• 5
  • 6
2017-10-30, 02:16
Medlem
gay4cows avatar
det är väl okej? inget skumt med de
Citera
2017-10-30, 12:26
Citat:
Ursprungligen postat av gay4cow
det är väl okej? inget skumt med de
Mest bara onödigt och meningslöst anser jag, därför att de flesta prylarna logiskt sett inte bör bli sålda, så det blir lite dubbelmoral att ändå lägga ut dem till försäljning och samtidigt betala provisionsavgift för annonsen.

Blocket, Tradera osv. är dock inte värst då eBay lirar i en liga för sig. Här skulle osåltavgift vara toppen där folk seriöst tror att de får 5.000 för ett gammalt Gamecube eller 40.000 för en Windows 95-dator. Har tittat runt efter ett Atari Jaguar ett tag (spelkonsol) och insett att under 5.000 är det nästan omöjligt att komma, drygt dubbla nypriset mao.
Citera
2019-03-18, 20:35
Medlem
Ananasplantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBoot
Det kallas lyckosökare och köparna kallas för idioter. Sammanfattar det frågeställningen bra?

För övrigt kan man hänvisa detta fenomenet till säljare-second hand butik-köpare. Det är väl inget nytt under radarn precis?

Butikshandeln har gått igenom processen där de lärt sig att det i längden inte lönar sig då det kostar mer tid. Säljer du en vara till överpris så får du kanske 1 på 20 av dessa "idioter", samtidigt så går du miste om 19 försäljningar till ett mer rimligt pris. I princip alla affärer håller idag rimliga priser för att få så många kunder som möjligt.

I fallet med privatpersoner så är det mest tid säljarna förlorar. De kan ha annonser ute och svara på e-mail med prutningar i flera veckor, för att i slutändan få sålt varan till ett överpris och tycka att de vunnit. Tyvärr är det så att många inte värdesätter sin tid. Detta gör sajter som Blocket och Tradera i princip värdelösa då det mesta har ett för högt pris. Det är inte värt tiden att kolla på annonser, eller försöka resonera med säljare.

Många kan stå 2 timmar i kö för en "gratis" varmkorv, eller utföra arbete på Mechanical Turk för 10 öre i timmen, då de helt saknar affärssinne. Vad gäller allt som finns på t.ex. prisjakt och pricerunner finns det ett mycket enkelt sätt att sätta priserna; titta vad prylen kostar ny och sätt 50 % av detta priset, om prylen inte ens längre säljs så sätt 25 % av vad den kostade när den såldes som billigast. Gör man så får man sålt vad man har snabbt och smidigt.
Citera
2019-03-18, 22:01
Medlem
cramuss avatar
Har aldrig använt blocket till annat än bilköp och kollade lite vad en Sonos Sub skulle gå loss på. Folk begär alltså 6000-6500 kr för en använd vara som jag kan köpa ny för 8000 kr. Hur dum tror säljarna att potentiella köpare är?
Citera
2020-08-16, 00:57
Medlem
avcs avatar
Blocketfolk är ju speciella, i synnerhet de som på fullaste allvar tror att den enda faktor som påverkar en varas värde är hur mycket den slits. Brukar göra affärerna på Tradera istället, där budgivningar gör det svårt att ta ockerpris.

Men även där finns ju stolpskotten. https://www.tradera.com/item/411150615

En praktiskt taget identisk burk, i befintligt chassi, satte jag ihop åt en polare för 800 spänn 2014 (köpt via auktion på Tradera). Vill folk inte sälja sina prylar eller vad är det egentligen frågan om?
Senast redigerad av avc 2020-08-16 kl. 00:59.
Citera
2020-10-09, 12:08
Medlem
Hur många annonser tror ni går osålda på Blocket? Folk ska ha 80-90% för begagnad elektronik som kan vara flera år gammalt. Jag kan inte tänka mig att jag skulle ge mer än halva priset för sånt.
Citera
2020-10-09, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandanne
Hur många annonser tror ni går osålda på Blocket? Folk ska ha 80-90% för begagnad elektronik som kan vara flera år gammalt. Jag kan inte tänka mig att jag skulle ge mer än halva priset för sånt.

Nej men säljaren letar inte efter DIG (eller någon annan med lite koll) Han letar efter just den där idioten.

Bara bläddra vidare eller skicka ett bud du anser rimligt
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in