Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-06-19, 13:25
  #1
Avstängd
Lontaruss avatar
Hej allihopa. Jag har bestämt mig för att jag ska köpa en macbook air nu och jag har försökt få tag i den i många affärer men det verkar som att ingen vet någonting om vad dem säljer och ingen har det jag vill ha. Jag vill ha en macbook air 13" med 8gb ram och det säljer ingen affär alls. Då blir det lättare att bara köpa den på apple.se, vet inte varför jag inte gjorde det från början..

Iallafall, när man köper apple care protection plan, följer den med ifall jag säljer datorn? Har dem den också? Är det värt att köpa till för 3 år då?
Citera
2012-06-19, 13:39
  #2
Medlem
Pallevantes avatar
Ja, protection planen täcker datorn och följer med om du säljer datorn.
Citera
2012-06-19, 13:47
  #3
Medlem
Hejsan vill snabbt uppmärksamma dig på att Apple protection plan bara är förlängd GARANTI och förlängd Support,

Ang. support, är det värt när det finns internet? all hjälp de kan ge dig finns bland annat på apples hemsida i support forumet som är fritt för alla...

Ang. Garantin, har man inte hittat ett garanti (ett fel från produktionen) på 1 år så har man inte använt datorn flitigt vill jag påstå, det är alltså ingen försäkring, om du inte visste det asså.

Fundera över det men rekommenderar det verkligen inte då det ofta kostar upp mot 3000 kr...

Vill tillägga att jag beställde en precis lik samma dag som dom släpptes och det var den 12 Juni och det tog dom 2 dagar att bara packa ihop skiten och sen har den skickats runt i världen nu ett tag och den beräknade leverans tiden är 22 juni vilket jag tycker är väldigt lång leverans tid dock...

Men men kommer säkert få min MBAIR en vacker dag

Ompaa
__________________
Senast redigerad av Ompaa 2012-06-19 kl. 13:50.
Citera
2012-06-19, 13:58
  #4
Avstängd
Lontaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompaa
Hejsan vill snabbt uppmärksamma dig på att Apple protection plan bara är förlängd GARANTI och förlängd Support,

Ang. support, är det värt när det finns internet? all hjälp de kan ge dig finns bland annat på apples hemsida i support forumet som är fritt för alla...

Ang. Garantin, har man inte hittat ett garanti (ett fel från produktionen) på 1 år så har man inte använt datorn flitigt vill jag påstå, det är alltså ingen försäkring, om du inte visste det asså.

Fundera över det men rekommenderar det verkligen inte då det ofta kostar upp mot 3000 kr...

Vill tillägga att jag beställde en precis lik samma dag som dom släpptes och det var den 12 Juni och det tog dom 2 dagar att bara packa ihop skiten och sen har den skickats runt i världen nu ett tag och den beräknade leverans tiden är 22 juni vilket jag tycker är väldigt lång leverans tid dock...

Men men kommer säkert få min MBAIR en vacker dag

Ompaa

Jag hade tänkt att jag skulle sälja den efter två år eller något och då höjer det värdet på den och det blir lättare att sälja. Jag har haft problem med att komponenter dör i förtid innan, mitt grafikkort var 18 månader gammalt och dog i förrgår, var bara ett års garanti -.-
Citera
2012-06-19, 14:09
  #5
Medlem
hm ja det är upp till dig såklart men en sån sak kommer säkert reparatören hitta på en ursäkt till att du ska betala ändå såsom att det är ditt fel till att det har gått sönder, händer jämt.

Ompaa
Citera
2012-06-19, 14:48
  #6
Avstängd
Lontaruss avatar
Fan också då. Har beställt och den uppskattade leveranstiden är mellan andra och fjärde juli. Sedan har jag beställt två nya grafikkort som det verkar vara extremt hög åtgång på så det kommer säkert ta lång tid där också.
Citera
2012-06-19, 20:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lontarus
Jag hade tänkt att jag skulle sälja den efter två år eller något och då höjer det värdet på den och det blir lättare att sälja. Jag har haft problem med att komponenter dör i förtid innan, mitt grafikkort var 18 månader gammalt och dog i förrgår, var bara ett års garanti -.-


Enligt konsumentköpslagen har du 3 år på dig, om jag inte minns fel, att reklamera om produkten visar sig vara dålig. T.ex. Kan du försöka med att komponenterna skall hålla längre än 18 månader såvida det inte är något annat som påverkat. Därför anser jag att denna protectioncare är helt värdelös. Då den som tidigare nämnts bara blir en förlängd garanti/support, men till vilken nytta??

Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2012-06-19, 20:33
  #8
Medlem
ligger något i det du säger, aboslut!

och det är mycket man blir lurad av som konsument, t.ex. försäkringar, varför ska man ha en försäkring på 3-4000 kr för när det finns drulleförsäkring och där ligger självrisken på 1500kr...

BullShit allt det där!
Citera
2012-06-19, 22:58
  #9
Medlem
MacBook Air var det brist på vid leveransen till Sverige. MacBook Pro är det dock inga problem med.

Tycker absolut du ska ha AppleCare Protection Plan då du även får platsgaranti vilket menar att dom skickar ut en ny till dig om du ringer till deras support och förklarar dina problem. Det ska såklart inte kunna repareras. Den är även global så du kan gå in i vilken apple store som helst och få den reparerad.
Sen som du säger ökar det andrahands-värdet markant!

Så kör hårt!
Citera
2012-06-19, 23:42
  #10
Moderator
^Eazs avatar
Som före detta Apple-anställd och också Apple-hatare så måste jag säga att APP'n (AppleCare Protection Plan)är riktigt bra.

För de mer tekniskt kunniga så kanske det inte är så djävla prisvärt, men för de mindre kunniga så är det faktiskt helt ok.

1. Istället för att betala 495SEK (kostade det när jag jobbade där för 5 år sedan) per support samtal/issue, så är det fri support.
2. Visst, det går att förespråka konsumentlagen, men då måste du bevisa att något varit fel på produkten sen inköpet. Iom APP så slipper du detta eftersom garantin förlängs. Visst, det täcker inte om du tappar den i golvet, men det gör inte garantin heller.
3. Det ger ett försäljningsvärde, om du säljer en produkt efter 2 år, så kan du säga att den har fortfarande har ett års garanti genom APP'n.

Jag hatar i mångt och mycket Apple, och kan ge en massa tips för att få extra support (t.ex köp produkten via dansk eller norsk applestore om ni kan fixa en delivery adress i de länderna), men APP'n är faktiskt bra i min mening.
Citera
2012-06-19, 23:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Som före detta Apple-anställd och också Apple-hatare så måste jag säga att APP'n (AppleCare Protection Plan)är riktigt bra.

För de mer tekniskt kunniga så kanske det inte är så djävla prisvärt, men för de mindre kunniga så är det faktiskt helt ok.

1. Istället för att betala 495SEK (kostade det när jag jobbade där för 5 år sedan) per support samtal/issue, så är det fri support.
2. Visst, det går att förespråka konsumentlagen, men då måste du bevisa att något varit fel på produkten sen inköpet. Iom APP så slipper du detta eftersom garantin förlängs. Visst, det täcker inte om du tappar den i golvet, men det gör inte garantin heller.
3. Det ger ett försäljningsvärde, om du säljer en produkt efter 2 år, så kan du säga att den har fortfarande har ett års garanti genom APP'n.

Jag hatar i mångt och mycket Apple, och kan ge en massa tips för att få extra support (t.ex köp produkten via dansk eller norsk applestore om ni kan fixa en delivery adress i de länderna), men APP'n är faktiskt bra i min mening.

Varför skulle man köpa produkten via dansk eller norsk butik och få extra support?
Citera
2012-06-20, 03:10
  #12
Medlem
Skäggbiffs avatar
Förra året så köpte jag en Macbook Air och en Macbook Pro..

Macbook Air är smidig då den är smal och väger lite.. men det är också det enda som är bra med den. Dålig skärm för att vara 2011 och den är så jävla trött.

För samma pris får du en riktig "laptop" i samma storlek.. och så slipper du OSX
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback