Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Beklagar, men dina frågor är ställda i så förvirrade termer att det blir svårt att svara mera sammanhängande. Det kan inbjuda till enradiga svar och kommentarer.
Jag föredrar termer som jag tror att jag skulle kunna definiera framför termer som förefaller omöjliga att definiera (åtminstone inte utan att man först definierat verb). Därmed inte sagt att jag kan definiera huvudord så att det passar in på preposition i en propositionsfras eller sats så att det passar in på ensamma interjektioner, bara att om jag kunde hitta bättre termer än dessa så skulle jag valt dem.
Citat:
Finita verb är ingen särskild grupp av verb utan saken handlar om finita verbformer = finita former av verb. Uppslagsboken säger:
... I svenskan är de finita verbformerna presens indikativ (springer), imperfekt indikativ (sprang), imperativ (spring) och konjunktiv (sprunge). Det finita verbet fungerar som ensamt predikatsverb eller som det syntaktiskt överordnade predikatsverbet i en sats: ...
Hur du gör för att definiera begreppet "verbformer" utan att först definiera verb förstår jag inte, men i mina ögon verkar det helt bakvänt, fast grammatiker är ju inte precis kända för sin (språkliga) logik. Ett klassiskt skämt om ogenomtänkta grammatiker är att man säger att undantagen bekräftar dess regler.
Angående participen så är det ju så att
om man väljer att se dem som en egen ordklass (som bland annat Svenska Akademins Grammatik gör), så blir de avledningar av verb, men
om man väljer att se dem som en grupp verb så blir de två av verbens böjningsformer. Samma val skulle man kunna göra exempelvis med gruppen av ord som man kan sätta "att" framför man kan se dem som en egen ordklass eller som en böjningsform i någon annan ordklass.
Citat:
Infinita verbformer [är] verbformer som inte kan fungera som predikat i huvudsatser och normalt inte anger tempus, modus, numerus eller person. Svenskans infinita verbformer är infinitiv (skriva), supinum (skrivit), presensparticip (skrivande) och perfektparticip (skriven). Infinita verbformer har ofta syntaktiska likheter antingen med substantiv (t.ex. infinitiv, som kan vara subjekt eller objekt liksom ett substantiv) eller med adjektiv (t.ex. particip, som kan vara attribut eller predikativ liksom ett adjektiv).
[/indent]Ordet ”springandet” är substantiv, ett substantiverat verb. Det ser man på att ”springandet” tar bestämd form -et som ett substantiv i neutrum. Ordet ”löpningen” är utrum och har en annan betydelse än ”löpandet” som är neutrum. Då är vi redan på väg in i semantiken.
Som huvudord i en minimal sats är ofta subjekt och predikat huvudord. I imperativ kan man använda verbet ensamt, i de typiska situationer när den/de tilltalade är ”du” eller ”ni”. I ett omedelbart svar på en fråga så kan vilket ord som helst, eller en förkortad fras, stå självständigt.
– Hjulet snurrar. — båda orden är huvudord i min värld, men jag är ingen lärare.
– Vill du ha sötsur eller curry?
– Curry. — substantiv medan ”sötsur” är adjektiv med underförstådd ”sås”
– Vad gjorde han då?
– Sprang. — verb i finit form
Enligt Svenska akademins grammatik utgör de både participerna en egen ordklass men ibland har de räknats som verb eftersom avledningen av participer från imperativ är så produktiv (
Spring! - (han kom)
springande,
Spräng! - (det)
sprängda (berget)), till nästan alla imperativ kan man bilda de båda participerna (Undantag exempelvis: "(de) vilda (lejonen)" har inget med att "(en)" vilja, "(jag) vill" eller Vill! att göra, och inte heller är "(att vara) havande" en helt tydlig avledning från "Hav (tålamod)!"