30 315 besökare online
857 249 medlemmar • 45 831 168 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Medicin och hälsa
Svara på ämne
Ämnesverktyg
ssrree
Medlem
Hej, hej, hej. Jag är 19 år, tjej, och ska jobba inom hemtjänsten i sommar. Helt okej, trevligt jobb tycker jag MEN jag är sjukt nervös när det kommer till hygien. Och jag undra helt enkelt hur man tvättar en annan man, eller ja: HUR TVÄTTAR MAN EN PENIS? Liksom... Måste man ta i den..? Så himla fånigt nervös inför detta.... Hjälp!

welcometoreality
Medlem
welcometorealitys avatar
Rulla in gamlingen till duschen bara ,sen på med handskar och sen en tvättsvamp och sen tar du duschslangen svårare än så är det inte,det löser sig ska du se.

johannes
Medlem
johanness avatar
använd inte vanlig tvål -- dess ph-värde är för högt, vilket kan leda till problem för patienten i längden. förhoppningsvis tillhandahåller din arbetsgivare ett tvättmedel med lågt ph, till exempel lactacyd. om inte, är det bättre att bara använda vatten.

RosaRutigPenna
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Skölj av den, dra ner förhuden och tvätta ollonet, skölj noga, var sedan mycket noggrann med att dra upp förhuden igen och sköljs sedan en sista gång.

endure
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argrash
Varför inte? Hade du känt dig hotat av att din tjej tvättar en handikappad mans penis?

Vad tvättar du kuken med? Ganska nyfiken eftersom jag är övertygad om att dom flesta inklusive mig använder tvål..
Det beror ju på vilken tvål, förstås. Det ska vara rätt pH-värde och parfymfritt, om du nu måste använda tvål. Vårdguiden rekommenderar ljummet vatten.

MisterTom
Moderator
MisterToms avatar
Hej!

Vårdhandboken har ett ypperligt kapitel avseende underlivstvätt:
http://www.vardhandboken.se/Texter/P...nderlivstvatt/

Läs det så kommer du säkert känna dig mer bekväm. Det viktiga med penisar är att tänka på förhuden, dra tillbaka den när du tvättar men glöm för guds skull inte att dra fram den igen när du är färdig. Det är superviktigt! Och givetvis så är integriteten otroligt viktig, tänk på att inte blottlägga patienten mer än nödvändigt och att uppföra dig respektfullt och professionellt.
Kika gärna i vårdhandboken först vid alla slags funderingar kring vård och omsorg.

Lycka till
/Sjuksköterska

Cesar Millan?
When you correct a dog, you are punishing him for your poor training - Susan Garrett

Sific
Medlem
Säkrast är såklart att fråga någon annan med erfarenhet, din handledare eller liknande.

Kalaskalas
Medlem
Underlivshygienen viktig för att infektioner inte ska uppstå hos äldre människor. Som vårdpersonal förväntas man göra detta på ett proffsigt vis, med respekt för patientens integritet och personliga sfär. Om du framstår som nervös och fumlig blir det pinsamt och jobbigt för vårdtagaren också - vilket inte är acceptabelt. Så försök spela cool och få det att verka som om att detta är en vanlig dag på jobbet. Efter några gånger kommer det att kännas helt ofarligt.

Ni som inte skulle låta er pojk-/flickvän göra sådana arbetsuppgifter - Väx upp! Tycker ni det är äckligt när hen hjälper barn att byta blöja också? Då måste man ju också vidröra på en annan människas genitalier.

kaffekanna
Medlem
kaffekannas avatar
Detta gör jag ganska ofta i mitt jobb och det är verkligen inga problem. Du har handskar på dig och så tar du en tvättlapp och en speciell tvål. Sen är det bara att skrubba lite

longlive
Medlem
Jag var också inför det när jag skulle börja inom hemtjänsten, men hörru, de är inga problem . In i duschen, ta en svamp / tvättlapp och bara tvätta lite försiktigt där , gör de inte till en större deal n vad set är. Gubben har varit med om det där 2-3 ggr i veckan i flera år säkert och reflekterar nog inte ens på det längre. Det är ditt jobb, han betalar för att få hjälp
Med det! när jag var som
Nervösast brukade jag tänka på folk do
Jobbar som läkare och måste ta på folk Gud vet var! eller
Gynekologer

Gridiot
Medlem
Gridiots avatar
Angående tvål så kan det vara bra att använda det eller något liknande rengöringspreparat. Om man duschar dagligen räcker vatten!

ssrree
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longlive
Jag var också inför det när jag skulle börja inom hemtjänsten, men hörru, de är inga problem . In i duschen, ta en svamp / tvättlapp och bara tvätta lite försiktigt där , gör de inte till en större deal n vad set är. Gubben har varit med om det där 2-3 ggr i veckan i flera år säkert och reflekterar nog inte ens på det längre. Det är ditt jobb, han betalar för att få hjälp
Med det! när jag var som
Nervösast brukade jag tänka på folk do
Jobbar som läkare och måste ta på folk Gud vet var! eller
Gynekologer

Och om man inte ska duscha dem, utan att bara tvätta nedre med tvättlappar, hur gör man då? Ska dem stå upp vid tvättstället, ligga i sängen osv.
Skönt o höra att man inte är ensam om att vara nervös inför sånt här...

Svara på ämne
Topp Dela »