Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2020-07-07, 15:15
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjackMehmet
Jag har försäkring genom moderna. För ett tag sen vart jag misshandlad (slagen med flaska i ansiktet) och hörde då av mig till försäkringsbolaget och ville få ersättning, då sa dom att jag skulle lämna anmälningsnummer och sen skulle dom se om anmälan vart nerlagd eller om det vart en fällande dom sen skulle dom höra av sig. Varken polisen eller försäkringsbolaget har hört av sig till mig och det har snart gått ett år. Kollade nu moderna försäkringars villkor och där står det under "särskilda krav vid skada" såhär "kunna uppvisa en lagakraftvunnen dom om vi begär det eller – om gärningsmannen är okänd – en slutförd förundersökning gjord av polisen."

Det betyder alltså att om förundersökningen blir nerlagd och jag vet vem det är som har gjort det så får jag ingen ersättning, men om jag inte vetat vem det var och det blir nedlagt så hade jag fått ersättning? Verkar bara skumt.

Hur kan du tolka villkoren så där fel? Kan du inte svenska?

Du står att om gärningsmannen är okänd så behöver du bara visa upp att polisen har lagt ner fallet. Polisen har inte hört av sig och då har förundersökningen blivit nedlagd, så det är ju vara att ringa och säga att till försäkringsbolaget att utredningen är nedlagd och vänta på pengarna. Bäbis, väx upp.
Citera
2020-07-07, 15:23
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Vänta här nu, du menar att din nära väns bolag inte betalar ut ersättningen för att sedan få detta via Moderna?

Finns så många luckor i denna historia så det blir svårt att veta var man ska börja. Man kontaktar ALLTID sitt egna bolag, sen får de ju sköta kontakten med övriga försäkringsbolag.

Han menar ju det som han skrev men du är en svag individ som inte läser korrekt, förmodligen har du dyslexi. Han skriver att personen som körde på hans bil har Moderna försäkringar på sin bil. För du förstår väl att det inte är trådskaparens försäkringsbolag som ska betala skadorna på hans bil eller ersätta bilen utan försäkringsbolaget till personens som gjorde fel och orakade olyckan.

Nu skrev jag som en en 7-åring så att du ska förstå.
Citera
2020-07-07, 15:56
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cytech
Skulle inte kalla ett försäkringsbolag med 2,7miljoner privatkunder för litet. Moderna Försäkringar köptes upp för ett par år sedan av Tryg, som är en av Nordens största försäkringskoncerner.

Låter väldigt konstigt om en totalkvaddad bil får stå kvar, i första hand är det bilägarens ansvar att tabort bilen. Står den trafikfarligt kan polisen ta beslut om bortforsling.

Nyligen servad bil ger normalt inte någon höjning av utbetalning såvitt jag vet, utan det är nog i så fall ren goodwill från försäkringsbolagets sida om dom vill betala ut lite extra.

Det är självklart att de inte betalar ut extra enbart för att den är nybesiktad. Att den är besiktad innebär enbart att bilen lagligen får köras på våra vägar, att den inte utgör en trafikfara för sig själv eller andra trafikanter. Det utgör ingen värdeökning men däremot ett värdesänkning om den inte klarar besiktningen givetvis. Bilen kan fortfarande vara en rucklig skrothög i andras ögon som folk inte vill köpa och därav värderingen.

Alla försäkringsbolag gör samma värdering. De tittar i samma tabellverk.

Folk som surar på grund av försäkringsbolags värderingar och andra beslut är så tröttsamt.

Om 2 försäkringsbolag har exakt samma villkor så gör de exakt samma bedömning av ett ärende eftersom att resterande faktorer utgörs av lag och praxis som alla försäkringsbolag förhåller sig till, exempelvis vad som utgör en viss invaliditetsgrad, hur stor procentuell ersättning av försäkringsbolaget som ska betalas ut på grund av längden, bredden, och hur framträdande ett ärr är, och var det är beläget osv. Samma sak med värdering av föremål.

Resterande faktorer styrs av villkoren som man själv har valt för att just dessa villkor passar ens egna behov över vad man ser som den främsta risken för sig själv. Har man köpt en försäkring utan denna typ av avvägning så är man omdömeslös och får skylla dig själv.

Det som trådskaparen klagar på är den typen av omständigheter som omdöms på samma sätt av alla försäkringsbolag oavsett övriga försäkringsvillkor.

Att påstå att skaderegleraren hotar i och med att han nämner att de håller inne med pengarna tills trådskaparen löser en extern värdering är ett iq-befriat påstående. Det knappast ett hot i juridisk bemärkelse eftersom att trådskaparen skäligen inte kan känna en fruktan för liv, hälsa, eller egendom. Utöver detta så är det skäligt att hålla inne med ersättningen om den värderingen skulle påvisa ett lägre värde så att försäkringsbolaget därav har betalat ut en för hög ersättning så att ett återkrav blir aktualiserat.

Så det är en väldigt löjlig tråd som enbart är intressant för okunniga personer, vars negativa erfarenheter med försäkringsbolag, enbart grundar sig i sin egen okunnighet.
Citera
2020-07-07, 16:01
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ante-85
Det är självklart att de inte betalar ut extra enbart för att den är nybesiktad. Att den är besiktad innebär enbart att bilen lagligen får köras på våra vägar, att den inte utgör en trafikfara för sig själv eller andra trafikanter. Det utgör ingen värdeökning men däremot ett värdesänkning om den inte klarar besiktningen givetvis. Bilen kan fortfarande vara en rucklig skrothög i andras ögon som folk inte vill köpa och därav värderingen.

Alla försäkringsbolag gör samma värdering. De tittar i samma tabellverk.

Folk som surar på grund av försäkringsbolags värderingar och andra beslut är så tröttsamt.

Om 2 försäkringsbolag har exakt samma villkor så gör de exakt samma bedömning av ett ärende eftersom att resterande faktorer utgörs av lag och praxis som alla försäkringsbolag förhåller sig till, exempelvis vad som utgör en viss invaliditetsgrad, hur stor procentuell ersättning av försäkringsbolaget som ska betalas ut på grund av längden, bredden, och hur framträdande ett ärr är, och var det är beläget osv. Samma sak med värdering av föremål.

Resterande faktorer styrs av villkoren som man själv har valt för att just dessa villkor passar ens egna behov över vad man ser som den främsta risken för sig själv. Har man köpt en försäkring utan denna typ av avvägning så är man omdömeslös och får skylla dig själv.

Det som trådskaparen klagar på är den typen av omständigheter som omdöms på samma sätt av alla försäkringsbolag oavsett övriga försäkringsvillkor.

Att påstå att skaderegleraren hotar i och med att han nämner att de håller inne med pengarna tills trådskaparen löser en extern värdering är ett iq-befriat påstående. Det knappast ett hot i juridisk bemärkelse eftersom att trådskaparen skäligen inte kan känna en fruktan för liv, hälsa, eller egendom. Utöver detta så är det skäligt att hålla inne med ersättningen om den värderingen skulle påvisa ett lägre värde så att försäkringsbolaget därav har betalat ut en för hög ersättning så att ett återkrav blir aktualiserat.

Så det är en väldigt löjlig tråd som enbart är intressant för okunniga personer, vars negativa erfarenheter med försäkringsbolag, enbart grundar sig i sin egen okunnighet.

Rättelse. En bil som klarar besiktningen uppfyller en lägstanivå avseende trafiksäkerhet. Det kan dock finnas bilar som är hundratals gånger mer trafiksäkra.
Citera
2020-07-07, 16:17
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ace007
Jag har också lite negativa erferenheter om Moderna.

Först o främst är Moderna inte alls ett stort försäkringsbolag, iaf inte enl konsumentverket som jag pratat med, tvärtom, enligt konsumentverket är Moderna ett relativt litet bolag.

Mitt fall rör sig om en stulen MC som jag har försäkrat i Moderna via deras lilla bolag Bilsport & Mc.
Hojen blev stulen ur ett låst garage, det var skadegörelse på en massa andra bilar i garaget och det var stöldförsök på den andra MCn som stod i garaget också. Men min blev iaf stulen. Den hittades 3 dagar senare i en skog utanför stan, dom hade stulit hjälmarna jag hade under sadeln och dom hade slagig hojen sönder o samman. Moderna har beslutat att inte laga den utan lösa ut den, so far so good..men nu kommer det tråkiga i det hela. Moderna ersätter bara den ena hjälmen, så är deras regler, och Moderna ersätter INTE mig med pengar för inlösen an MCn. Däremot kan jag gå till en mc-handlare o köpa en annan hoj och så får mc-firman motsvarande ersättning från Moderna.
Om jag inte hittar en hoj på en firma utan en privat får jag själv lägga ut pengarna och sedan skicka in kvittot till Moderna för att få ut min ersättning. Om jag inte hittar en hoj, eller inte vill köpa en hoj kommer Moderna att hålla mina pengar och inte betala ut dom till mig alls.
Det gör dom för att många arrangerar stölder för att få ut pengar enl konsumentverket, ett tillägg i försäkringen som fler än Moderna infört efter alla bädregarier.
Nu skall jag köpa en annan hoj så mig kvittar det, men jag anser att det är helt galet att dom kan hålla på ersättningen o på så sätt tvinga dig att köpa en ny hoj på en firma. Jag har all respekt för att dom försöker stävja bedrägerierna, men jag tycker att dom skall ha lite fingertoppskänsla och se från fall till fall. Och jag anser att dom inte skall ha rätten att inte betala ut ersätttningen alls om man inte köper en ny hoj. Enligt konsumentverket kommer detta tillägg mer och mer och kommer även att införars (en del bolag har redan infört det) på bilar också.

Moderna försäkringar är Trygg-Hansa som är ett av nordens största försäkringsbolag.

De har gjort helt rätt i ditt fall. Försäkringar köper man för att få ersättning. Ersättning innebär att man får en ersatt vara. Ersatt vara får man genom att köpa en likadan vara och då spelar det ingen roll om det är försäkringsbolaget som betalar mc-handlaren eller om de betalar dig som sen betalar handlaren för att få en ersatt vara. Att försäkringsbolag har betalat ut pengar som ersättning istället för själva varan tidigare kan du ju bara se som tidigare plusförmån som försvunnit för att många mc-gäng kommit på att de slipper annonsera ut motorcykeln på blocket och vänta på att sälja den utan att de slår sönder den istället och får försäkringspengar någon dag senare. En snabb men bedräglig affär.

Försäkringsbolaget slipper bedrägerier med det självklara tillägget för då tvingas kriminella mc-gång annonsera ut hojarna på blocket istället. Mindre jobb för försäkringsbolaget och mer jobb för kriminella gäng. Hur kan du vara emot en sån sak. Varför ska försäkringsbolaget villkor gälla alla andra men inte dig?

Kom igen, använd hjärnan.
Citera
2020-07-07, 16:26
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagyer
Blev pådyvlad detta föresäkringsbolag (Moderna) av min bank för några år sedan. Fast då hette de något annat. Har inte haft några skador under den tiden, så hur deras skadereglering fungerar kan jag inte säga något om. Men deras proser!! Ojoj!
Sitter och jämför försäkringspriser, och skojar du vad pengar de blåst mig på de här åren! De klart mycket dyrare än både Trygg-Hansa och Folksam. T.H. begär 4200 kr/år för min bil (halvf.) och jag betalar över 7000 kr hos Moderna för samma produkt!

Eftersom det var min bank som värvade mig som kund i detta bolag pga bra pris, misstänker jag att de kör särskilda "instegspriser" för nya kunder, sedan börjar de smyghöja allteftersom... Bankkillen fick säkert bonus också för värvning av 1st kund!

Edit: Kommer byta bolag inom de närmaste dagarna.

Trygg-Hansa och Moderna Försäkringar är samma bolag. Det är som Tele2 och comviq. Samma bolag men den ena säljer man på de som är dumma i huvudet och saknar intelligens. När det gäller just försäkringar dock så Får man se upp och inte enbart kolla på pris, för det är sällan som en billigare försäkring ger samma skydd.

2 trafikförsäkringar där den ena innehåller det som enligt lag är kravet i en trafikförsäkring medans en annan inkluderar extra skydd som exempelvis olycksfallsförsäkring med miljonbelopp på alla som sitter i bilen och andra saker, så förstår man ju vilken som är dyrare.

Sällan folk tänker på det, så den billigare försäkringen kan ge försäkringsbolaget en större vinstmarginal ändå.
Citera
2020-07-07, 22:30
  #79
Medlem
Moderna och Trygghansa är inte samma bolag. Moderna ägs av ett Norskt bolag, Tryg Forsikring A/S och Trygghansa ägs av Danska Codan Forsikring.

Se respektive bolags hemsida.

Moderna

Trygghansa
Citera
2020-07-11, 12:17
  #80
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ante-85
Trådskaparen pratar om sin bil och ni snackar om era hus. Håll er till ämnet. Ansvarsförsäkring är till för oansvariga. Bostadsbolaget eller bostadsrättsföreningar har försäkring som täcker ifall att hela byggnaden brinner ner.

Hur är det med din läsförståelseförmåga? Trådskaparen talar om ett specifikt försäkringsbolag som hen vill "varna" för. Med exempel om bil.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback