Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-02, 21:31
  #745
Medlem
Jag är supernöjd med min iaf, fyller upp det dagliga behovet av papper och penna iaf. Skulle varit guld värt om jag kunde ha annat än Windows dock. Känns riktigt kasst att lägga cirka 10k på någonting jag inte kan utnyttja till 100%. Men jag håller tummarna för att Microsoft kommer släppa järngreppet om den och låta 'oss' installera andra OS.

Än så länge så får jag nöja mig med RDP och det är inte alls så trevligt alla gånger
Citera
2016-12-11, 23:05
  #746
Medlem
A-party-with-martys avatar
Har hört andra som också fått spräckt skärm utan anledning. Ingen mer som vet detta?
Citera
2017-10-01, 08:03
  #747
Medlem
Hutzs avatar
Intressant session på Microsoft Ignite 2017 om utvecklingen av Surface.

"Surface product engineering behind the scenes, and deep dive on the new Surface Pro"

https://myignite.microsoft.com/sessions/53713
Citera
2017-10-22, 19:41
  #748
Medlem
MacLeods avatar
Hej
Jag har en Surface 2 som ligger kvar sen gammalt jobb.
Nu skulle jag vilja göra en reset på den, men har inte admin password så eller någon USB med Win 8.1 (som den har installerat).

Har provat att göra en ny användare, men det funkade inte.

Nu kan jag exempelvis inte installera appar från Store, pga just adminproblemet.


Har ni några stalltips? Ska jag köpa ett nytt Win 10 och radera över allt? Är det ens möjligt?
Citera
2017-10-22, 20:57
  #749
Medlem
Hutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacLeod
Hej
Jag har en Surface 2 som ligger kvar sen gammalt jobb.
Nu skulle jag vilja göra en reset på den, men har inte admin password så eller någon USB med Win 8.1 (som den har installerat).

Har provat att göra en ny användare, men det funkade inte.

Nu kan jag exempelvis inte installera appar från Store, pga just adminproblemet.


Har ni några stalltips? Ska jag köpa ett nytt Win 10 och radera över allt? Är det ens möjligt?

Om det är en Surface 2 - alltså inte Surface Pro 2 - är det inte möjligt att installera Windows 10.
Citera
2017-10-22, 21:10
  #750
Medlem
MacLeods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hutz
Om det är en Surface 2 - alltså inte Surface Pro 2 - är det inte möjligt att installera Windows 10.


Jag menade surface pro 2. Men tänkte då att jag köper ett nytt och om det skulle gå att förbigå admin pass då så att säga?
Citera
2017-10-23, 17:51
  #751
Medlem
MacLeods avatar
Ingen som vet hur man kan börja om från början? Alternativt ominstallera/formatera?
Citera
2017-10-29, 16:22
  #752
Medlem
splitfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacLeod
Ingen som vet hur man kan börja om från början? Alternativt ominstallera/formatera?
Testa att söka på google! Söktermer som kan vara till hjälp: "sp2 secure boot reset/format/reinstall"
Citera
2017-11-01, 09:21
  #753
Medlem
MacLeods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av splitface
Testa att söka på google! Söktermer som kan vara till hjälp: "sp2 secure boot reset/format/reinstall"


Men det fungerar ju inte utan admin-pass som sagt.
Citera
2018-06-27, 20:18
  #754
Medlem
franzstrudels avatar
Nu necro bumpar jag denna tråd, har en två år gammal Surface Pro 4.
Har inte använt den på väldigt länge och när jag slog på den för några dagar sedan märkte jag att WiFi samt Bluetooth är avstängda i UEFI... Nu till problemet, UEFI är nämligen lösenordskyddad och jag har fanimig ingen aning vad lösenordet är.
Dessutom gick två årsgarantin ut i dagarna så kollade lite fort och Microsoft skulle ha 4000kr för att jag skulle skicka in den.
Vet ju hur man rensar CMOS på en vanlig laptop och stationär men detta elände verkar ju vara totalt omöjligt.

Skulle det fungera att glida in till Elgiganten(Som ska vara Microsoft återförsäljare) och be dom återställa eländet?
Jag misstänker starkt om jag försöker öppna upp enheten själv så kommer den totalförstöras :-).
Några tips i övrigt? Antar att det inte finns någon mjukvara som kan blåsa låst UEFI?.

Med vänlig hälsning
Franke
Citera
2018-06-27, 20:33
  #755
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av franzstrudel
Skulle det fungera att glida in till Elgiganten(Som ska vara Microsoft återförsäljare) och be dom återställa eländet?
Jag misstänker starkt om jag försöker öppna upp enheten själv så kommer den totalförstöras :-).
Några tips i övrigt? Antar att det inte finns någon mjukvara som kan blåsa låst UEFI?.

Med vänlig hälsning
Franke

Testa att hålla ned power knappen i 30 sec, släpp. Håll sedan ned volym upp knappen samt power knappen samtidigt i cirkus 15 sek.

Surface logon kan flasha till någon/några gånger, men håll ned de fulla 15 sekundrarna. Det är en hard reset för enheten och nog det mesta Elgiganten kommer kunna göra mer än mjukvaru felsökning.
Citera
2018-06-27, 21:27
  #756
Medlem
franzstrudels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaxophobia
Testa att hålla ned power knappen i 30 sec, släpp. Håll sedan ned volym upp knappen samt power knappen samtidigt i cirkus 15 sek.

Surface logon kan flasha till någon/några gånger, men håll ned de fulla 15 sekundrarna. Det är en hard reset för enheten och nog det mesta Elgiganten kommer kunna göra mer än mjukvaru felsökning.
Japp, det har jag gjort tidigare och man blir direkt inslängd till UEFI där lösenord krävs.
Har även tankat ner Firmware + Återställningsdisk och blåst hela jädra disken men kommer inte åt att rensa UEFI.
Hm, får ringa och kolla med Elgiganten imorgon annars får jag väl köpa mig en Wifi sticka och köra på den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback