Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-17, 11:13
  #1
Medlem
drlinkps avatar
När jag googlar skiten får jag upp sånt som den här hemsidan:

http://www.markazits.com/diet/bmi.php#fett

Skriver in mina mått och min längd (mäter midjemåttet strax ovanför naveln där jag är som smalast avslappnad?) och får två resultat.

Enligt YMCA-formeln Utgår ifrån ditt BMI
Kroppsfett i % 10 Kroppsfett i % 20

Någon som kan förklara vad skillnaden är mellan dessa och gärna kommentera hur träffsäker uträkningen blir på hemsidan? Testa gärna ni som har bra koll på er fettprocent och se om resultatet blir något liknande.

Antar att YMCA-formeln är den man går efter och att "utgår från ditt BMI" är den förväntade fettprocenten för min längd och vikt? Isf lär man ju vilja ha så låg fettprocent som möjligt enligt YMCA och så hög som möjligt enligt "utgår från ditt BMI". Har jag rätt eller hur ligger det till egentligen?

Mycket tacksam för svar av alla slag...
Citera
2012-06-17, 11:26
  #2
Avstängd
AmandasLekstugas avatar
Jag tror inte sidan vet men dem kanske ger ett ca antal procent fett du har annars gör man sådana riktiga tester hos läkare
Citera
2012-06-17, 12:47
  #3
Medlem
Denoms avatar
Inte särskilt tillförlitliga resultat om du räknar på det sättet.
Citera
2012-10-13, 13:14
  #4
Moderator
Brutes avatar
Hur kan man på egen hand mäta eller uppskatta sin fettprocent på enklaste sätt?
Jag behöver inget exakt värde, mer ett värde jag kan kolla förändringen av över tiden.

Längd, vikt och diverse kroppsmått kan jag ju mäta mig till. Vad mer behöver man för att få en ungefärlig fettprocent?

//Brute
Citera
2012-10-13, 18:55
  #5
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Hur kan man på egen hand mäta eller uppskatta sin fettprocent på enklaste sätt?
Jag behöver inget exakt värde, mer ett värde jag kan kolla förändringen av över tiden.

Längd, vikt och diverse kroppsmått kan jag ju mäta mig till. Vad mer behöver man för att få en ungefärlig fettprocent?

//Brute

Köp en kalipermätare eller en impedansvåg. Kaliper får du rätt resultat av endast om du är väldigt erfaren, men så länge du mäter på samma sätt hela tiden så kommer du iaf att se förändringen i fett%. Impedansvåg är inte på något sätt perfekt i o m att den visar olika resultat beroende på vätskemängd t.ex., men den är helt ok för att få en fingervisning om var du ligger och hur fett% förändrats över tid.

Annars räcker det normalt sett med måttband och spegel för att avgöra om man går och rätt håll eller inte.
Citera
2012-10-13, 20:00
  #6
Moderator
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Köp en kalipermätare eller en impedansvåg. Kaliper får du rätt resultat av endast om du är väldigt erfaren, men så länge du mäter på samma sätt hela tiden så kommer du iaf att se förändringen i fett%. Impedansvåg är inte på något sätt perfekt i o m att den visar olika resultat beroende på vätskemängd t.ex., men den är helt ok för att få en fingervisning om var du ligger och hur fett% förändrats över tid.

Annars räcker det normalt sett med måttband och spegel för att avgöra om man går och rätt håll eller inte.

Tack. Skall följa leddtrådarna du gav och se vad det blir.
Jag syftar mest på att överallt, här i trådar, eller på bloggar så tycks alla kunna ange sin fethalt på procenten när.
Och de springer väl knappast hos läkare regelbundet för att få ut de värdena.
Men nu kan jag tydligen också få fram såna värden.

//Brute
Citera
2012-10-16, 09:59
  #7
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Tack. Skall följa leddtrådarna du gav och se vad det blir.
Jag syftar mest på att överallt, här i trådar, eller på bloggar så tycks alla kunna ange sin fethalt på procenten när.
Och de springer väl knappast hos läkare regelbundet för att få ut de värdena.
Men nu kan jag tydligen också få fram såna värden.

//Brute

De flesta som säger vilken fettprocent de har, antingen gissar eller går efter t.ex. en impedansvåg. Ingen mätteknik är helt perfekt, felmarginalen är oftast ett par procent, men för ändamålet att se om man går åt rätt håll så duger de "sämre" metoderna alldeles utmärkt.
Citera
2012-10-16, 10:17
  #8
Medlem
CuliusJeasars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Tack. Skall följa leddtrådarna du gav och se vad det blir.
Jag syftar mest på att överallt, här i trådar, eller på bloggar så tycks alla kunna ange sin fethalt på procenten när.
Och de springer väl knappast hos läkare regelbundet för att få ut de värdena.
Men nu kan jag tydligen också få fram såna värden.

//Brute

De flesta som uppger sin bf% har noll koll. Kaliper är nog ditt bästa alternativ.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback