Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-18, 01:20
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BGT
Kan det inte vart en trimmad luftpistol då ? Vet dock inte hur mycket en sån låter men har du trimmat en kan den väl gå upp i mot 125km SEK det bör väl räcka för att göra stor skada från nära håll

så, alltså 125000m i sekunden? 12.5MIL i sekunden..
Har du nån över att sälja till mig eller?
Tänkte använda den till att skjuta ner satelliter och rymdstationer med, och eventuellt om det blir nån rymdinvasion kan man ju använda den mot rymdskepp å!
__________________
Senast redigerad av nilltre 2012-06-18 kl. 01:22.
Citera
2012-06-18, 01:22
  #26
Medlem
Triremers avatar
Ett trimmat luftgevär laddat med Walter high power pellets 4,5 mm kan skjuta ihjäl en människa.

Skjuter man på en tjock färgburk så går kulan bara rakt igenom.

Dock ej troligt att han sköt med luftgevär.
Citera
2012-06-18, 01:39
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YouAgain
En .22 kula splittras mycket lätt..

det gör den säkert , men den måste träffa annat än fett, kött och muskel för att göra det, och hade den träffat nått annat hade den ALDRIG gått hela vägen igenom torson.. du skall träffa JÄVLIGT rätt med en .22 för att den ska gå rakt genom torson.. och träffer du så pass rätt då kommer den inte splittras, enbart deformeras
Citera
2012-06-18, 01:48
  #28
Medlem
Nlesjems avatar
Kan man få se kulan/ fragmenten,om de nu bett om hjälp är ju detta hyfsat viktigt..
Dämpad 22a är väl troligt,det kan väl sticka fragment/kula genom en människa utan några större problem.
Polisen får väl be om hjälp.
Citera
2012-06-18, 01:49
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BGT
Kan det inte vart en trimmad luftpistol då ? Vet dock inte hur mycket en sån låter men har du trimmat en kan den väl gå upp i mot 125km SEK det bör väl räcka för att göra stor skada från nära håll


jo 125km i sekundet då lär även ett sandkorn döda ju ... och nej finns nog ingen konventionell luftpistol som skjutar rakt genom folk..
Citera
2012-06-18, 02:03
  #30
Medlem
VemSaDets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteRhino
jo 125km i sekundet då lär även ett sandkorn döda ju ... och nej finns nog ingen konventionell luftpistol som skjutar rakt genom folk..
Skit kina luftgevär 4.5cal gick in i låret.
Så jag tror nog en trimmad 5.5 luftgevär/pistol går genom kroppen på nära hål.
Jag gissar på 22a eller trimmad 5.5. Om jag minns rätt så fanns det 6.5 på nån hemsida inte omöjligt att kan vara en sån oxå.
Citera
2012-06-18, 02:49
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemSaDet
Skit kina luftgevär 4.5cal gick in i låret.
Så jag tror nog en trimmad 5.5 luftgevär/pistol går genom kroppen på nära hål.
Jag gissar på 22a eller trimmad 5.5. Om jag minns rätt så fanns det 6.5 på nån hemsida inte omöjligt att kan vara en sån oxå.


ett ostrypt pcp gevär kanske , luftpistol alldrig i livet.. ofta går inte ens 9mm skott i genom torson
och en .22 gör i stort sett alldrig, speciellt inte om den träffar saker så den splittrar sig.. även om den enbart träffar muskel, organ och så kommer den ha svårt att komma hela vägen igenom

en .22 magnum går knappt igenom 25cm ballistic gel , och även om BG har nära kött liknande egenskaper är det fortfarande lättare att tränga igenom än kroppen
__________________
Senast redigerad av WhiteRhino 2012-06-18 kl. 02:57.
Citera
2012-06-18, 03:07
  #32
Medlem
ganglere2s avatar
Jag har själv gjort en del egna försök med .22, skjuten från både pistol och gevär. Den har ganska mycket större genomslagskraft än vad en del tror. Beror mycket på vilken ammo som används också givetvis. Har läst en del andras tester också och det bekräftar mina egna prov. Skulle kunna gå igenom om kulan inte träffat ben.
Citera
2012-06-18, 03:28
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag har själv gjort en del egna försök med .22, skjuten från både pistol och gevär. Den har ganska mycket större genomslagskraft än vad en del tror. Beror mycket på vilken ammo som används också givetvis. Har läst en del andras tester också och det bekräftar mina egna prov. Skulle kunna gå igenom om kulan inte träffat ben.


jo skulle kunde i vissa fall.. men träffer den enbart mjukt väv splintrar den ju inte , kanske en hålspets version skulle splintra av mjukt väv men då skulle den alldrig komma igenom ...

kanske en .22 magnum skulle kunde men tvekar fortfarande

jag tror bara han varit för traumatiserat/adrenalinhög till att han hört skottet, det är rätt vanligt, vanligare än .22 som går rakt genom ett torso efter att vara splintrat iaf
Citera
2012-06-18, 04:48
  #34
Medlem
RastaFelixs avatar
Kanske någon fått tag på någon gammal rysk PSS då dem skriver att det var en "mystisk kula". Den har säkert nog med kraft att ta sig genom en människa. Den ska vara helt ljudlös.

Men det var säkert en .22a som tog sig genom på sidan eller nåt.
Citera
2012-06-18, 06:22
  #35
Medlem
scoremaxs avatar
Man vet ju helt enkelt inte tillräckligt mycket för att kunna dra några större slutsatser..Lägg därtill pressens förmåga att göra anka av en fjäder..

Det som talar emot att det skulle vara en .22:a är väl att man innerligt får hoppas att dom skulle känna igen en dylik projektil..sålunda verkar det inte troligt att dom skulle titulera världens i särklass vanligaste kaliber/ammunitionstyp för "mystisk".

Gör dom det är dom dumma i huvudet.

Ljudnivån är oerhört subjektiv..att ett vapen är "tyst" behöver inte betyda kungens skit i det läget som tydligen rådde.

Kan en .22:a gå igenom kroppen på det sättet?
Absolut, vi vet inte om det var en tunnis som blev skjuten, vi vet inte om kula tog i eller snuddade ben, vi vet ingenting om det, men det är möjligt.



SKULLE jag SPEKULERA, så gissar jag på att det är ett hemmabygge av något slag, eftersom polisen är rådvill till vad det är för proj, och dom har tillgång till rätt mycket..men till syvende och sist, så är pressen den svaga länken som jag ser det..
Citera
2012-06-18, 13:40
  #36
Medlem
ganglere2s avatar
En .22a kan gå igenom. Dock så var också min första tanke att chocken gjorde att man inte hörde skottet. Mystiska vapen och ammo finner jag mer osannolikt. Vad pressen skriver i vapenfrågor tar jag vanligtvis med mycket salt. Detta då de som skriver oftast inte är så särskilt kunniga när det gäller vapen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback