14 239 besökare online
856 400 medlemmar • 45 795 957 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Dator och IT > Hårdvara - PC
Svara på ämne
Ämnesverktyg
gitarrguden
Medlem
Hej! Nu är det så att jag klumpigt nog glömde min bärbara ute i regnet. Det regnade inte mycket, men det tog på krafterna och detta såg man när man startade datorn. Ljudet lät svagt och illa, "musknapparna" funkade knappt och blåskärmar kom då och då.

Datorn är en billig jävel från Mediamarkt och de har ju som policy att de reparerar allt för att "de är så snälla". Hur som helst, lämnade in min dator till en trög polack vid disken och han säger att om felet visar sig vara i hårdvaran så förekommer inga avgifter (jag berättade inte om vattenskadan). Är det däremot programvaran så förekommer en avgift på 500. Fine tänker jag, så länge de fixar den så är jag nöjd.

När jag fick kvittot av reparationen så står det att om vattenskada hittas så kommer de inte reparera något och då förekommer ändå en avgift.

Nu till min fråga, bör jag försöka få tillbaka datorn för att slippa ev. avgifter eller ska jag chansa? Ska på semester om några dagar och det skulle vara kul att fördriva tiden med en laptop, så bör jag istället köpa en ny eller hur tänker ni?

ps. ledsen om jag framstår som en bortskämd jävel, är lite bitter bara

gitarrguden
Medlem
Kan vara värt att tilläggas att polacken som knappt kunde svenska "insisterade" att de skulle reparera datorn. Även ordet "garanterat" förekom. Detta efter att jag berättat om felen som uppkommit, och han var helt säker på att detta berodde på programvaran och att en simpel återställning skulle göra jobbet.

Får se hur det går med hans teori

Silikat
Medlem
Dom flesta bärbara datorer har fuktsensorer på insidan, små lappar som ändrar färg när dom utsätts för fukt. Dom kommer se vad som hänt.

gitarrguden
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silikat
Dom flesta bärbara datorer har fuktsensorer på insidan, små lappar som ändrar färg när dom utsätts för fukt. Dom kommer se vad som hänt.

Oj det visste jag inte, tack! Då får jag dra iväg ett samtal och försöka avbryta reparationen

Men finns det möjlighet att reparera den även om den utsatts för fukt?

EckiEcki
Moderator
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitarrguden
Men finns det möjlighet att reparera den även om den utsatts för fukt?

I princip: Nej. Man får byta ut "allt".

(Fuktskvallerlappar sitter förövrigt i "allt" nuförtiden. Datorer, kameror, mobiler, musikspelare, stereokomponenter osv osv)

gitarrguden
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
I princip: Nej. Man får byta ut "allt".

(Fuktskvallerlappar sitter förövrigt i "allt" nuförtiden. Datorer, kameror, mobiler, musikspelare, stereokomponenter osv osv)

Tack, ringde de nu och avbröt alltihop. Blir att köpa en ny och vara försiktig i fortsättningen

gitarrguden
Medlem
Haha, ville bara uppdatera och säga att de ändå reparerade datorn, fastän datorn var nästintill helt förstörd av vattenskadan. Allt var gratis!

De dumma jävlarna

meanzick
Medlem
Citat:
Haha, ville bara uppdatera och säga att de ändå reparerade datorn, fastän datorn var nästintill helt förstörd av vattenskadan. Allt var gratis!

De dumma jävlarna

Reparerade? Vänta du så får vi se hur länge den håller. Vätskan är troligtvis inte bara ytlig och har säkert gått ner i viahålen och in i kretskortet.

gitarrguden
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meanzick
Reparerade? Vänta du så får vi se hur länge den håller. Vätskan är troligtvis inte bara ytlig och har säkert gått ner i viahålen och in i kretskortet.

Jag tror faktiskt de bytte ut några delar, eller kanske hela datorn? Tangentbordet var igenplastat när jag fick datorn och den kändes ny Notera att jag ej är datorkunnig.

tergo
Medlem
Citat:

De dumma jävlarna

det var ju väldigt snällt att kalla de för De dumma jävlarna när du har fått så fin service.
istället borde du berömma Mediamarkt för deras fina service

mvh
t

gitarrguden
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
det var ju väldigt snällt att kalla de för De dumma jävlarna när du har fått så fin service.
istället borde du berömma Mediamarkt för deras fina service

mvh
t

Sorry för sent svar. Med "dumma jävlar" så menar jag att de är dumma att inte kräva 500kr för reparationer, som det står i deras policy. Som någon påpekade innan så ska det ju vara busenkelt att se om datorn är vattenskadad. Men självklart är jag tacksam!

ps. du råkar inte vara den personen som lagade min dator eller?

tergo
Medlem
Citat:
Sorry för sent svar. Med "dumma jävlar" så menar jag att de är dumma att inte kräva 500kr för reparationer, som det står i deras policy. Som någon påpekade innan så ska det ju vara busenkelt att se om datorn är vattenskadad. Men självklart är jag tacksam!

ps. du råkar inte vara den personen som lagade min dator eller?

nej jag jobbar inte i den branchen

mvh
t

Svara på ämne
Topp Dela »