Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-18, 01:19
  #61
Medlem
TjackMehmets avatar
Jag har försäkring genom moderna. För ett tag sen vart jag misshandlad (slagen med flaska i ansiktet) och hörde då av mig till försäkringsbolaget och ville få ersättning, då sa dom att jag skulle lämna anmälningsnummer och sen skulle dom se om anmälan vart nerlagd eller om det vart en fällande dom sen skulle dom höra av sig. Varken polisen eller försäkringsbolaget har hört av sig till mig och det har snart gått ett år. Kollade nu moderna försäkringars villkor och där står det under "särskilda krav vid skada" såhär "kunna uppvisa en lagakraftvunnen dom om vi begär det eller – om gärningsmannen är okänd – en slutförd förundersökning gjord av polisen."

Det betyder alltså att om förundersökningen blir nerlagd och jag vet vem det är som har gjort det så får jag ingen ersättning, men om jag inte vetat vem det var och det blir nedlagt så hade jag fått ersättning? Verkar bara skumt.
Citera
2016-12-18, 02:31
  #62
Medlem
fatals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjackMehmet
Jag har försäkring genom moderna. För ett tag sen vart jag misshandlad (slagen med flaska i ansiktet) och hörde då av mig till försäkringsbolaget och ville få ersättning, då sa dom att jag skulle lämna anmälningsnummer och sen skulle dom se om anmälan vart nerlagd eller om det vart en fällande dom sen skulle dom höra av sig. Varken polisen eller försäkringsbolaget har hört av sig till mig och det har snart gått ett år. Kollade nu moderna försäkringars villkor och där står det under "särskilda krav vid skada" såhär "kunna uppvisa en lagakraftvunnen dom om vi begär det eller – om gärningsmannen är okänd – en slutförd förundersökning gjord av polisen."

Det betyder alltså att om förundersökningen blir nerlagd och jag vet vem det är som har gjort det så får jag ingen ersättning, men om jag inte vetat vem det var och det blir nedlagt så hade jag fått ersättning? Verkar bara skumt.


Det kan ta upp till ett år innan du får ut pengar i ett misshandelsfall. Om förundersökningen blir nedlagd borde inte påverka din rätt till utbetalning. Finns det en polisanmälan så har försäkringsbolaget något att gå på.
Citera
2017-01-10, 21:47
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av another-devil
Trygg-Hansa finns inte längre som företag, man är sedan 2015 en filial till danska Codan A/S. Trygg-Hansa är ett varumärke, inget annat.

Intressant att veta om livbojen är att denna symbol aldrig ägts av Trygg-Hansa utan av SEB och sedan använts av Trygg-Hansa mot överenskommen ersättning.

Precis, har indirekt jobbat med Codan i Norge och även där är Tryg som till min vetskap inte har något som helst att göra med Trygg-Hansa ett rivalskap med just Trygg-Hansa, precis som i Danmark och nu även i Sverige i form av Moderna Försäkringar.



Citat:
Ursprungligen postat av TomMacNiley
Mitt bolag gjorde det omvända, det vill säga att flytta med hemförsäkringen.
Oftast har man, om man äger sin bostad, dubbla bostäder en tid vilket i mitt fall var en lägenhet som blev oförsäkrad och en större gård som även den i praktiken blev oförsäkrad eftersom en hemförsäkring med bostadsrättstillägg inte täcker mer än lite lösöre.
Nu hände inget och de bakdaterade bytet (som det var från början), så allt avlöpte väl men hade kunnat bli katastrof för en mindre medveten konsument.
Man ingår ett avtal ömsesidigt och en part kan inte ändra det på eget bevåg.
Så jag är å det bestämdaste av uppfattning att det inte skall följa adressändringen.

Kunde nästan inte sagt det bättre själv, men å andra sidan lever branschen på att majoriteten av brukarna är ovetande om vad för avtal dem ingår så

Citat:
Ursprungligen postat av fatal
Det känns som att folk är för dåliga att läsa på vad det är för försäkring man har tecknat. Det finns villkor på era försäkringar som ni kan läsa igenom. Det är det samma villkor som skadehandläggare måste följa när det anmäls ett skadeärende.

Så läs på vad ni har för försäkring och vad den täcker. Vilka villkor ni har. Fel i skadeärenden kan man alltid ta vidare om man inte känner sig rättvist behandlad till konsument ombudsmannen.

Jag vet att det är en djungel och kanske inte alltid är så lätt att förstå, men ring upp ert försäkringsbolag om det är något som är luddigt eller oklart. Kan inte försäkringsbolaget hjälpa er där bör ni se er om efter ett annat.

90% av "fallen" man läser om här låter definitivt som folk inte har läst igenom sina försäkringsvillkor. Ett ansvar som ligger på försäkringstagaren.

Jag jobbar inte på moderna om någon undrar.

Återigen ett klockrent svar

Citat:
Ursprungligen postat av TjackMehmet
Jag har försäkring genom moderna. För ett tag sen vart jag misshandlad (slagen med flaska i ansiktet) och hörde då av mig till försäkringsbolaget och ville få ersättning, då sa dom att jag skulle lämna anmälningsnummer och sen skulle dom se om anmälan vart nerlagd eller om det vart en fällande dom sen skulle dom höra av sig. Varken polisen eller försäkringsbolaget har hört av sig till mig och det har snart gått ett år. Kollade nu moderna försäkringars villkor och där står det under "särskilda krav vid skada" såhär "kunna uppvisa en lagakraftvunnen dom om vi begär det eller – om gärningsmannen är okänd – en slutförd förundersökning gjord av polisen."

Det betyder alltså att om förundersökningen blir nerlagd och jag vet vem det är som har gjort det så får jag ingen ersättning, men om jag inte vetat vem det var och det blir nedlagt så hade jag fått ersättning? Verkar bara skumt.

Nej, vad jag kan förstå det som så gäller följande hos MF;
Du får endast ersättning ifall gärningsmannen blir dömd eller förundersökning blir nerlagd.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2017-09-22, 17:21
  #64
Medlem
PiusXIIIs avatar
Den här tråden har ju spårat ur och gått fullständigt OT.

Jag ska teckna en hemförsäkring och undrar om Moderna är ett bra eller dåligt försäkringsbolag? Billiga verkar man i alla fall vara.
Citera
2017-09-30, 04:44
  #65
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Du är totalt klapp i huvudet. Om jag har hemförsäkring för min lägenhet på 25m^2 och flyttar till ett slott med 1100m^2. Tror du priset är samma? Tror du att försäkringsbolaget bryr sig ens om jag tror att de "automatiskt fixar det"? Det är sånt jävla daltande med idioter som tror att allt ska skötas automatiskt bara för att det finns datorer involverat. Folk tapper all ansvarskänsla de har.

Nu kanske ni kan lära er att ringa till försäkringsbolaget. Synd att MF valde att betala sopan.

Hemförsäkringen avser väl bara lösöret, har man lösöret försäkrat till exvis 1.5 miljoner och flyttar så är det väl inte orimligt att anta att man har ungefär samma värde på lösöretefter flytt, även om man väl vanligtvis gör sig av med en del och även köper något nytt till nya bostaden.
Citera
2017-09-30, 05:02
  #66
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hemförsäkringen avser väl bara lösöret, har man lösöret försäkrat till exvis 1.5 miljoner och flyttar så är det väl inte orimligt att anta att man har ungefär samma värde på lösöretefter flytt, även om man väl vanligtvis gör sig av med en del och även köper något nytt till nya bostaden.

Hemförsäkringar täcker mer än lösöret/möblemanget. Det finns ansvarsdel, reseförsäkring, överfallsförsäkring i de flesta hemförsäkringar. Just ansvarsförsäkringen fattar inte folk hur viktig den är. (Den täcker exempelvis om man glömmer på spisen och bostadshuset brinner ner. Mångmiljonbelopp man får betala själv om man saknar förs.)

Om Moderna: Hade dessa på extrabilen något år, då de var billigast på just det bilmärket. Fick bilstereon stulen med skada på dörr och dörrlås. Fick skadan ersatt utan prut. Kan inte klaga.
Citera
2017-09-30, 08:03
  #67
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Hemförsäkringar täcker mer än lösöret/möblemanget. Det finns ansvarsdel, reseförsäkring, överfallsförsäkring i de flesta hemförsäkringar. Just ansvarsförsäkringen fattar inte folk hur viktig den är. (Den täcker exempelvis om man glömmer på spisen och bostadshuset brinner ner. Mångmiljonbelopp man får betala själv om man saknar förs.)

Om Moderna: Hade dessa på extrabilen något år, då de var billigast på just det bilmärket. Fick bilstereon stulen med skada på dörr och dörrlås. Fick skadan ersatt utan prut. Kan inte klaga.

Ja men de delar du nämner har ju inte någon koppling till storlek eller läget på bostaden, får du näsan knäckt så blir den vare sig mer eller mindre knäckt beroende på om det sker i kojan du flyttar till efter slottet eller? Där är det ju fråga om själva bostadsförsäkringen, bor du i villa så har du ju villa- och hemförsäkring.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-09-30 kl. 08:07.
Citera
2017-10-01, 00:20
  #68
Medlem
Garnityrs avatar
Ganska vidrigt beteende att hänga ut en skadereglerare vid namn för att man är missnöjd med en erbjuden tjänst. Ska jag hänga ut muppen på Webhallen som var dryg mot mig idag eller? Knappast den killens fel att din kompis inte insåg vilken sunkig råttsoffa han körde runt i.
Citera
2018-09-17, 06:26
  #69
Medlem
Lastbilen från (FB) Terrordådet på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07)
var försäkrad i Moderna
Citat:
Vi har fått in cirka ett 150-tal ärenden och det är för det mesta personskador och även en del sakskador, säger F*ed*ik Lihamme*, skadechef på Moderna försäkringar.

Eftersom det var en lastbil som användes vid terrordådet i april förra året kan de som drabbats rätt till ersättning enligt trafikskadelagen och den ska då betalas ut av försäkringsbolaget som försäkrat lastbilen
...
enligt lagen krävs att skadan ska ha uppkommit till följd av trafik, och här gör försäkringsbolaget nu en individuell bedömning i alla de ärenden man har.

– För att ta ett exempel om man i det här fallet blivit direkt påkörd av en lastbil så är det ju naturligtvis till följd av trafik, sen gör man ju en individuell bedömning i varje enskilt fall
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7044391
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2018-09-17 kl. 06:30.
Citera
2020-07-07, 14:55
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterXXL
Jag vill härmed varna för föräkringsbolaget "Moderna Försäkringar", som måste anses som det absolut sämsta försäkringsbolaget i alla kategorier.

En nära vän fick sin parkerade bil totalkvaddad av en annan bil som i hög fart fick sladd och körde in i bilen. Min vän var alltså inte vållande. Och den vållandes försäkringsbolag är just "Moderna Försäkringar".

Det tog över en vecka, och efter upprepade telefonsamtal till "Moderna" innan den totalkvaddade bilen forslades bort. "Moderna Försäkringar" ansåg att det inte var deras problem, utan min vän fick själv kontakta bilbärgare. Det tog sedan ytterligare flera veckor och åtskilliga telefonsamtal innan den vållandes försäkringsbolag "Moderna" kontaktade skroten. Enligt skrotfirman så var det typiskt just detta försäkringsbolag (Moderna) att vara senfärdiga, och att inte göra något självmant. Efter ytterligare flera veckor och nästan dagliga telefonsamtal så har "Moderna" gjort en bedömning av bilens värde, som är ett rent ut sagt ett löjeväckande skambud. Bilen var nybesiktigad och dessutom nyservad för närmare 10000, hade den större motorn samt dragkrok. Och trots ytliga skavanker var den i motormässigt toppskick. De pengar som de är villiga att betala ut täcker inte ens att köpa en motsvarande bil med den svagare motorn och utan dragkrok. Den nitiska handläggaren hos "Moderna Försäkringar" heter Nicklas Byström, och säger att pengarna kan betalas ut nu direkt, men om en oberoende bedömare ska yttra sig om värdet så betalas inga pengar ut förrrän denna värdering har sett, vilket kan ta många, många månader. Så det är ett slags förtäckt hot, om att min vän ska acceptera detta skambud, annars vänta länge och då fortfarade inte vara säker på att få mer pengar.

En bekant med god insikt i försäkringsbranschen varnar allmänt för att teckna försäkringar med små försäkringsbolag, och han bekräftar också att just detta försäkringsbolag - "Moderna Försäkringar" - som inom branschen anses som de mest bedrägliga av alla försäkringsbolag.

Så en almän uppmaning till alla - har ni försäkring hos detta skitbolag - vänta inte tills olyckan händer. Utan se för sjutton till att byta till vilket annat, större försäkringsbolag som helst. Stirra inte blint på försäkringspremien. Ty vad spelar den för roll om man ändå inte får ut några pengar!

Först och främst, man förstår ju att detta är du själv, för varför skulle du skriva en så här lång och exceptionellt bitter text om du inte själv hade råkat ut för detta.

Du får helt enkelt skylla dig själv som har noll koll på hur saker och ting fungerar i världen. Oavsett viket bolag du skulle ha haft så hade du fått samma värdering av alla andra försäkringsbolag. Försäkringsbolag hittar ju självklart inte på värderingar. De går efter tabeller som är gemensamma hos alla försäkringsbolag. Detta är ju lagstadgat. Läs försäkringsavtalslagen så slipper du framstå som en svag individ som skriver dumheter.

Din ”bekant med god insikt i försäkringsbranschen” verkar ha noll koll på försäkringsbranschen, för alla vet väl om att Moderna Försäkringar är ett varumärke av Trygg-Hansa. Det är med andra ett av Sveriges största försäkringsbolag, med skillnaden att Moderna Försäkringar riktar sig till svaga individer med låg intelligens som bara bryr sig om försäkringens pris.

Förmodligen är du så bitter för att skadereglerarna kommit på att du ljugit i din skadeanmälan. Det är ju tidigare brottsutredare hos polisen som jobbar med skadereglering hos försäkringsbolagen. Upptäcker de att du ljugit om trafikhändelsen så får man ju inga pengar. Det extremt ovanligt att en parkerad bil blir totalkvaddad. Där parkerade bilar står är ju hastighetsbegränsningen väldigt låg, tex på parkeringsplatser. Det är mycket av det du skrivit här på Flashback som är fullständigt struntprat och dumheter så jag kan anta att skaderegleraren fick sig ett gott skratt av att läsa om ditt ärende och att du blev veckans skämt på fikarasterna.

Angående värderingen av en bil så är värdet aldrig högre än vad någon annan vill betala för den. Folk tittar mer på utseendet än på vad bilens motor har för skick. Det gamla talesättet att det är ”insidan som räknas”, det räknas inte.

Att du har en nybesiktad bil innebär enbart att bilen är laglig att köra. Att den inte utgör en fara för andra på våra vägar. Den kan fortfarande se ut som en skrothög och vill ingen betala för att köpa skrothögen så är värdet 0 kr.

Om du kan bevisa att motsvarande bilar men motsvarande skick, säljs för ett högre värde på blocket än försäkringsbolagets värdering så kan du få det av försäkringsbolaget. Men då ska det vara det faktiska slutpriset prutat och klart och inte det utannonserade priset.

Du har ett och annat att lära.
Citera
2020-07-07, 15:02
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garnityr
Ganska vidrigt beteende att hänga ut en skadereglerare vid namn för att man är missnöjd med en erbjuden tjänst. Ska jag hänga ut muppen på Webhallen som var dryg mot mig idag eller? Knappast den killens fel att din kompis inte insåg vilken sunkig råttsoffa han körde runt i.

Jag håller med dig fullständigt. Den här killen besitter en exceptionellt låg intelligens, se mitt utförliga svar till honom.
Citera
2020-07-07, 15:08
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja men de delar du nämner har ju inte någon koppling till storlek eller läget på bostaden, får du näsan knäckt så blir den vare sig mer eller mindre knäckt beroende på om det sker i kojan du flyttar till efter slottet eller? Där är det ju fråga om själva bostadsförsäkringen, bor du i villa så har du ju villa- och hemförsäkring.

Trådskaparen pratar om sin bil och ni snackar om era hus. Håll er till ämnet. Ansvarsförsäkring är till för oansvariga. Bostadsbolaget eller bostadsrättsföreningar har försäkring som täcker ifall att hela byggnaden brinner ner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback