Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-17, 20:08
  #25
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
2010 så uppdaterades lagen, så nu gäller det samma som för bil. 0.2 promille eller 0.1 mg i utandningsluften. Böter eller fängelse i max 2 år.

Var faktiskt helt sjukt förut, då du med båt fick lagligt köra med en alkoholmängd i blodet som hade fått polisen att klippa ditt kort på plats om du varit i en bil.
Fast värt att tänka på är att det endast gäller om båten 1) kan framföras i över 15 knop, eller 2) är längre än 10 meter lång.

Dock kan du fortfarande bli dömd för sjöfylleri om du "framför ett fartyg (...) och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något annat medel att det kan antas att han eller hon inte kan utföra uppgiften på ett betryggande sätt"
Källa: SjöL, kap 20, 4§.

Men då gäller i princip samma regler som förr, med andra ord: Är du inte skitfull och/eller dryg mot poliserna/KB klarar du dig.
Citera
2012-06-17, 21:09
  #26
Medlem
nanowires avatar
Tror du kan åka fast även om alkoholnivån i blodet är under 0.2 promille - om du ändå är märkbart berusad. Fast det kanske inte är så i praktiken, men det var så i min körkortsbok kommer jag ihåg.
Citera
2012-06-17, 21:18
  #27
Medlem
ACDC920605s avatar
Eftersom du fortfarande har prövotiden får du inte köra med någon alkohol i blodet överhuvudtaget!!!

Blåser du 0,1 kan kortet mycket väl ryka tyvärr.

Sjukt jag vet men så ligger dte till
Citera
2012-06-17, 22:08
  #28
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ACDC920605
Eftersom du fortfarande har prövotiden får du inte köra med någon alkohol i blodet överhuvudtaget!!!

Blåser du 0,1 kan kortet mycket väl ryka tyvärr.

Sjukt jag vet men så ligger dte till

Nej, så ligger det inte till. Läs tråden där kunniga människor redan svarat.
Citera
2012-06-17, 22:27
  #29
Medlem
Photoshoppeds avatar
Det som nämns ovan - att man inte känner av 0,2 promille är inte sant. Har själv testat alkoholintag och blåst i evidenzer på SKL. När jag hade motsvarande 0,2 var jag kännbart påverkad och skulle ALDRIG fått för mig att sätta mig i bilen. Det är naturligtvis väldigt individuellt, men jag har hört flera med liknande erfarenheter.
Citera
2012-06-17, 22:46
  #30
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Det som nämns ovan - att man inte känner av 0,2 promille är inte sant. Har själv testat alkoholintag och blåst i evidenzer på SKL. När jag hade motsvarande 0,2 var jag kännbart påverkad och skulle ALDRIG fått för mig att sätta mig i bilen. Det är naturligtvis väldigt individuellt, men jag har hört flera med liknande erfarenheter.
Men för att gå på de extrema nivåerna. En släkting som jobbat på akuten fick en gång in en man som var stoppad av polisen. Mannen var i akut behov av vård. Han hade varit uppe och kört bil (hyffsat bra också, galet men på rätt sida av vägen) och varit ganska klar i huvudet, långt mer klar än vad hans promillehalt sa att han borde ha. Han hade en promille på strax över 3, och för en vanlig dödlig så betyder det inte döden men medvetslöshet. Gubben var dock en tränad alkoholist och skulle förmodligen aldrig bli stel i bårhusfrysen.

Men nog är det så att en under 20 borde märka av sin berusning vid 0.2
Citera
2012-06-17, 23:54
  #31
Medlem
.Mercedes-Benzs avatar
Blåste på sjukhus, polisen slängde alla pappren och sa till mig att jag troligen skulle klara mig, men att det var upp till transportstyrelsen
Citera
2012-06-18, 00:23
  #32
Medlem
nej-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain

Så rätt uttryckt det bara kan bli.
Håller med dig till punkt och pricka.
Citera
2012-06-18, 01:11
  #33
Medlem
Hur kommer det sig att du blåste på sjukhus? blev du inte stoppad under körning?

För vad jag vet så visar väl polisens blås-apparat endast positivt eller negativt och inga siffror
Citera
2012-06-18, 06:56
  #34
Medlem
Photoshoppeds avatar
Nu säger du igen att du blåste - man blåser väl inte på sjukhus. Nu får du ge dig. Är det ens sant detta? Tog du blodprov så säg det! (Polisens sållningsinstrument visar bara pos/neg medan evidenzer ger milligram alkohol per liter utandningsluft).
Citera
2012-06-18, 09:10
  #35
Medlem
Vad yrar du om på sjukhuset tar de blodprov för kolla blodgaser om du har narkotika i blodet.
Citera
2012-06-18, 09:27
  #36
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Lite OT:
Citat:
Dunkis skrev: på sjukhuset tar de blodprov för kolla blodgaser om du har narkotika i blodet.

Blodgaser är ett artärprov, för att kolla pH och syrsättning av blodet, inget annat. Narkotika och andra substanser i blodet (t ex läkemedelskoncentration) tas med ett vanligt venblodprov.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback