Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-17, 16:44
  #13
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Mercedes-Benz
det är 0.1 promille, men har hört under körkorts-utbildningen att man kan åka på rattfylla endå under 0.2

Om det enbart är kontroll, nej. Men om du är med om en olycka med 0,1 promille så är det en annan sak.
Citera
2012-06-17, 17:43
  #14
Avstängd
borekrones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Mercedes-Benz
Spelar ingen roll hur mycket jag druckit, var på studenten! efter festen

Intressant att veta faktiskt... Var det på morgonen efter du körde? Tidigt?
Vad drack du och hur mycket väger du?

Kan ju förstå om du krökade sönder dig till 5 på morgonen och sen körde bil kl 9 att du skulle ha nåt problem men du kanske körde på eftermiddagen? Hur lång tid mellan sista drinken tills du körde?
Citera
2012-06-17, 17:50
  #15
Medlem
.Mercedes-Benzs avatar
tog bilen på skolan på morgonen, drack kanske en 70is vodka, och en 4-5öl från kl 8 på morgonen tills runt lunch. Sen kring 01:00-02:00 på morgonen kände jag mig nästan nykter så tog jag bilen, dumt jag vet. Hade tänkt lämna den men kändes rätt säkert endå väger väll en 78 kg och är väll en 1,80cm lång
Citera
2012-06-17, 17:51
  #16
Medlem
Enhetscirkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Mercedes-Benz
Hej nu var det så att jag för cirka 1vecka sen blåste 0.1 promille, kan jag bli straffad på något sätt? Har körkortet på prövotiden, är cir 20+ ostraffad.
Jag har just avverkat körkortsteorin och besitter där med en del färska kunskaper. Lagen säger att du kan bli straffad även om promillehalten ej uppnår 0,2 enheter, om du "ej kör på ett betryggande sätt".
Citera
2012-06-17, 18:13
  #17
Medlem
Photoshoppeds avatar
Man blåser ju inte promille. Man blåser milligram alkohol i utandningsluften. Om du har blåst 0,1 milligram så kan du dömas för rattfylleri. 0,1 motsvarar ungefär 0,2 promille alkohol i blod. Vet du hur det är i ditt fall?
Citera
2012-06-17, 18:16
  #18
Medlem
Photoshoppeds avatar
4 § trafikbrottslagen: Den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften döms för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader
Citera
2012-06-17, 18:24
  #19
Medlem
.Mercedes-Benzs avatar
hade 0.1 promille i blodet
Citera
2012-06-17, 18:27
  #20
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Mercedes-Benz
Spelar ingen roll hur mycket jag druckit, var på studenten! efter festen
Citat:
Ursprungligen postat av .Mercedes-Benz
tog bilen på skolan på morgonen, drack kanske en 70is vodka, och en 4-5öl från kl 8 på morgonen tills runt lunch. Sen kring 01:00-02:00 på morgonen kände jag mig nästan nykter så tog jag bilen, dumt jag vet. Hade tänkt lämna den men kändes rätt säkert endå väger väll en 78 kg och är väll en 1,80cm lång
Citat:
Ursprungligen postat av .Mercedes-Benz
Ja men saken var ju den att jag trodde jag var spiknykter, Vafan 0.1 promille kör ju fan som en gud! ingen skulle kunna märkt att jag hade det lilla..
Alltså... Du bör nog inte ha körkortet ändå, speciellt inte då du under prövotiden har kunskaperna färskt och friskt och troligen utan några större lagändringar att minnas extra. Både teoriboken, teoriprovet, och risk1 tar ju upp det här. Sedan får vi inte glömma allmänvett (som du verkar glömt). Den mängden alkohol kan omöjligt ha gått ur ditt system på den tiden.

Att du sedan tror att du kör som en gud? Vad fasen? Det är att du tror så som gör att din åldersgrupp (utgår ifrån att ud är kille, för än har jag inte stött på en tjej i studentålder med körkort som visat denna hybris) är den med mest olyckor och gör att alla våra försäkringar är högre. Och att du verkar skylla på att du var på studenten? Suck...

Ditt körkort kommer inte återkallas. Prövotiden betyder endast att om de klipper ditt kort så måste du ta om det från grunden när spärren är bruten, utan prövotid så får du tillbaka det efter spärrtiden. Men du hade inte mått dåligt av att gå om teorin några gånger. Och jag har alltid tyckt att risk1an är löjlig, men du bevisar bara att det enda sättet att undervisa i den är att fista eleverna i analen tills de kan återge exakt allt läraren undervisat i.

Citera
2012-06-17, 18:59
  #21
Medlem
Ttoclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eltopo
Jag har blåst 0.19 promille. Man riktigt såg hur besvikna poliserna var - det redan beslagtagna körkortet lämnades tillbaks och jag fick åka hem.

Hur mycket hade du druckit då? Kände du dig berusad?
Citera
2012-06-17, 19:22
  #22
Medlem
Coursers avatar
Låter ju orimligt att du skulle bli av med körkortet el nåt då om du blåste 0,1..

Flytta hit till Finland, här har vi 0,5 promille gräns
1 promille får man ha på sjön med båt.
Vad är gränsen med båt i Sverige?
Citera
2012-06-17, 19:28
  #23
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Courser
Låter ju orimligt att du skulle bli av med körkortet el nåt då om du blåste 0,1..

Flytta hit till Finland, här har vi 0,5 promille gräns
1 promille får man ha på sjön med båt.
Vad är gränsen med båt i Sverige?
2010 så uppdaterades lagen, så nu gäller det samma som för bil. 0.2 promille eller 0.1 mg i utandningsluften. Böter eller fängelse i max 2 år.

Var faktiskt helt sjukt förut, då du med båt fick lagligt köra med en alkoholmängd i blodet som hade fått polisen att klippa ditt kort på plats om du varit i en bil.
Citera
2012-06-17, 19:29
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Mercedes-Benz
Hej nu var det så att jag för cirka 1vecka sen blåste 0.1 promille, kan jag bli straffad på något sätt? Har körkortet på prövotiden, är cir 20+ ostraffad.


Vid testet drar polisen av 0,17 promille av säkerhetsskäl, så ditt egentliga värde bör därför ha varit 0,27, vilket är olagligt.
Nu är problemet i Sverige att 0,2 promille som är gränsen, är så pass låg att ingen frisk och normal människa själv kan känna av det, utan det krävs känsligare utrustning än den egna hjärnan.
Med dina 0,1 så går du säker, men ta dig en funderare inför framtiden för du hade precis lika hjärna kunnat ha en straffbar promillehalt.
Det kör omkring massor av skötsamma människor med en straffbar alkoholmängd i blodet utan att misstänka det själva. För något år sedan fastnade en kvinnlig tingsrättsdomare i Halmstad i en poliskontroll en morgon på väg till jobbet. Hon blev chockad över beskedet och säkert kommer detta påverka hennes syn på liknande fall.
Jag tror att alkolås bli standard i framtidens bilar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback