.
Citera
2022-12-24, 07:57
  #892
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larce
Hejsan!
Söker facklitteratur alt bra populärhistoriska böcker för Svensk historia under perioderna 1719-1772 och den efterföljande gustavianska eran 1772-1809. Någon som sitter på nå bra lästips? Google inte till mycket hjälp undantaget en brittisk historiker vars bok inte längre säljs.

Lite försent för ett julklappstips. Men gär säkert att låna på biblioteket. Lars Widding tänker jag på och på Ryttmästarens tid, som utspelar sig under den Gustavianska tiden. Hans romansviter slukade jag som liten grabb. De handlar om karolinerna.

Det var ju så att Sverige hade fått de två stiften Lund och Uppsala i sin besittning. Nu fattades bara det tredje stiftet, Nidaros och porten stod vidöppen till härligheten. Bara ett fjäll som skiljde åt. Och karolinerna stod också väl rustade. Med älgskinnspälsar, vantar med manshetter och höga stövlar. Trekantsmössor med vida brätten att fälla ner. Det var bara en sak fattades... befälen hade glömt att berätta för de unga rekryterna att man får aldrig somna på fjället.. fortsättning följer.


Hur gick det då på Ryttmästarens tid, för att återgå? Jag läste aldrig klart, men romanen lär ska ha blivit prisbelönt.
Citera
2022-12-25, 14:49
  #893
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Lite försent för ett julklappstips. Men gär säkert att låna på biblioteket. Lars Widding tänker jag på och på Ryttmästarens tid, som utspelar sig under den Gustavianska tiden. Hans romansviter slukade jag som liten grabb. De handlar om karolinerna.

Det var ju så att Sverige hade fått de två stiften Lund och Uppsala i sin besittning. Nu fattades bara det tredje stiftet, Nidaros och porten stod vidöppen till härligheten. Bara ett fjäll som skiljde åt. Och karolinerna stod också väl rustade. Med älgskinnspälsar, vantar med manshetter och höga stövlar. Trekantsmössor med vida brätten att fälla ner. Det var bara en sak fattades... befälen hade glömt att berätta för de unga rekryterna att man får aldrig somna på fjället.. fortsättning följer.


Hur gick det då på Ryttmästarens tid, för att återgå? Jag läste aldrig klart, men romanen lär ska ha blivit prisbelönt.

Topp. Stort tack!
Citera
2024-03-12, 15:53
  #894
Medlem
Al-Gore-Rytms avatar
Jag söker böcker som behandlar den arabiska halvöns historia och förhistoria. Jag vill veta mer hur det var före islam i synnerhet. Gärna mycket religion och vidskepelse och liknande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback