Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2012-06-24, 00:24
  #49
Medlem
Festungbreslaus avatar
Min Mac Mini med ett radeon 6630m 256mb kan spela de flesta spel så jag förstår inte riktigt vad du oroar dig för. Problemet som jag ser med en iMac är dock att skärmen och datorn är en produkt och beroende av varandra. Om en av dem går sönder efter garantitiden är du fucked for life så att säga.

Ett alternativ är ju att köpa en Mac Pro men det är inte särskilt prisvärt och en ny modell förväntas komma nästa år. Det bör dock betonas att många professionella användare fortfarande använder generation ett från 2006 utan problem.
2012-06-24, 03:12
  #50
Medlem
Schnyggves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Ja, du har fått många vettiga svar i den här tråden och jag kan bara bidra med mina erfarenheter.

Jag har hållit på med musik i väldigt många år, och just på musik-sidan (och även bild, film och reklam) så har Mac-datorer varit det "som gäller".

Jag använde först Atari när det gällde musikproduktion. På den tiden var det antingen Mac eller Atari som gällde när det handlade om musik. När sedan PC/Windows började att fungera ihop med musik så valde jag PC trots att jag visste att Apple/Mac antagligen skulle fungera bättre.

För något år sedan när min musik-PC skulle bytas ut vågade jag ta steget till en iMac. Och det kan jag säga dig, jag har inte ångrat mig en endaste sekund.

När min "vanliga" hemmadator skulle bytas ut funderade jag aldrig på en PC igen. Det blev ytterligare en iMac.

Maken till smidig dator har jag aldrig upplevt. Allt, precis allt "rullar på" helt smärtfritt utan några som helst problem. Datorn är knäpptyst, "blå-skärm", låsningar/frysningar existerar inte (för mig i alla fall) m.m. m.m.

Många här i tråden har tipsat om fördelarna med en Mac, men jag vill "slänga in" några ytterligare argument.

1. När man köper en PC så brukar ju Windows innehålla en massa program från tredjepartstillverkare. Alltså ofta program i en demoversion som fungerar i ex. en månad. Detta finns inte på en Mac (som tur är). Programmen på en Mac är utformade av Apple för just en Mac-dator.

2. Jag skulle tro att 80-90 % av alla som köper en iMac, och inte arbetar med kreativa saker (musik, bild, film och reklam), inte behöver ladda ner ett enda program till Macen. Med det menar jag att Macen innehåller redan allt det som 80-90 % av "normalanvändaren" behöver.

- Varför ladda ner Acrobat Reader när Macens "Förhandsvisaren" läser alla pdf-filer? "Förhandsvisaren läser till och med bilder i psd-format (Photoshop) samt PowerPoint-filer m.m.

- Varför skaffa sig ett fotoredigeringsprogram när du kan använda dig av Macens iPhoto? Programmet fixar allt det som "normalanvändaren" behöver, d.v.s. åtgärda "röda ögon", kontraster, färger, olika filter m.m. (Vill man arbeta seriöst med bilder så köper man Photoshop). Med iPhoto kan du också göra grymt snygga bildspel enligt olika teman om du vill o.s.v. Några klick så lägger du upp bildspelet på nätet. Programmet erbjuder den fotoredigering som Svensson behöver för att "fixa till" sina semesterbilder med familjen.

- Varför skaffa ett videoredigeringsprogram när Macens iMovie klarar det mesta. Klipp ihop dina filmer, fixa trailers till din film, lägg till rubriker, lägg på effekter m.m.

- Med Macens GarageBand kan du till och med skapa musik till ditt bildspel eller din film. Ett enkelt program, men det funkar. (Själv använder jag Logic Pro).

- Det enda som man behöver skaffa för att få en komplett "Svensson-dator" är ett "Office-program". Det finns ju gratis lagligt att ladda ner på nätet, men själv har jag köpt Apples Pages (motsvarar Microsoft Word och Publisher (broschyr-program). Detta kostar 149:- för nedladdning på AppStore. Vill du ha Excel, ladda då ner Numbers från samma ställe för samma pris. Behöver du ett program som PowerPoint, ladda ner KeyNote från AppStore för 149:-. Du har ett i stort sett komplett Office-paket för 447:-. Visst, Microsofts Office-paket är kraftfullare, men för normalanvändaren räcker dessa program mer än väl. Och vad kostar Microsoft Office?

Och skulle du ha fler än en Mac-dator så får du ladda ner tidigare köpta program även till dessa datorer utan extra kostnad. (Jag har dessa "Office-program" på båda mina iMacs för endast 447 kronor.

Pages läser Word-filer och kan givetvis spara dina dokument i Word-format (.doc) om du vill det.

KeyNote läser PowerPoint-filer. De bildspel/presentationer du skapat i KeyNote kan du spara som KeyNote, PowerPoint, som pdf-fil och som Quick Time-film så att även PC/Windows-användare kan läsa filerna.

3. När Windows kommer med ett nytt operativsystem så får du köpa detta i butik. Windows 7 kostar väl runt 1300:-. Apples nya operativsystem, Mountain Lion, laddar du ner från AppStore för runt 150:- om ca: en månad. Har du flera Mac-datorer så kan du ladda ner operativsystemet till samtliga dina Macar för endast 150:- totalt.

4. Köper du program från AppStore så slipper du CD / DVD-skivor och kartonger. Ett, eller möjligen två, klick med musen så har du programmen färdiginstallerade i din Mac-dator. Krävs det någon omstart av datorn? Svar: Nej. Krävs det någon uppdatering av drivrutiner? Svar: Nej.

5. Vill du, mot all förmodan, ändå köra Windows i din Mac så är det inga problem. Boot Camp och/eller Parallel Desktop är det då som gäller.

6. Köper du till en Track Pad för knappa 700:- till din iMac så surfar du, och mycket annat, så grymt mycket smidigare. (Vissa av Track Padens funktioner finns även på iMacens mus). "Dutta till" i en lätt svepande rörelse så scrollar du nästan ända ner till slutet på ex. Aftonbladets/Expressens "tunga" sidor. Inget hackande Windows-scroll. Blixtsnabbt går det med en mjuk "inbromsning".

"Dutta till" med två fingrar på valfri sida så zoomar Macen in så att texten på sidan fyller hela skärmen på bredden. All reklam vid sidorna "hamnar utanför" skärmen. Zooma steglöst med lite långsammare tvåfingerrörelser.

Om du ska "backa tillbaka" till föregående webbsida, glöm "bakåt-knappen" högst uppe i webläsaren. Ett svep med två fingrar åt höger så "bläddrar du tillbaka".

Vill du gå tillbaka till "Skrivbordet" med ikonerna? En "ihop-kramande" gest med fyra fingrar så är du tillbaka på Skrivbordet. Då ser du alla öppna program som små miniatyrer. Klicka på rätt miniatyr så är du tillbaka hos det programmet.

7. Arbetar du ex. i Pages så behöver du egentligen inte spara ditt dokument mer än en gång. Döp dokumentet och spara det. Sedan sparas ditt dokument kontinuerligt. Du kan till och med gå tillbaka och välja en äldre version av ditt dokument. Om programmet mot all förmodan kraschar (har dock aldrig upplevt det under 18 månader med en iMac och några månader till med iMac nr 2) så finns alltid den senaste versionen av dokumentet sparat.

8. Om du redan idag är användare av iPhone och eller iPad så synkroniseras de redan idag via Apples iCloud utan att du behöver göra någonting (Adress/kontakt-boken, kalender, Antecknngar ( gäller iPhone-iPad). Fr.o.m. nästa OS X, Moutain Lion, så kommer dina sms, mms, anteckningar m.m. helt synkas mellan alla enheter om du vill det. Alltså, sms:ar du på din iPhone när du är "på språng" så fortsätter du bara sms-konversationen när du slår dig ner vid den iMac på kvällen.

Som jag nämnde så håller jag på med musik, en del fotoredigering och även lite videoredigering. Alltså borde valet för mig vara självklart, men ändå tvekade jag inför valet att gå över till Mac. Jag "hängde" på olika musikform och frågade hur en modern musik-PC skulle vara konfigurerad. Jag fick massor av seriösa och vänliga svar som innehöll långa listor på olika komponenter som en musik-PC skulle innehålla.

Var femte, tionde svar innehöll endast frasen: Köp en Mac... När jag kollade upp alla "privat-konfigurerade" PC, och framförallt de företag som bygger just musik-PC (ex. svenska ACM Frost) så upptäckte jag att det blev inte dyrare att skaffa en Mac. ALLA standard-Macar (i stort sett) klarar musikproduktion utan några som helst problem. En PC måste ha rätt prylar och konfigureras rätt.

Jag säger som många andra, inklusive Apple själva, det bara fungerar helt enkelt...

Jag hoppas att du blir lite klokare av det här...

Jag kan inte avgöra vad du ska välja, jag kan bara delge dig mina egna erfarenheter.

Jag har människor i min närhet som har gått över till Mac, och ingen, jag menar verkligen ingen, har ångrat sitt val.

Jag har också nära vänner som kört Windows på sin Mac (dock i undantagsfall eftersom de behöver just ett enda Windows-program). I övrigt kör dom i Mac-miljö.

Än så länge behöver du heller inget antivirusprogram till din Mac.

Tack för mig..,

Tack så hemskt mycket för det!! Jag går också i tankar att ta steget över och kan inte speciellt mycket, men det är ju precis sånt här man vill veta! tack!
2012-06-24, 06:19
  #51
Medlem
Om du köper en mac betalar du 7000 för ett kasst OS.
2012-06-24, 09:23
  #52
Medlem
Kethrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Att det inte finns något program (någon klient) att ladda ner till Mac utan att man får hålla tillgodo med flash och där finns, vad jag kan förstå, inte alla borden med.
Ok, ja då hänger jag med..


Citat:
Ursprungligen postat av DBLDEUCE
Om du köper en mac betalar du 7000 för ett kasst OS.

OS´et kostar 229SEK..
__________________
Senast redigerad av Kethr 2012-06-24 kl. 09:25.
2012-06-24, 09:47
  #53
Medlem
tzjs avatar
Det var då sjutton vad svårt det verkar vara att hålla sig till topic. TS ber om råd inför ett datorköp. Antingen hjälper man till eller så ger man fan i att posta orelevanta inlägg. För er som vill kissa eller fisa på Apple, så finns det en stor kiss-och fistråd för er.

TS kan återkomma till mig i PM om det är något kring iMac han vill veta.

Tråd låst.
/mod. (arg)
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback